Nekromanti there's no escape from Xinu! He marks us all!

Ramius

Veteran
Joined
11 Jan 2007
Messages
49
Location
Stockholm, Värmdö
Hejsan!

Spoiler för mina spelare!

Jo nu är det såhär att jag har börjat fundera på ett äventyr och behöver lite hjälp. Från början så gick tankarna runt dark heresy och 40k världen men efter att jag lyssnat på lite nice musik som jag och min spelgrupp refererar till Mundana så.. well ni ser ju vilket forum jag postar i.

I varje fall så är typ dom tankarna jag har om äventyret följande: Rollpersonerna kommer befinna sig i något fint land, möjligen Asharien eller Jargien (typ dom nordliga delarna) och dom kommer komma till ett litet samhälle och bevittna saker som för dom kommer vara lite udda (ni vet sånt som man kanske gör när man åker på semester i ett annat land, man märker hur folk beter sig annorlunda, saker kanske e dyrare/billigare osv) på ett värdshus kommer dom kunna få höra massor med rykten, myter och legender, ett av dom rör ett kloster (självklart en aktuell religion beroende på vilket land dom befinner sig i)

Nåväl för att göra ett långt inlägg lite kortare citerar jag en gubbe på värdshuset: "Är ni ute efter härbärge pojkar? Då vet jag ett ställe som alltid är öppet! Det gamla klostret vid Björeshill. Munkarna där tar alltid emot trötta vandrare mot en liten allmosa. Jag har själv övernattat där, god mat och mjuka sängar. mene..Dom har ett rykte om sig att vara lite speciella, För tre år sedan byttes klostrets abbot ut. Malex heter han, och allt verkade vara som vanligt Tills man efter en stormig natt hittade en av munkarna död. Dödad från ett blixtnedslag sades det. Men ryktet går att munken blev mördad! Sedan dess under stormiga nätter låser munkarna portarna och ingen slipper in. Trots dessa åtgärder så sägs det att som senast förra veckan hittades ännu en munk död. Och folk börjar prata om att det inte är den enda dom hittat..."

Som ni märker så rör sig det sig om ett mysterie/intrig äventyr i klostret. Tankarna går typ att det finns en xinu kult inom klostret som utför morden, eller att abboten är en galen mördare eller ledare inom kulten eller så är han helt ok. har tänkt i banorna att en tempelriddare inom den religion ska komma förbi och typ försöka lösa mysteriet. och giventvis vill klostret att allt ska skötas tyst. (rollpersonerna kommer ju självklart att släppas in i klostret munkarna gör ju ett litet undantag för dem.)
Skulle vilja ha lite hjälp om kanske fler intrig trådar, och om det där med kulten är bra? en demon som är inblandad kanske? eller om någon är besatt, det är så mina tankar går kring men känner mig lite låst.

/Ramius
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag skulle nog använda mig utav ett väldigt nät av olika SLP´s i och omkring klostret. En hel del skumma excentriska typer som kanske blev satta eller omhändertagna av klostret som good will. Missfoster, savanter, psykiskt störda som klostret tar hand om. Men i intrig väg så skulle jag nog använda mig att man framställer dem som blivit mördade som väldigt hyggliga typer som inte gjort någon fluga förnär. Medan abboten och hans män verkar vara lite mer moraliskt tvivelaktiga.
Gärna med småsaker och sådant, typ att deras tro har varit ifrågasatt av inkvisitionen, att de har vägrat betala kyrkoskatten eller till och med har benådat dödsdömda kättare. Något som helt enkelt är fel i ett väldigt religiöst land som Jargien. Och spåren leder till att det verkas finnas en mörk kult i klostret och spåren leder vidare till abboten. Vem skulle man annars misstänka. Sedan visar det sig att abboten faktiskt har beordrat morden på sina goda bröder eller kanske ligger bakom dem själv. När spelarna och karaktärerna är helt klara med att det är abboten som ligger bakom alla morden och att han kan knytas till xinu-kulten, då börjar andra ledtrådar falla in som verkar bevisa att abboten faktiskt är en kyrkans man och de munkbröder som han har mördat faktiskt är de som tillhört kulten. Där kommer dilemmat. Är abboten en god person med extrema sätt eller är det faktiskt han som är ond?


/Poseur hoppas det kanske gav något.
 

