Ja, det känns som att det finns ju saker som inte är så korrekta kanske, men jag gillar som sagt fluffet kring monster, hur man får fram info om den och att man aktivt kan gå in och läsa på om den och faktiskt bli bättre på att spöa dem sen, genom att göra det som står. Använda rätt sorts vapen, rätt sorts olja osv. Ibland är det ju lättare att räkna ut men ibland stämmer det ju inte.
*
Sen gillar jag också, och jag har bara kört de två första spelen, att man ofta dras mellan två val i saker och att de inte sällan är svårare val än vanligt. I vanliga fall brukar valet vara ska man hjälpa personen och vara snäll, eller gå emot det och vara dum (om man ens får det valet). I det här har vi fall som t.ex. när man får välja mellan att stödja ett gäng rasister eller ett gäng terrorister i stort sett. Folk som inte gillar monster, men även anser att bland annat alver och helt enkelt alla raser utom människor är sämre och borde nog dö också, eller hjälpa andra sidan som i sin tur smyger in i städer och dödar oskyldiga helt ursinningslöst, osv.
Eller ska man hjälpa byn mot häxan (som faktiskt ÄR en häxa, och gjort en hel del dumt) eller häxan mot byn (som faktiskt är full av riktiga rötägg som mördat sina familjer och annat smått å gått).
Witchers ska ju vara neutrala, men man blir liksom indragen i det hela. Ofta är det så, man tänker att man inte vill hjälpa någon egentligen, pest eller kolera typ. Det är ovanligt och gör det hela intressantare att spela. Sen är det kul med alchemi också