Nekromanti Theme sång

w176

Förlorad dotter
I mina spelkretsar har det här med themesånger till huvudkaraktärerna och egana themesångs för viktiga platser blivit en stor grej.

Folk pillar mycket med att hitta en nice låt att spela i de scener deras roller är de som glänser, och för att betinga in stämningar.

Begränsning på vad man får ta brukar vara få; stör sig ingen på text får det ha text osv men hatar någon intensivt jazz ska man undvika det.

Andra användingar av themesångs för saker är att Wilper, den listiga saten, var så listig att han hade en låt för när det var dags att plocka ihop och gå en kampanj. Hör jag den känner jag ett starkt behov att plocka upp framför mig och resa mig upp från bordet.

Tillbaka till ämnet. Themesångs får rollpersoner under spelmötet.

Bu eller Bä?

Hur utnyttjar man dem?

Och hur hittar man bra låtar till karaktärerna då?

(Och bara för jag kan så har vi ett exempel från magekampanjen här där Atzels Irländska krimminella barägare kapat den bästa låten ever och min cyniska disillusionerade sextonåring har den här )

rjonas

Hero
Himla kul! I vår nuvarande Call-kampanj låtsas vi att vi är hårdrocksbandet Blind Guardian. Vårt ledmotiv har kommit att bli The Bard's Song även om vi rullar hela repertoiren.

Jag hade aldrig hört talas om bandet innan vi valde att spela dem. Chansen att jag skulle lärt mig uppskatta Blind Guardian måste varit noll utan Call.

Wyldstorm

Swordsman
Jag vet via egna experiment att om NPC's har en "themesong" så kan man snabbt betinga spelarna till vissa stämningar.
De kommer relativt direkt att hamna i det "mood" som den karaktären normalt åkallar, vilket jag finner vara ytterst vettigt. De tycks även minnas karaktären bättre med.

Jag tror alltså rätt mycket på dess effekt, det är dess applikation jag inte har en susning hur du skulle kunna få in, utan att det stör det normala ljudflödet för mycket..
Jag menar, om ljudet förstärker en stämning så är det ju lättare om den hjälper till att (re)introducera en scen/NPC..
När en spelare vill heraldiseras, kan vara knepigt att veta tbh..

Kanske om du valde relativt lugna themesongs & spelade dessa när en karaktär har en scen vigd åt sig?
Ta A-team som themesongsexempel.. (fånigt, jag vet, men alla har hört den..)
Den kommer (om folket associerar till den) att vrida om stämningen rätt effektivt, men kan därför bara användas vid väldigt specialicerade scener utan att förstöra annan stämning.
Samt, att om spelarna har annat intryck av stämningen så kommer den att köras över...
Stora fördelen är ju att man på så sätt kan "synka" spelarna, en hel del.

Hur du hittar themesongs.. Erm...
Min metod lämpar sig inte alls där, jag har inte den blekaste tyvärr..
Om du nu inte vill gå igenom ohemult stora mängder musik, iofs.

Edit: Ett exempel på betingandet jag menade, är att när jag hörde låten du gav som exempel, så poppade serien "supernatural" upp.

VildKatt

Warrior
Jag säger absolut Bä till themesongs!
Inte bara för att jag råkar sitta i spelgrupper som utnyttjar detta, utan framför allt för att jag genast kan fånga upp en känsla som jag vill ha till både låt och karaktär, vilket gör det lättare för mig att fånga upp tråden med vad jag också vill åstadkomma.

Att finna låtar kan vara klurigare, men generellt skulle jag säga att det borde vara lättare att rota runt i sitt eget arkiv för att hitta en låt som är likt vad man vill åstadkomma. Har man inte just låten med stort L att matcha sin roll, kan man ju alltid använda sig av spotify eller last.fm att hinna andra låtar med samma artist, eller i samma genre för att hitta just rätt sound.
Google är, förstås, inte heller att fördöma.

(Och jag har exempel jag med (haha!) där jag använder mig av Anna Ternheims skicklighet för att påvisa vad som pågår under huden på Thomas - en skuggshuggare i dryga 30-årsåldern.

Och till Di´nah, min Eldar på 273 år, har jag två låtar. Dels orginalet av Björk för de tillfällen hon är civil, och dels 30 seconds to Mars version för hennes banshee-jag. )

MrG

Swashbuckler
Themesongs kan vara the skit! Och det finns massa sätt att använda det. De lägen som jag varit med om det följer som exempel (de som jag kommer ihåg och som varit lyckade):

En gång för länge sedan i då Nya Mutant så hade vi ett spelmöte med en ljudeffektsskiva i bakgrunden, ljudeffekten 'future tortyr lab', en monoton och jobbig ljudslinga. Det var grymt effektivt för att sätta en otäck stämning.