Ramius

Veteran
Joined
11 Jan 2007
Messages
49
Location
Stockholm, Värmdö
Ok grymt, jag kommer ju defenitivt att använda mig av olika slp's bland annat typ missbildade personer och folk åt det hållet som just blivit omhändertagna. Fick en tanke efter jag postat och det var kanske att Abboten typ är lite hemlig, man kanske inte ser honom så mycket utan han styr liksom mer gömd om du förstår vad jag menar. och redan där så blir de ju en del misstankar emot honom.

Sen så hade jag faktiskt funderat på att typ kultens mål är att framana en demon (klyschig som jag är)vad tycks om det?

Sen kanske att tempelriddaren är med på noterna vad gäller kulten han är typ där för att sänka rollpersonerna. Men jag gillar defenitivt den där twisten gällande abbotens extrema sätt och om han är god lr ond. det visar på ett ganska härligt sätt att världen inte är svart och vit.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Fick en tanke efter jag postat och det var kanske att Abboten typ är lite hemlig, man kanske inte ser honom så mycket utan han styr liksom mer gömd om du förstår vad jag menar. och redan där så blir de ju en del misstankar emot honom.
Det var ungefär så jag också skulle tänka mig abboten faktiskt. Tillbakadragen, äldre och styr klostret genom en prior eller så. Man ser honom inte så mycket som man hör talas om honom och hans kanske lite hårda styre. Det bästa landet vore ju Jargien, Consaber eller Damarien. Där det finns en stark statskyrka och kopplingen mellan kyrka och stat är hård. Klostret kan ju mycket väl vara landägande och i så fall är ju abboten också länsherre och kan vara känd som en antingen mycket slapp och tillbakadragen herre eller en mycket hård och grym härskare. Båda fungerar ju för att skapa en viss form av stämning. Om han är hård så får man ju se lite mer utav hans 'ondska' och är han slapp och kanske lite mer religiöst fritänkande kanske han låter bönderna syssla med vissa hedniska riter och så, då kan man lätt skapa en viss form av paranoia hos spelarna.

Sen så hade jag faktiskt funderat på att typ kultens mål är att framana en demon (klyschig som jag är)vad tycks om det?
Vet ju inte riktigt hur vanligt det är i eran grupp med demoner och sådant men det är ju en ganska sliten klyscha, men fortfarande en bra sådan och rätt schysst.
Men betänk snarare varför kulten vill nedkalla en demon istället för att börja med att de ska göra det. Tackla problemet ifrån kultens sida, vad vill dem ha ut av demonen och varför?
Det skulle ju kunna vara en schysst twist om det visar sig att alla i kulten faktiskt är släkt och de har startat kulten för att bli fri en förbannelse som har lagts på släkten för generationer sedan. Då får spelarna ytterligare ett moraliskt dilemma när de ska bestämma om de ska hjälpa abboten att utrota kulten , eller om de känner sympati för kulten och hellre hjälper dem bli fri från förbannelsen än hjälpa den kätterska och hårda tyrann-abboten som utan att bry sig nämnvärt har mördat kultens medlemmar.

Sen kanske att tempelriddaren är med på noterna vad gäller kulten han är typ där för att sänka rollpersonerna.
Skulle om man fortsätter på min idé som jag tagit fram så skulle tempelriddaren kunna vara officiellt utsänd av kyrkan för att förinta kulten och hjälper spelarna till en början. Men desto mer det visar sig att kulten är 'goda' så kanske spelarna börjar tvivla på tempelriddarens motiv och fanatism. Kanske skulle det inofficiellt vara så att tempelriddaren är en "undercover" inkvisitor som vill hitta bevis på att abboten faktiskt har lite kätterska idéer.
Eller så kan han mycket väl vara utsänd utav kulten för att stjälpa RP´s så mycket som möjligt. Han kan leda in dem på falska spår, ge ut falska ledtrådar eller anklaga oskyldiga för att vara med i den hemska kulten. Så att de riktiga medlemmarna får fortsätta i lugn och ro.

Men jag gillar defenitivt den där twisten gällande abbotens extrema sätt och om han är god lr ond. det visar på ett ganska härligt sätt att världen inte är svart och vit.
Tackar. Jag tycker definitivt man skall visa för spelarna att Mundana inte är svart och vit, utan full med olika mörka och ljusa gråskalor. Man ska aldrig riktigt vara säker på att de goda inte låter ändamålen helga medlen eller att de onda faktiskt kan ha goda ideal men deras vägar är missförstådda eller lite väl extrema. Och såklart allt det där emellan.

