God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,529
Jag har tagit fram och skriver lite på mitt Sith RPG eftersom jag är sjuk och inte har något bättre för mig. Jag har två olika mekaniker som jag håller på att jobba på som jag behöver feedback rörande.
1. Sith filosofin handlar om att använda sina känslor och anknytningar till andra för att driva sina krafter och stärka kraften inom sig. Jag vill representera detta genom en meta-mekanik där man har ett hjul med känslor, lust, hat, vrede, avundsjuka med mera. På hjulet placerar man sedan en av sina krafter på de olika känslorna. Så hat har kanske Telikinesis, Lust har tankekontroll och så vidare. Meta tekniken, som är inspirerad av Bliss Stage och Dog Eat Dog är sedan att spelarna väljer egna minnen och lägger ett riktigt minne per känsla. De fördelar sedan en viss mängd NPC:er baserade på människor de känt på riktigt som är kopplade till någon eller några av känslorna (här täcker vi inte alla känslorna) och använder de riktiga förnamnen för att skapa maximal bleed. Så om du verkligen hatade Johannes Svensson när du gick i skolan hatar din karaktär Johannes Starkiller.
Att interagera med sina NPC:er runt en känsla på hjulet ger sedan bonus poäng som kan spenderas lite som beenies. Om du vill dra på en av krafterna på hjulet, som exempel vill jag kanske strypa någon till döds med min telekinesis, så måste jag interagera med minnet satt där på olika sätt i meta ritualer. Ritualerna kan vara saker som att fokusera på minnet i 30 sekunder, berätta om minnet för gruppen eller berätta hur det dumlärde dig av minnet gjorde digital en bättre person. När minnet är helt genomarbetat får man en rullning för att se om man skall skriva till ett nytt minne eller om man bemästrat den känslan och kan använda den kraften grattis framåt ( går inte att göra på alla).
2. Jag vill att mode skall spela roll eftersom det här är Star Wars och jag är delvis här för coola jackor och vackra klänningar. Så mitt system är att man har en hög modekort där varje kort är ett coolt plag eller en cool accessoar. När man drar kort för att avgöra initiativ kan man istället använda sina kort till mode istället för att få gå först. Då har din karaktär plagget på sig tills du spenderar det för en bonus senare. Mode kort kan ge bonusar till nästan allt, från att vinna sociala konflikter eller till att överleva lasersvärdsdueller.
Är tacksam om någon har någon feedback de vill ge mig
1. Sith filosofin handlar om att använda sina känslor och anknytningar till andra för att driva sina krafter och stärka kraften inom sig. Jag vill representera detta genom en meta-mekanik där man har ett hjul med känslor, lust, hat, vrede, avundsjuka med mera. På hjulet placerar man sedan en av sina krafter på de olika känslorna. Så hat har kanske Telikinesis, Lust har tankekontroll och så vidare. Meta tekniken, som är inspirerad av Bliss Stage och Dog Eat Dog är sedan att spelarna väljer egna minnen och lägger ett riktigt minne per känsla. De fördelar sedan en viss mängd NPC:er baserade på människor de känt på riktigt som är kopplade till någon eller några av känslorna (här täcker vi inte alla känslorna) och använder de riktiga förnamnen för att skapa maximal bleed. Så om du verkligen hatade Johannes Svensson när du gick i skolan hatar din karaktär Johannes Starkiller.
Att interagera med sina NPC:er runt en känsla på hjulet ger sedan bonus poäng som kan spenderas lite som beenies. Om du vill dra på en av krafterna på hjulet, som exempel vill jag kanske strypa någon till döds med min telekinesis, så måste jag interagera med minnet satt där på olika sätt i meta ritualer. Ritualerna kan vara saker som att fokusera på minnet i 30 sekunder, berätta om minnet för gruppen eller berätta hur det dumlärde dig av minnet gjorde digital en bättre person. När minnet är helt genomarbetat får man en rullning för att se om man skall skriva till ett nytt minne eller om man bemästrat den känslan och kan använda den kraften grattis framåt ( går inte att göra på alla).
2. Jag vill att mode skall spela roll eftersom det här är Star Wars och jag är delvis här för coola jackor och vackra klänningar. Så mitt system är att man har en hög modekort där varje kort är ett coolt plag eller en cool accessoar. När man drar kort för att avgöra initiativ kan man istället använda sina kort till mode istället för att få gå först. Då har din karaktär plagget på sig tills du spenderar det för en bonus senare. Mode kort kan ge bonusar till nästan allt, från att vinna sociala konflikter eller till att överleva lasersvärdsdueller.
Är tacksam om någon har någon feedback de vill ge mig