Nekromanti The Witcher rollspelet?

Lightshy

Hero
Nu när tv-serien är igång och recensionen finns här på forumet så undrar jag om någon prövat The Witcher Rpg från R. Talsorian Games?

Tankar kring det i så fall?
Bra/dåligt?
Hur är världen?
Vad spelar man (Slakta monster, hovintriger)?
Värt att köpa?
I så fall vad finns det för expansioner & vilka ska man skaffa?

CapnZapp

Myrmidon
Systemet kallas "Interlock" och har använts till Cyberpunk. Verkar vara rätt crunchigt (många detaljerade regler).
https://en.wikipedia.org/wiki/Interlock_System

Ännu finns inga expansioner. Bara vad som mest är en spelledarskärm. Förlagets utgivningstakt är inte direkt snabb.
https://rtalsoriangames.com/developers-logs/

Vill du ha ett spel med mycket existerande material och färdiga äventyr ska du tänka två gånger innan du väljer detta. Hittar inte särskilt mycket diskussioner online frånsett rena introtrådar (som denna), så jag tror inte spelet är särskilt stort.

Det är nog bäst du själv vet om du vill slakta monster eller intrigera på hovet.

Lightshy

Hero
CapnZapp;n338356 said:
Systemet kallas "Interlock" och har använts till Cyberpunk. Verkar vara rätt crunchigt (många detaljerade regler).
https://en.wikipedia.org/wiki/Interlock_System

Ännu finns inga expansioner. Bara vad som mest är en spelledarskärm. Förlagets utgivningstakt är inte direkt snabb.
https://rtalsoriangames.com/developers-logs/

Vill du ha ett spel med mycket existerande material och färdiga äventyr ska du tänka två gånger innan du väljer detta. Hittar inte särskilt mycket diskussioner online frånsett rena introtrådar (som denna), så jag tror inte spelet är särskilt stort.

Det är nog bäst du själv vet om du vill slakta monster eller intrigera på hovet.
Jag hittade inte heller så mycket om det när jag sökte. Därför startade jag tråden för att se om någon visste nåt mer?

God45

#PrayersForBahakan
Det är en absolut tågolycka. Det är extremt obalanserat, det är random number hell om du vill spela en Witcher för de får inte välja saker i sin life-path (inte för att någon får det utan spelledarens ok men Witchers ska uttalat aldrig få det), det finns hårda regler för rasism vilket gör att folk inte kommer vilja prata med en Witcher eller magiker någonsin och det har ett system med skräckregler som gör att du kan gå och spela ett tv-spel om du inte är en Witcher eller min-maxar staten för att inte bli rädd. Ja, det är en helt separat stat för det. Urk.

De enda karaktärstyperna som är balanserade mot varandra är Witchers (typ), magiker och alviska bågskyttar. Alla andra är så mycket sämre ett de inte behöver vara med men är inte heller balanserade mot varandra om du vill ha en svagare grupp. Det är ”low magic och grim dark ” men det finns väldigt få regler för sjukdomar eller skador.

Och stridssystemet är uppenbart gjort för att alla ska ha pistoler. Men nu har ingen pistoler, så det är klunkigt as fuck.

Systemet för att förbanna folk är kul och att bota förbannelser är kul. Men blir någon förbannad så stannar spelet i 1 till 3 sessioner tills Kalle är fucking botad för han är så otroligt fucked upp att tills vi kan göra en ritual med rött oskuldshår, en hästsko av silver och vissa örter i Kalles hus så kan vi inte fortsätta. Ja botemedlen är så specifika.

Lightshy

Hero
Om man skulle välja ett annat system för att spela, är det ändå värt att skaffa böckerna för att få all ”lore” & världsbygget som behövs?

Leon

Leo carcion
Jag har sett två avsnitt av TV-serien och läst några noveller i antologin. Hittills är jag ganska underväldigad. Är det något coolt med settingen eller upplägget utöver att spela en muterad monsterjägare?

Det senare är ju coolt, men känns som en klass eller ett värv till Ditt Favoritrollspel(tm) snarare än ett stand alone concept.

Lightshy

Hero
Leon;n338361 said:
Jag har sett två avsnitt av TV-serien och läst några noveller i antologin. Hittills är jag ganska underväldigad. Är det något coolt med settingen eller upplägget utöver att spela en muterad monsterjägare?

Det senare är ju coolt, men känns som en klass eller ett värv till Ditt Favoritrollspel(tm) snarare än ett stand alone concept.
Jag har varken spelat eller läst böckerna. Bara sett 3 avsnitt än. Därför är jag intresserad av om rollspelet har mer ”lore” som gör det intressant.

God45

#PrayersForBahakan
Lightshy;n338360 said:
Om man skulle välja ett annat system för att spela, är det ändå värt att skaffa böckerna för att få all ”lore” & världsbygget som behövs?
Jag tänker hårt erkänna att jag inte läste alla de bitarna eftersom de i stor utsträcknig är skrivet in character från perspektivet av världens mest irriterande dvärg. Med hans konstiga talfel och tendens att skriva ur "heh" när han skrattar. Men det verkar typ okej?

CapnZapp

Myrmidon
God45;n338359 said:
Det är en absolut tågolycka.
Bra. Eftersom jag inte själv spelat ville jag inte säga det jag förstod av olika diskussioner. Och det faktum att redan Cyberpunk var ohjälpligt insnöat och obalanserat.

CapnZapp

Myrmidon
Leon;n338361 said:
Hot Take: Det som gör The Witcher franchisen coolt är de tre dataspelen.