entomophobiac
Low Prep High Play
Inspirerad av Hannibal Lecter i När lammen tystnar och Patrick Bateman i American Psycho så satte jag mig ned och försökte komma på ett spelkoncept som kunde återspegla de totalt motbjudande tankegångar som egentligen rör sig i en seriemördares huvud.
Vad jag kom på är ett ganska begränsat scenario där två spelare och en spelledare deltar. Spelarna spelar samma karaktär, med skillnaden att den ena spelaren gestaltar den egentliga karaktären och den andra försöker påverka denne i riktning mot att mörda. "Kom igen nu, inte ska du väl låta någon komma undan efter en sådan offörrätt."
Detta skulle förvandlas till en sjuk diskussion där spelledaren fungerar som beskrivaren av situationerna som uppstår. Sedan kan den korrupta spelaren - rösten - beskriva de perverterade handlingar han eller hon försöker få karaktären att göra så grafiskt det bara går.
För att strukturera det hela kan man använda ett par olika värden, där jag funderade på ett värde likt Humanity i de äldre versionerna av Vampire. Ju lägre "Humanity", ju lättare för rösten att påverka den andra spelaren.
Om man sedan vill föra detta vidare så kan man ha en annan grupp spelare, med sin egna spelledare, som får spela kriminalpoliserna som jagar den galne seriemördaren.
(Entomophobiac erkänner att han är en stor fan av multipla spelledare i scenarier.)
Vad jag kom på är ett ganska begränsat scenario där två spelare och en spelledare deltar. Spelarna spelar samma karaktär, med skillnaden att den ena spelaren gestaltar den egentliga karaktären och den andra försöker påverka denne i riktning mot att mörda. "Kom igen nu, inte ska du väl låta någon komma undan efter en sådan offörrätt."
Detta skulle förvandlas till en sjuk diskussion där spelledaren fungerar som beskrivaren av situationerna som uppstår. Sedan kan den korrupta spelaren - rösten - beskriva de perverterade handlingar han eller hon försöker få karaktären att göra så grafiskt det bara går.
För att strukturera det hela kan man använda ett par olika värden, där jag funderade på ett värde likt Humanity i de äldre versionerna av Vampire. Ju lägre "Humanity", ju lättare för rösten att påverka den andra spelaren.
Om man sedan vill föra detta vidare så kan man ha en annan grupp spelare, med sin egna spelledare, som får spela kriminalpoliserna som jagar den galne seriemördaren.
(Entomophobiac erkänner att han är en stor fan av multipla spelledare i scenarier.)