I en kampanj i Linköping bad sl om ett theme per karaktär, jag tror aldrig att de användes, men det var ett kul sätt att få spelarna att tänka mer vid karaktärsmakande.

En spelhelg med Call of Cthulhu lät jag Quenns 'I´m going slightly mad' gå på repeat. Efter ett par svängar fattade folk piken och började oroa sig.

I min rock n´roll kampanj hade varje spelmöte sin egna themesong, de satte miljö och stämning för varje gång. Det var riktigt intressant sätt att använda musik som jag borde göra om.

Thugs R Us (sitcom-kampanj) och min såpopera Balladen om Baile Mor hade varsin temaskiva, och som det redan är kommenterat så är det ett smart sett för SL att signalera när man börjar spela.

Scenariot 'Bröderna Stursh resande cirkus' hade en temalåt per scen, där låtarna var ihopmixade till 90 minutersloopar (och en hade ett break mellan 'the show must go on' och 'I´m going slightly mad)

Och Arvet på St Marys hade ett intro (ljudmontage), en temaspår i form av radioinspelning (fast hemmamixad, men snyggt gjord), och så lite klassisk musik för när tysken kom (där det klassiska var en inspelning av Brüchner från Berlin, Niklas som ordnade musiken sa något om att det fanns autentiska flyglarm och bombnedslag i bakgrunden).

-Gunnar (som dock inte hittat ett bra sett att använda individuella soundtracks för karaktärer)

G

Guest

Guest
Vet ej om det är bu eller bä, för länge sedan hade jag en grupp där en verkligen störde sig på musik öht så jag var tvungen att sluta med det, det var dock länge sedan, men minnen från den perioden jag använde musik som stämningsättare så störde sig folk på musikstilen eller gillade musiken tillräckligt för att vara tysta låten ut för att sedan fråga om band och låtnamn...

Hur man hittar bra låtar till karaktären... jag letar ofta fram en låt som passar bra med karaktärens sinnelag, både musik och textmässigt, när jag hittat något jag tycker passar letar jag fram en version utan sång, sist men inte minst mixar jag om den tills den blir runt 5 minuter utan att kännas allt för långtråkig i mina öron, slutligen fixar jag början och slut så det skulle gå att loopa låten ifall det kommer ett sådant behov.
Jag har även gjort sådana mixar av låtar med text, men då har man mycket mindre musik att välja på, och i båda fallen kan man välja ut en slinga som har annorlunda sinnesstämning, exempelvis gjorde jag detta en gång med låten needles av system of a down.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Du, wilper var ännu ondare. Han hade inte bara avslutningslåten, han hade 'Spelarna samlas' också, som fortfarande får mig att känna att nu gäller det, dags att sätta igång, dags att prestera, typ.
Egentligen borde jag ha den som igångsparkare när jag ska sätta mig och göra läxor eller jobb och sådant...

Jag har sedan många år tillbaka byggt spelningslistor att lyssna på beroende på vad jag spelar (åtminstone vid internetspel) och beroende på vad jag ritar (viktig del av spelet!), men vid spelbord har det inte känts lika viktigt. Musiken som spelades vid spelbordet hemma hos wilper var ett trevligt tillskott egentligen, men utöver några få spår tyckte jag inte att den tillförde hutlöst mycket - däremot är det svårt att, så länge man inte spelar Pussycat Dolls eller något, göra att det blir -dåligt- med stämningsmusik och theme songs, så jag tycker definitivt att det är en bra sak.
Anledingen till att musik är en stor del av hur jag tänker på spel i vanliga fall men inte riktigt blev det så mycket vid den kampanjen berodde nog mer på att musikvalet var någon annans och inte mitt än någonting annat.

Poseur

Swashbuckler
Shit awesome! Jag och min spelgrupp brukar använda musik ibland i bakgrunden när vi spelar och vi alla uppskattar det.
Men det här ger mig ett helt nytt perspektiv utav att kunna enkelt och snabbt kunna ge en Rp eller SLp en entré som sätter stämning, innan man ens har hunnit börja prata.

Jag ska faktiskt be spelarna hitta en varsin theme-song till sina karaktärer på våran nuvarande kampanj.
Jag ska nog också försöka sätta mig ner och leta fram några till viktiga Slps.

/Poseur imponerad