/Poseur spånar vidare lite
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Det skulle ju kunna vara en schysst twist om det visar sig att alla i kulten faktiskt är släkt och de har startat kulten för att bli fri en förbannelse som har lagts på släkten för generationer sedan. Då får spelarna ytterligare ett moraliskt dilemma när de ska bestämma om de ska hjälpa abboten att utrota kulten , eller om de känner sympati för kulten och hellre hjälper dem bli fri från förbannelsen än hjälpa den kätterska och hårda tyrann-abboten som utan att bry sig nämnvärt har mördat kultens medlemmar.
Jag gillar det, men jag fick även en annan idé. Demonnedkallningen kanske tar sig som en sådan, men i själva verket är det så att "kulten" ser som som en särkild cirkel inom Daaktron som försöker nedkalla Daaks 5e profet. För utomstående och oinvigda i cirkeln kan det verka som om det rör sig om en kult när "kultisterna" möts sent på natten iklädda mörka kopor, är noga på att inte avslöja någonting för de oinvigda (Daaks fiender finns överallt) och rövar bort en jungfru från byn (som är förutbestämd att bära Daaks nästa profet).

Den förklädda inkvisitören kan ha fått nys om att det finns en hemlig sekt inom klosterväsendet och uppfattat det som att de försöker nedkalla en demon och därför vill stoppa det. En annan idé är att inkvisitören känner till deras verkliga syfte, men representerar en grupp högre upp i den kyrkliga hierarkin som absolut inte vill att folket skall få en ny profet. Aboraten är ju till exempel den absolut högsta authoriteten i Jargien (om man är andligt lagd) men vad skulle hända om en ny profet, utsänd av Daak, kom ner på Mundana och förklarade att allt det aboraten sagt var lögn? Han har ju inte precis ett felfritt rykte hittils. Inkvisitören kan tjäna flera herrar, dels inkvisitionen som vill förgöra "den hädiska kulten" som parasiterar på kyrkans välvilja, och dels aboraten som känner till sanningen men inte vill att den skall läcka ut. Detta kan förklara varför inkvisitören förklätt sig och inte öppet deklarerar sitt syfte i klostret.

Yttelriggare en komplikation som inte bör förbises är böndernas roll i det hela. Vad händer om en upprorisk daglönare bestämmer sig för att samla bönderna under sig och tillsammans fördriva kulten ur vad han anser vara Malgoarhs kloster, och vad kommer kyrkan göra åt saken? Kommer de att fly undan byn och lämna de reliker och kyrkliga artefakter som de förvaltar i böndernas händer, eller kommer de att ta upp vapen mot sina egna arbetare? Kommer kyrkans förkämpar att skona byn om de hör talas om böndernas fritänkande och våld på kyrkans domäner? Utsända från andra fraktioner i Mundana som också vill se kyrkan försvagad och ifrågasatt kan tänkas infiltrera dramat. Mycket kan ske när olika viljor möts.

Jag rekommenderar att du läser igenom kapitlet om himmelsbrödernas kloster i äventyret Katres Gåtor. Där beskrivs ett samoritempel mycket ingående, och mycket av deras seder och vanor kan användas även i ett jargiskt Daakkloster.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är lite OT, men ändå relevant i sammanhanget - jag har, precis som Ermine tidigare, känt mig föranledd att skriva en egen Xinumytologi, eftersom Mundanas religioner är så epiiskt misslyckade rent generellt. Den bygger väldigt löst på Ermines, och återfinns här, utifall att någon skulle vara intresserad.

- Ymir, reklam:ar
 

Ramius

Veteran
Joined
11 Jan 2007
Messages
49
Location
Stockholm, Värmdö
Mycket stor glädje för alla svar!
Läser igenom och funderar, ska ge bättre svar själv och mina tankar jag kommit fram till om äventyret såhär långt lite senare. Men vill bara säga just nu att jag läser och uppskattar engagemanget!
speciellt tack till Ymirs länk!

