God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,683
Rollspel: Thespian
Av: Lucas Folk och Edvard Jonsson
Utgivet av: Bläckfisk Förlag
Thespian är ett indie-spel där man spelar skådespelare som rycker in i sista sekunden för att spela upp en pjäs som de bara har hört talas om och där produktionen innan de blivit inblandad har gått helt åt skogen till den grad att man måste improvisera det här från grunden just nu framför publiken mer eller mindre! Det är meta as fuck på det där härliga viset där vi är rollspelare som improviserar medan vi spelar skådespelare som improviserar. Spelet är tydligt influerat av Fiasco men har ett mycket mer detaljerat regelsystem för att spela ut just det här scenariot (pjäsen som måste räddas) som gör att man går in betydligt mer på djupet i upplevelsen. Det finns regler för att spela ut enskilda scener och akter, hemliga agendor för skådespelarna, för att generera hur bra publiken tyckte om pjäsen och liknande. Med det inte sagt att det kommer vara likadant varje gång man spelar, vem och var skådespelarna är kan dels ändras, men pjäsen kommer också vara unik varje spelomgång.
Thespian går en ganska fin balansgång där det lyckas hålla spelarna mer i handen än Fiasco när det kommer till hur mycket man behöver improvisera men lyckas ändå låta dig gå mer eller mindre hur bananas du vill kreativiteten väl flödar. Genom att dela upp och göra det tydligt vad som måste presenteras och när försvinner den värsta grejen med Fiasco, situationen när man bara sitter där och går ”Öhhhhhhh…. Något med en brödrost?”. Du kommer aldrig vara lika ensam och lika ”On the spot” i Thespian då alla mycket mer är på samma sida och samarbetar.
Spelet är kort och tydligt presenterat på runt 30 sidor. Det är dock komplext nog på de sidorna att det nog är en stor fördel ifall alla läser spelet innan man börjar spela. Det bör dock ta betydligt kortare tid att läsa igenom spelet än att göra ens en enda D&D karaktär. Reglerna gås också igenom någotsånär kronologiskt vilket gör boken lätt att referera till i spel, du bara bläddrar framåt lite från där du kollade sist när ni var osäkra. Spelet innehåller också ett kort men riktigt bra spelexempel vilket gör det mycket lättare att spela.
Om spelet har en svaghet är det att det kräver en hel del engagemang direkt från alla spelarna, ingen kan bara luta sig tillbaka och vänta sig att bli buren genom spelet av de andra. Precis som när det kommer till att spela upp vilken pjäs som helst måste alla vara entusiastiska och vilja göra det här så bra som möjligt. Oavsett hur bra reglerna för att skapa improvisation är, och här är de väldigt bra, så är det upp till spelarna att få det här att vara rolig. Är en spelare för blyg för att göra det blir det nog jobbigt för dem. Men jag har svårt att se ett sätt att komma runt det helt. Jag hade också velat se något om säkerhetsverktyg när man spelar, meta-nivåerna kan bli lite svåra att skilja på och trots att det här är ett komedispel kan någons tår bli trampade på. Men det är mycket mer min egen preferens än något annat och säkerhetsverktyg finns det hundratals av gratis på internet.
Det här är ett indie-spel med stor potential att bli en riktig hit! Det har en speltid som en normal session av ett mer traditionellt rollspel och är en verklig chans för en rollspelsgrupp att flexa sina improvisationsmuskler. Det har en tydlig vision som det är dedikerat till och har just de regler som krävs men absolut inget fett. Inget saknas och inget känns onödigt.
4 av 5
Av: Lucas Folk och Edvard Jonsson
Utgivet av: Bläckfisk Förlag
Thespian är ett indie-spel där man spelar skådespelare som rycker in i sista sekunden för att spela upp en pjäs som de bara har hört talas om och där produktionen innan de blivit inblandad har gått helt åt skogen till den grad att man måste improvisera det här från grunden just nu framför publiken mer eller mindre! Det är meta as fuck på det där härliga viset där vi är rollspelare som improviserar medan vi spelar skådespelare som improviserar. Spelet är tydligt influerat av Fiasco men har ett mycket mer detaljerat regelsystem för att spela ut just det här scenariot (pjäsen som måste räddas) som gör att man går in betydligt mer på djupet i upplevelsen. Det finns regler för att spela ut enskilda scener och akter, hemliga agendor för skådespelarna, för att generera hur bra publiken tyckte om pjäsen och liknande. Med det inte sagt att det kommer vara likadant varje gång man spelar, vem och var skådespelarna är kan dels ändras, men pjäsen kommer också vara unik varje spelomgång.
Thespian går en ganska fin balansgång där det lyckas hålla spelarna mer i handen än Fiasco när det kommer till hur mycket man behöver improvisera men lyckas ändå låta dig gå mer eller mindre hur bananas du vill kreativiteten väl flödar. Genom att dela upp och göra det tydligt vad som måste presenteras och när försvinner den värsta grejen med Fiasco, situationen när man bara sitter där och går ”Öhhhhhhh…. Något med en brödrost?”. Du kommer aldrig vara lika ensam och lika ”On the spot” i Thespian då alla mycket mer är på samma sida och samarbetar.
Spelet är kort och tydligt presenterat på runt 30 sidor. Det är dock komplext nog på de sidorna att det nog är en stor fördel ifall alla läser spelet innan man börjar spela. Det bör dock ta betydligt kortare tid att läsa igenom spelet än att göra ens en enda D&D karaktär. Reglerna gås också igenom någotsånär kronologiskt vilket gör boken lätt att referera till i spel, du bara bläddrar framåt lite från där du kollade sist när ni var osäkra. Spelet innehåller också ett kort men riktigt bra spelexempel vilket gör det mycket lättare att spela.
Om spelet har en svaghet är det att det kräver en hel del engagemang direkt från alla spelarna, ingen kan bara luta sig tillbaka och vänta sig att bli buren genom spelet av de andra. Precis som när det kommer till att spela upp vilken pjäs som helst måste alla vara entusiastiska och vilja göra det här så bra som möjligt. Oavsett hur bra reglerna för att skapa improvisation är, och här är de väldigt bra, så är det upp till spelarna att få det här att vara rolig. Är en spelare för blyg för att göra det blir det nog jobbigt för dem. Men jag har svårt att se ett sätt att komma runt det helt. Jag hade också velat se något om säkerhetsverktyg när man spelar, meta-nivåerna kan bli lite svåra att skilja på och trots att det här är ett komedispel kan någons tår bli trampade på. Men det är mycket mer min egen preferens än något annat och säkerhetsverktyg finns det hundratals av gratis på internet.
Det här är ett indie-spel med stor potential att bli en riktig hit! Det har en speltid som en normal session av ett mer traditionellt rollspel och är en verklig chans för en rollspelsgrupp att flexa sina improvisationsmuskler. Det har en tydlig vision som det är dedikerat till och har just de regler som krävs men absolut inget fett. Inget saknas och inget känns onödigt.
4 av 5