Nekromanti There is no peace there is only fashion

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,540
Jag har tagit fram och skriver lite på mitt Sith RPG eftersom jag är sjuk och inte har något bättre för mig. Jag har två olika mekaniker som jag håller på att jobba på som jag behöver feedback rörande.

1. Sith filosofin handlar om att använda sina känslor och anknytningar till andra för att driva sina krafter och stärka kraften inom sig. Jag vill representera detta genom en meta-mekanik där man har ett hjul med känslor, lust, hat, vrede, avundsjuka med mera. På hjulet placerar man sedan en av sina krafter på de olika känslorna. Så hat har kanske Telikinesis, Lust har tankekontroll och så vidare. Meta tekniken, som är inspirerad av Bliss Stage och Dog Eat Dog är sedan att spelarna väljer egna minnen och lägger ett riktigt minne per känsla. De fördelar sedan en viss mängd NPC:er baserade på människor de känt på riktigt som är kopplade till någon eller några av känslorna (här täcker vi inte alla känslorna) och använder de riktiga förnamnen för att skapa maximal bleed. Så om du verkligen hatade Johannes Svensson när du gick i skolan hatar din karaktär Johannes Starkiller.

Att interagera med sina NPC:er runt en känsla på hjulet ger sedan bonus poäng som kan spenderas lite som beenies. Om du vill dra på en av krafterna på hjulet, som exempel vill jag kanske strypa någon till döds med min telekinesis, så måste jag interagera med minnet satt där på olika sätt i meta ritualer. Ritualerna kan vara saker som att fokusera på minnet i 30 sekunder, berätta om minnet för gruppen eller berätta hur det dumlärde dig av minnet gjorde digital en bättre person. När minnet är helt genomarbetat får man en rullning för att se om man skall skriva till ett nytt minne eller om man bemästrat den känslan och kan använda den kraften grattis framåt ( går inte att göra på alla).


2. Jag vill att mode skall spela roll eftersom det här är Star Wars och jag är delvis här för coola jackor och vackra klänningar. Så mitt system är att man har en hög modekort där varje kort är ett coolt plag eller en cool accessoar. När man drar kort för att avgöra initiativ kan man istället använda sina kort till mode istället för att få gå först. Då har din karaktär plagget på sig tills du spenderar det för en bonus senare. Mode kort kan ge bonusar till nästan allt, från att vinna sociala konflikter eller till att överleva lasersvärdsdueller.


Är tacksam om någon har någon feedback de vill ge mig :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det som är lite opepp är att det är ett sånt fokus på SLP:er ist för på RP

Älskar fashion-grejen
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,540
2097;n242557 said:
Det som är lite opepp är att det är ett sånt fokus på SLP:er ist för på RP

Älskar fashion-grejen
Det är ett väldigt SLP fokus... Om jag tar bort den mekaniken och gör känslomekaniken fetare med en ritual där man måste uttrycka sina känslor genom handling eller försöka lära någon en läxa om en känsla. Då kan man gå till andra spelarkaraktärer också och SLP fokuset blir inte så tungt.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
Är inte Starwars mode i princip alltid balanserat på Authority-Rebellion axeln? Authority är klart och sterilt svart, vitt och rött medans rebellion är nästan alltid jordtoner balanserat med beige.


Märk till exempel hur Leia går ifrån helvitt till vitt med off-toner på Hoth till mjuk beige och murrigt rött i Cloud city till rebelkamoflage i Return of the Jedi.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Finns gott om undantag… Solos svarta väst, Poes jacka, Amidalas hela garderob
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
2097;n242568 said:
Finns gott om undantag… Solos svarta väst, Poes jacka, Amidalas hela garderob
Solos outfit är en medveten ploy. Han ska framstå som opålitlig och inte riktigt pro-rebel.

Amidala har ett distinkt "Authority" kontra "Subversion" tema över sina klädstilar, där hennes Senat/Authority outfits drar distinktivt mer mot svart/vitt/rött kombos medans hennes incognito och rebellion outfits innehåller mer jordtoner.
Förutom den där jävla helvita som totalt bryter färgkoden och formspråket till fördel för "Vitt är gott" bullshit.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Men allt det här är sånt vi vill utforska i ett fashion-spel.
 
Top