Nekromanti "The worlds are coliding"

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ni gamla rävar (som jag)... Där satt ni i lugn och ro o lirade Dod. fantasy. Rollspel var fantasy. och så plötsligt från en tung himmel kom... Mutant. Plötsligt var det scifi och framtid. Fyndtabeller. Mutationer!

Kommer ni ihåg hur det kändes? Var det omvälvande? Kunde man tänka sig att rollspel kunde vara annat än fantasy eller var man låst i sitt tänkande? Berätta.

Själv tyckte jag det var apkul att få läsa en ny regelbok. Så kul var jag. :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Ni gamla rävar (som jag)... Där satt ni i lugn och ro o lirade Dod. fantasy. Rollspel var fantasy. och så plötsligt från en tung himmel kom... Mutant. Plötsligt var det scifi och framtid. Fyndtabeller. Mutationer!
Kommer ni ihåg hur det kändes? Var det omvälvande? Kunde man tänka sig att rollspel kunde vara annat än fantasy eller var man låst i sitt tänkande? Berätta.
För mig så tog det ungefär en vecka efter att jag köpt DoD och greppat koncepten innan jag började spåna på båden nutid och SF. Skräck dröjde dock längre, vi var ganska regelfixerade då.

Men då är jag ju också äldre och visare än du, och har haft mer tid på mig att lära mig saker och ting. Just nu har jag tex lärt mig att om man gör en djupdykning i kylen och rör ihop en röra av makaroner, wok-gränsaker och het sweet&sour-thai-sås så ska man vara mer återhållsam med thaisåsen än vad jag var. När det går åt ett glas dricka per gaffel mat så är det för starkt, till och med för mig som kan njuta av att äta västerviks senap med sked. Man lär sig något nytt varje dag.

Jarl

Hero
nostalgi-niklas

Du är en värsta nostalgi-junkie:n niklas :gremsmile: Har du läst igenom Changeling någon gång? Där har du ett helt rollspel som handlar om nostalgi och den naiva fascinationen av att allt är nytt och larger-than-life, samtidigt som "ondskan" i spelet handlar om förlusten av fantasin och oskuldsfullheten.

Om du inte testat, så pröva på :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Kommer ni ihåg hur det kändes? Var det omvälvande? Kunde man tänka sig att rollspel kunde vara annat än fantasy eller var man låst i sitt tänkande?
För min del så var det faktsikt tvärtom. Jag började med det riktigt gammla Mutant, för att sedan gå över till mer fantasy.
& ja, det känndes riktigt kul, spännade, men framförallt så kommer jag ihåg den där nyfikenhetskännslan som väktes !

Björn Hellqvist

Swordsman
Jag kom in i hobbyn via de engelskspråkiga spelen, så jag var fullt medveten om att det fanns annat än fantasy. Dock var det fantasyn som utövade den största lockelsen, så egentligen kunde det kvittat... :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det allra första rollspel som jag kom i kontakt med var faktiskt gamla Mutant. Det var några killar i klassen som spelade det på rasterna. Att det sedan blev DoD berodde mest på att de jag spelade med redan ägde det och tyckte att det var enklare och bättre än Sagan om ringen som de också ägde. När vi sedan flera år senare beställde Mutant ifrån en lista så väntade vi oss att få den gamla versionen men vad dyker upp i vår brevlåda om inte cyberpunkmutant?

det var det ju... Kul med nya regelböcker och bilder.
Vad kan man säga
Man har väl blivit lite mer luttrad idag tyvärr och saker är inte riktigt som de var förr men inte långt ifrån..
Klart som tusan att mutant var häftigt och spännande när det kom, jag tror nog inte att man var så låst i sitt fantasytänkande (kan nog vara att man faktiskt är mer låst idag än då...)

Lindenius

Swashbuckler
Mmmmm... inget slår den gamla känslan av den första mutantboxen. Jag måste dock erkänna att det fanns ganska mycket fantasyelement i första mutant. Enligt mitt tycke förlorade mutantspelen mer och mer sin charm ju längre bort från fantasy de gick. Ju mer mot Sci Fi, desto stelare och tråkigare värld.

//erik. psi-mutant.

Krille

Super Moderator
"Jag måste dock erkänna att det fanns ganska mycket fantasyelement i första mutant."

Jo. En Drakar&Demoner-box i fyndtabellen, till exempel. :gremwink:

Troberg

Sinister eater
"Jag måste dock erkänna att det fanns ganska mycket fantasyelement i första mutant."
Jo. En Drakar&Demoner-box i fyndtabellen, till exempel.
Vad säger ni, "Är Vampire skräck?"-diskussionen är uttjatad. Ska vi prova en "Är DoD fantasy?" istället?