Nekromanti The Whispering Vault

entomophobiac

Low Prep High Play
Efter att Daniel Schenström mer eller mindre tvingat mig att inhandla denna produkt (ganska subtilt, dock), så gick jag och hämtade den på postkontoret idag. Tillsammans med Complete Masks of Nyarlathotep. Konstaterade att den senare produkten verkar intressant, men började sedan bläddra i den lilla Whispering Vault boken (WV från och med nu).

I WV spelar man människor som vid någon tidpunkt lärde sig lite extra om verkligheten och faktiskt började jaga de kreatur som korrumperar den: the Unbidden. Detta tyckte helt klart de övernaturliga varelserna om, så de rekryterade dessa stackars människor och förvandlade dem till Stalkers. O ja, odödliga, övernaturliga varelser som skickas tillbaka till jorden för att jaga och slakta Unbidden.

Konceptet går väldigt mycket hand i hand med den övernaturlighets-hype som dök up i början av 90-talet med spel som Vampire och Werewolf. Man spelar varelser med övernaturliga krafter, som existerar endast för att avliva Unbidden.

Reglerna är extremt enkla, och markerar tydligt övernaturligheten. Som exempel kan nämnas Styrka, där Stalkers får 4-5 som medel. Detta representerar normalt Olympiska tyngdlyftare och värre, enligt boken. Så värden kring 6 eller mer gör att din näve gör lika mycket skada som ett pistolskott...

Det intressanta är dock att man är odödlig. Definitionen av vem man är kan variera. Din Stalker kan vara allt från en gammal Romersk soldat eller rent av Sumerisk mystiker, till en strålpistols-allan från en snar framtid. Reglerna avråder från det senare, eftersom det ger SL en massa jobb, men det kan vara en intressant idé.

Sedan jagar man extremt sjuka monster som ganska väl går i hand med vissa av de som Cthulhu Mythos åstadkommit genom åren. Monster som alla har extrema krafter som går ut över verkligheten. Som hangmen, varelser som hade gulddagar under 1800-talets USA...

Min personliga bild av WV, som inte varit i tryck sedan 95-96 (med första utgåvan tryckt 94), är att det garanterat kommer vara ett otroligt bra spel för engångsscenarier. Snabba jakter (Hunts - helt enkelt när en Stalker förföljer och avlivar en Unbidden) med aggressiv attityd och lite häftig övernaturlig action. Det kommer garanterat att spelas minst en gång. Kanske fler.

Jag ser ett schysst scenario som börjar i CoC-anda, där karaktärerna på något sätt, antagligen både galna och halvt döda som resultat, lyckas avliva något vedervärdigt monster. Sedan rekryteras de av de övernaturliga varelserna... och Jakten börjar.

Någon som sett WV, eller undrar mer??? Jag hade knappt hört talas om det innan Daniel snackade och jag sedan sökte runt lite.

Ghoulz

Swordsman
Några frågor:

1. Går det att få tag på? Hur mycket tvingades du jaga det?

2. Hur hög är risken för att det förvandlas till ett superhjältespel? Jag menar, förutom monstren, finns det något i spelet som uppmuntrar till en mer skräckfylld stämning?

3. Hur mycket mystik omger Stalkers och Unbidden i spelet? är det som i Vampire (där en jävla massa subjektiv information sprider en behaglig stämning av osäkerhet samtidigt som vi vet att den är till för att sälja moduler) eller är det mer som i Chock (där det inte spekuleras utan allt är självklart)?

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Några frågor:

1. Går det att få tag på? Hur mycket tvingades du jaga det?
Tja... Det går att få tag på om man letar. I mitt fall Amazon.com, och tre dagar senare håller jag det i min hand. Så egentligen behövde jag inte ens leta efter det.

2. Hur hög är risken för att det förvandlas till ett superhjältespel? Jag menar, förutom monstren, finns det något i spelet som uppmuntrar till en mer skräckfylld stämning?
Monstren är riktigt svinigt obehagliga, och världen i största allmänhet tycker inte om vad du håller på med eftersom de dels inte fattar ens att du håller på med något, men framförallt inte vad du håller på med.

Du kommer antagligen få strida mot både världen och Unbidden. Unbidden har ju folk med sig, såklart. Ett exempel i spelet är Unbidden monstret "The Stranger" som har tagit över en högt uppsatt tjänsteman. Givetvis kan Stalkers ha saker som teleportation och knata genom väggar... men vad kan det finnas för säkerhet hos ett monster som vet precis vilka som är ute efter honom?

Dessutom har Unbidden undersåtar - Minions - som kan ta vilka dödliga former som helst. Om du undersöker dem upptäcker du dem direkt, men annars kan de finnas var som helst. Inget Spider Sense...

3. Hur mycket mystik omger Stalkers och Unbidden i spelet? är det som i Vampire (där en jävla massa subjektiv information sprider en behaglig stämning av osäkerhet samtidigt som vi vet att den är till för att sälja moduler) eller är det mer som i Chock (där det inte spekuleras utan allt är självklart)?
Precis så mycket som man själv vill. Boken är på endast ca 130 sidor, så majoriteten av utrymmet ägnas åt exempel och förklaringar. Men oftast står det helt enkelt att du själv får bestämma och avgöra.

