hakanlo
Hero
Hej! Ni brukar alla med lätthet övertrumfa min kunskap och Google Fu, så jag vänder mig till er med denna delade fråga:
1. The Walking Dead - Rollspelet. Finns det?
2. Om inte, hur tycker ni jag ska göra ett eget hack eller liknande för att spela i tv-seriens anda?
Bakgrund.
Jag har nyligen med stort nöje plöjt alla tre säsongerna av nämnda serie. Det tog mig ett tag att komma dit då jag egentligen aldrig hajat grejen med zombier. Men ganska snart gick det upp för mig att seriens fokus ligger på andra ting än zombierna i sig, nämligen på en grupp som lever under ett yttre hot, relationer inom gruppen, mm. Sammantaget framstår handling, känsla och setting som en klockren utgångspunkt för rollspelande där många komponenter ryms, både drama och relationer, men också (och inte att glömma!) klassisk problemlösning och action.
Vad jag vill.
Allt ovan vill jag ha! Jag vill att fokus ska ligga på gruppens reaktioner på yttre hot och möten med andra grupper, men samtidigt vill jag kunna varva med en rajd mot den övergivna polisstationen, kampen mot sinande resurser (bensin och ammo). Jag vill vara Daryl och Michonne. Men jag vill också vara Herschel och Beth. Jag vill ha bifigurer som Lori, Tyrese och Guvernören.
Det jag tror är huvudspåret.
Det första jag kommer att tänka på (och, tror jag, många av er) är att detta borde vara klippt och skuret för ett Apocalypse World-hack (AW). Jag vill hemskt gärna ha synpunkter på det, därför:
3. Är AW svaret?
4. Finns det ett klippt och skuret sådant hack (som jag missat)?
Min egen tro är att följande aspekter av AW passar perfekt:
- Allmän apokalyptisk känsla.
- Mekaniken med moves. Både spelarmoves spelledarmoves.
- Upplägget med fronter.
- Relationsfokus med det där värdet (vad det nu heter) för hur väl två personer känner varandra.
Följande tror jag behöver anpassas mer eller mindre:
- Player books. Det var ju givet, men jag är inte säker på att jag kan eller orkar själv.
- Möjlighet för lite mer traditionell handlingsresolution och strid. Alltså, att göra rajden mot nämnda polisstation intressant, trots att det bara är statiska hinder man har emot sig (dit räknas zombier).
Följande passar nog inte så bra:
- AW har ett väldigt fokus på att alla karaktärer ska vara så himla coola. Det behövs inte, menar jag. De kan få lysa genom spetskompetenser (läs: färdigheter) också.
- Jag skulle nog kunna tänka mig lite större gruppfokus, istf individfokus. Kan tänka mig troup roleplaying och sådant för bikaraktärer.
Till saken hör att jag själv inte känner mig så himla säker på AW, och tycker boken (pdf:en) är ganska bökig och lite väl omfångsrik.
Ett alternativt spår
Som alternativ funderar jag på att utgå från något traditionellt, lättviktigt system. Då blir fronter, relationer mm bara fluff. Fördelen är att mitt eget hemmahackande då går mycket enklare (då jag själv är mer med på noterna).
Så, det var lite spridda skurar och tankar. Hoppas att det kan fungera som utgångspunkt för lite input. Och justja:
5. Är det någon annan därute som har liknande tankar?
1. The Walking Dead - Rollspelet. Finns det?
2. Om inte, hur tycker ni jag ska göra ett eget hack eller liknande för att spela i tv-seriens anda?
Bakgrund.
Jag har nyligen med stort nöje plöjt alla tre säsongerna av nämnda serie. Det tog mig ett tag att komma dit då jag egentligen aldrig hajat grejen med zombier. Men ganska snart gick det upp för mig att seriens fokus ligger på andra ting än zombierna i sig, nämligen på en grupp som lever under ett yttre hot, relationer inom gruppen, mm. Sammantaget framstår handling, känsla och setting som en klockren utgångspunkt för rollspelande där många komponenter ryms, både drama och relationer, men också (och inte att glömma!) klassisk problemlösning och action.
Vad jag vill.
Allt ovan vill jag ha! Jag vill att fokus ska ligga på gruppens reaktioner på yttre hot och möten med andra grupper, men samtidigt vill jag kunna varva med en rajd mot den övergivna polisstationen, kampen mot sinande resurser (bensin och ammo). Jag vill vara Daryl och Michonne. Men jag vill också vara Herschel och Beth. Jag vill ha bifigurer som Lori, Tyrese och Guvernören.
Det jag tror är huvudspåret.
Det första jag kommer att tänka på (och, tror jag, många av er) är att detta borde vara klippt och skuret för ett Apocalypse World-hack (AW). Jag vill hemskt gärna ha synpunkter på det, därför:
3. Är AW svaret?
4. Finns det ett klippt och skuret sådant hack (som jag missat)?
Min egen tro är att följande aspekter av AW passar perfekt:
- Allmän apokalyptisk känsla.
- Mekaniken med moves. Både spelarmoves spelledarmoves.
- Upplägget med fronter.
- Relationsfokus med det där värdet (vad det nu heter) för hur väl två personer känner varandra.
Följande tror jag behöver anpassas mer eller mindre:
- Player books. Det var ju givet, men jag är inte säker på att jag kan eller orkar själv.
- Möjlighet för lite mer traditionell handlingsresolution och strid. Alltså, att göra rajden mot nämnda polisstation intressant, trots att det bara är statiska hinder man har emot sig (dit räknas zombier).
Följande passar nog inte så bra:
- AW har ett väldigt fokus på att alla karaktärer ska vara så himla coola. Det behövs inte, menar jag. De kan få lysa genom spetskompetenser (läs: färdigheter) också.
- Jag skulle nog kunna tänka mig lite större gruppfokus, istf individfokus. Kan tänka mig troup roleplaying och sådant för bikaraktärer.
Till saken hör att jag själv inte känner mig så himla säker på AW, och tycker boken (pdf:en) är ganska bökig och lite väl omfångsrik.
Ett alternativt spår
Som alternativ funderar jag på att utgå från något traditionellt, lättviktigt system. Då blir fronter, relationer mm bara fluff. Fördelen är att mitt eget hemmahackande då går mycket enklare (då jag själv är mer med på noterna).
Så, det var lite spridda skurar och tankar. Hoppas att det kan fungera som utgångspunkt för lite input. Och justja:
5. Är det någon annan därute som har liknande tankar?