Basenanji då?
Saker som talar för att Basenanji är röd
1) Han har claimat tracker, vilket traditionellt sett är en ulv-förmåga. Nu hade det på sätt och vis känts rimligt att det var en byboförmåga om det hade varit så att ulvarna hade förmåga: nattmord. Men med tanke på den senaste utveckligen så känns inte det så troligt. När jag tittar tillbaks på den startdiskussionen så var det xyas som först kom med idén, men sen skriver Recca:
Recca said:
Smart.
Jag tror att om Vimsy lagt fram det så i början så kan det mycket väl tyda på att han velat ge oss den hinten, nattmord är en förmåga helt enkelt.
Det här tycker jag tyder så här i efterhand, ganska kraftigt på att dom inte har det. Det känns nämligen väldigt märkligt om en ulv skulle vilja hjälpa byborna att förklara hur spelet är upplagt, istället för att förvirra.
2) Han har precis som KK varit inne på att det är viktigt att få ut väktaren, och senare att det är viktigt att få ut exakt hur väktarrollen fungerar och vilka begränsningar den har, det här är så fruktansvärt ulvigt.
3) Han glömde bort att använda sin förmåga. Alltså, jag tror ju inte att han bluffar förmågan, men jag tycker ändå att det tyder på att han är ulv. Är man grön och får reda på att man är 'tracker' vilket känns som en ganska viktig roll när vi tror att ulvarna nattmördar med förmåga, så inte fasen glömmer man bort att använda den, det är ju något man kommer gå runt att tänka på hela tiden. Är man däremot ulv och ens ulvkompis håller på att bli utröstad, ja då kan jag tänka mig att man har tankarna annorstädes.
4) Röstar aldrig på Recca
5) Röstar inte på Brynolf under kvällen när jag först försöker dreva ut honom, men kommer in 10 minuter! efter deadlinen med någon ursäkt om att han inte kommit in tidigare, ser att brynolf har 5 röster och röstar på honom.
6) Ändrade sin siffersumma från 19 till 18. Den här tycker jag iofs själv är rätt svag.
7) Följande tidigare resonemang:
Basenanji said:
Nu slår det mig att det faktiskt kan vara bra för byn att dagsfasen förlängs genom att vi låter bli att hänga folk.
Kolla:
Om alla outar allt – utan att någon snaras - kommer vi få tid på oss att analysera folks siffror tills vi hittar varulvarna! Våra powerroller är ju inte hotade så länge vi inte har sex röster på någon! Och eftersom folk sitter med information som gör det lätt att kolla om folk ljuger om sina siffror borde det inte vara någon fara att outa.
Vad tror ni om det?
Saker som talar mot att Basenaji är röd
1) Tja, alltså, han är ju tracker, och vi har information om att det ska finnas två roller med samma förmåga, så det verkar ju logiskt, men som sagt det behöver ju inte betyda att han är grön.
2) Hm, nä jag kommer inte på något mer alltså.
Röst: Basenanji
Denna röst kan naturligtvis ändras om vi 1) har en siare som lyckats hitta en bluffare. 2) Vi har en tracker som lyckats hitta en bluffare. 3) Jag måste byta till största drevet för att någon överhuvudtaget ska bli utröstad.
Alla som skriver inlägg i tråden borde se till att lägga sin röst också, någon måste dö varje kväll nu!
så alltså:
Röst: Basenanji
Klockan är två, jag ska jobba imorgon, orkar tyvärr inte kolla upp fler personer ikväll men hoppas att vi fått tillräckligt att jobba med redan.