Dessutom. Varje Stalker har fem nycklar. Dessa nycklar är det som binder honom till verkligheten. Hur de ser ut rent fysiskt beror oftast på vem du var i verkligheten. Två av dem representerar känslor som du tycker är bra, två representerar känslor du tycker är dåliga och en är ett särskilt starkt minne från din tid som mänsklig varelse. För det är ju trots allt ditt band till verkligheten som gör att du kan jaga de varelser som existerar i båda världar. Skuggorna. (Shadows är en sorts Unbidden.)

Det går med andra ord att utveckla det mesta. Jag har inte riktigt hunnit igenom hela världsdelen, men jag vet att det finns organisationer i verkligheten som känner till konflikten. Vissa hjälper Stalkers - kanske tar in dem när deras fysiska former fått otroligt med stryk. Andra motverkar dem och kanske försöker förvarna de Unbidden som är jagade.

Så det finns flera nivåer av spelets kärnhandling. Verkar helt klart ha potential.

entomophobiac

Low Prep High Play
Metafysik

Ok. Nått sånt här:

Realm of Flesh
Vår egen verklighet.

Realm of Essence
Den riktiga verkligheten, som människor bara kan se om de är särskilt känsliga.

Neitherspace, eller The Void
Andeplan, kanske, eller skuggvärld. Här finns Shadows, varelser som lever i både Essence och Flesh. Det är också den värld som används som kanal för att karaktärerna ska ta sig tillbaka till verkligheten.

Aesthetics
Dessa varelser Drömmer Realm of Flesh. Deras drömmar är det som formar all verklighet, men när de faller för perversion och börjar önska sig in i sina egna drömmar kan de ibland rent av lämna sina platser som drömmare och bege sig in i verkligheten. Sådana Aesthetics kallas Unbidden och utgör ett av de huvudsakliga målen på karaktärernas jakter. Antingen att slakta dem eller att få dem att återvända till drömmen. Det senare är oftast omöjligt.

Enigma
Ett fel i Drömmen. Vissa beror på misstag, andra orsakas av mänsklig påverkan, men de allra värsta är resultat av Unbidden.

Stalkers
Varelser som är låsta till verkligheten, men som finns i Essence till dess någon kallar dem för att rätta till ett Enigma. Karaktärerna är Stalkers.

Servitors
Varelser som Stalkers kan kalla på när de befinner sig i verkligheten. Dessa varelser kan exempelvis vara Ferreters, små kreatur som letar reda på föremål i världen. Ett annat exmpel är Gremlins, som älskar att sabba elektronisk utrustning.

Disciplines
Krafter. Frenzy ger snabbhet, Rend gör att du kan angripa på distans, Conjure gör att du kan skapa föremål ur ingenting och så vidare. De flesta påverkar din köttsliga närvaro så att människor som ser dig blir tokiga. De får dock inte bli för tokiga, för då orsakas Forbiddance. Det finns dock en färdighet som gör att man kan dölja sina krafter, så att de ser ut som förklarliga saker. Rend kan te sig som ett pistolskott, exempelvis, istället för en själslig blixt av ren negativ energi. (Hur nu en sådan ser ut...)

Forbiddance
Ajdå. Detta är en självläkning i drömmen, kan man säga, som grundas i mänsklighetens tro. För eftersom de "vet" att det inte finns några övernaturliga saker, så kan saker de ser skickas tillbaka till Essence om det är för motbjudande för deras stackars dödliga sinnen.

Så. Fler påhittade uttryck tror jag inte ni överlever :gremsmile:

Gabri L

Warrior
Hmmm. Det påminner lite om det underbara men ospelbara Nephilim. Det spelet behövde men en sisådär 80p i Idéhistoria och lite andra småkurser för att kunna spela helt ut.

Feliath

Swashbuckler
Va? Nääää...

Jag har i och för sig inte spelat det, men regelboken har jag tumlat runt i, och både jag och ägaren begrep det trots att vi är naturarnördar bägge två och alltså i teorin mega-olämpliga till det. Vad var problemet egentligen, den komiska myskodisclaimern? :gremgrin:

/Feliath - att vi sedan är mytologinördar bägge två talar vi tyst om *host host, harkel*

Edit: Det är alltså Nephilim jag pratar om

Gabri L

Warrior
Re: Va? Nääää...

Haha. Ja, du, den var lite mysko... Greve St. Germain, var det inte så?

Nej, det jag menar var att för att kunna spela en Nephilim fullt ut med alla de minnen de förväntas ha, och med allt det de har upplevt, så krävdes en del efterforskning. Jag tog dock i så jag sket på mig.... Och som du sade: Har man lite koll på mytologi och historia så räcker det gott o väl...

Annars tycker jag fruktansvärt mycket om det spelet. Det går ju att spela i princip hur som helst. Jag njöt när jag i en 17-årig liten flickas skepnad sparkade ihjäl två antagonister i en runda.... :gremlaugh: För att sedan glida in i en fullkommligt urspacad diskussion om varandets icke eller icke vara med tre 5000 år gamla nephilim som vägrade inse vad de var... UNDERBART!