Ps. Angående demonen där så kan jag bara snabbt säga att målet för mig är ju typ att skapa en hp lovecraft aktig stämning kring demoner och "sånt". det är liksom lite våran grej i gruppen. En av oss i spelgruppen har som jag skrivit om i tidigare trådar använt sig av havsdjupets moder vilket var en upplevelse som kunde beskrivits av lovecraft själv! Det är väldigt mycket det här typ att i detta fallet då att demonens mål kanske inte riktigt kan förstås eller att kulten kanske till och med inte riktigt förstår varför dom ens vill nedkalla en demon, jag nämde ju tidigare att jag hade tankarna kring dark heresy och där Chaos skulle finnas istället för Xinu kult, och Chaos kan ju vara ganska svårförstådda. Även om det utåt sett ser ut som att målet bara är att förstöra eller bringa oordning, Ja ni förstår nog vad jag menar. Ds.

/Ramius
 

Ramius

Veteran
Joined
11 Jan 2007
Messages
49
Location
Stockholm, Värmdö
Sådär nu är tidpunkten lite bättre för att skriva bättre, Jag gillade absolut det du skrev om att kulten är släkt och att dom försöker bli av med en förbannelse. Ska fundera lite mera på det, en otroligt bra twist! fatta rollpersonernas miner när dom inser att alla kultmedlemarna har ett gemensamt släktdrag. ett blått öga och ett grönt! som i en välkänd redan nämnd författares novell. nåja sen har vi tempelriddaren, att han skulle vara en inkvisitor var ju bara underbart!

som det kanske till och med utvecklar sig till en snubbe som trots allt har stenkoll på läget och bara vill förgöra klostret i eld!

Sedan så läste jag flera gånger Ymirs länk och damn!
Det var en läsning för gudarna, fick en hel del bra ideér som man kan hur jag nu ska uttrycka mig.. rättfärdiga varför kultisterna gör som dom gör. så kanske jag skulle kunna säga.. en del av det kan jag ju till och med ge som info till rollpersonerna som ledtrådar typ, jag får ju skriva om och så så det passar i världen liksom..

/Ramius - ett litet äventyr som verkar bli en episk kampanj!
 

Zakiiron

Veteran
Joined
11 Feb 2008
Messages
2
Location
Oslo Norge
Tankesmedjan går varm här och det verkar som att detta kommer att bli ett bra äventyr.

Om du vill ha mera inspiration av hur ett kloster kan tänkas ha för vanor och heiraki så kan du se "The Name of the Rose" från 1986 har jag för och med Sean Connery. (om du nu inte redan har sett den förstås) Där finns lite klosterliv, intriger, mord osv. Jag såg den för väldigt länge sen och har för mig att den inte var så pjåkig.

Ps.. Att blanda in inkvisationen är riktigt skoj. De kan ge hjälp, kan hanteras som ett hinder/störningsmoment, fiende, en del 2 i äventyret..spelgruppen blir själva anklagade efterråt...osv mm etc
 

Geredan Thalama

Veteran
Joined
9 Sep 2009
Messages
26
Location
Kungshamn
Att blanda in inkvisationen i tron om att kättare skulle finnas och agera på klostret skulle leda to belägring eller rent av blodbad för dom slutar inte förens kättarna är eliminerade, Som spelar ( inte Daak troende )är Inkvisationen/häxjägare det jag är räddast för inom Jargien/Damariens gränser. Tror nog att alla Xinutroende hadde sprungit arslet av sig om dom fick höra att inkvisationen va på väg. Så var försiktig med att utnytja inkvisationen, för dom är inte minst otrevliga att hanskas med, Är du inte tillbedgare till den Ende eller väljer att tro på ngt annat är du en kättare och kommer troligen att dräpas eller brännas.
Men för all del inkvisationen är ganska rolig om du har en troende spelargrupp till samma gud annars är det en ren Karaktär dödar ide hehe.
 

Ramius

Veteran
Joined
11 Jan 2007
Messages
49
Location
Stockholm, Värmdö
Tackar och jag tycker det är grymt att du rekomenderar "the name of the rose" vilket liksom har funnits i mina tankar under födelsen på detta äventyr!
Jag kommer snart att lägga upp typ stora drag av äventyret så ni kan alla komentera och kritisera, jag håller på och skriver ned saker och ting i detta nu.

Och inkvisitionen kommer nog ha nånting med saken att göra.. får se.

/Ramius
 
Top