Men, men, hur skulle det se ut om bara dom som spelade bra fortsatte spela, det skulle ju bli så mycket tråkigare maffiaspel (därmed inte sagt att du spelade dåligt)Vicotnik said:Som jag sa under runda 1 så ska jag nu ta och överväga om jag ska sluta spela maffia spel. Uppenbart så är jag inget vidare bra på dessa. Hålla i spel kommer jag garanterat att göra, men det kanske är dags för mig att sluta spel dem.
Brynolf du måste verkligen har garvat när jag skrev detta eller hur?Vicotnik said:Brynolf (1up) - Bybo. Jag kommer seriöst överväga att sluta spela maffiaspel om Brynolf är ulv.
Ja och då gör man så att byn har information som t.ex: Summan av sifforna är blabla som Vico hade. Samtidigt som ulvarna kan namnge en eller två powerroller på summan av sina siffror som vi hade.Vimes said:Sen håller jag med om att byn behöver straffas mer för massoutning i början. Grejen är att vi har lärt oss hur man ska massouta (i vilken ordning olika saker ska ut), så det måste finnaas värre backlashes för byn än att ulvarna får svart på vitt vem väktaren är.
Mm. Precis. Det här är något jag tar med till nästa spel. Det och en annan grej: att man hela tiden måste komma ihåg att alltid vara självkritisk. Men det är rätt svårt och kräver enorm självbehärskning. Kul att varulvsspelsformatet är så roligt att träna självbehärskning i.BDG said:Och sen så var jag helt övertygad om att Basenanji var ulv, och hade också starka misstankar mot KK. Det är ju pinsamt så här i efterhand att vi ägnade en hel dag åt att dreva mellan två bybor, och jag borde nog ha taggat ner där mycket tidigare. Fast det är så lätt att bli indragen i spelet på något sätt. Eller äh, jag tror fortfarande att Basenanji var ulv oavsett vad SL säger, vad höll ni på med? wink
Helt klart är att ulvarna måste få någon ledtråd om vilken sorts fluff de saknar.Vimes said:Jag håller typ med dig om allt, Björn. Och jag håller med om att man nog får ta fluffspelen för vad de är, instabila men i bästa fall roliga att spela. Det är svårt att undvika alla möjliga instabiliteter när man designar spelet, men man kan hoppas att de inte händer (just instabiliteten i det här spelet, att ulvarna straffades jättehårt för att de höjde sina siffror, hade kunna undvikits med information till ulvarna. Men det finns säkert andra instabiliteter vi inte känner till.) Eller rättare: spelet blir stabilare ju mindre betydelsefullt fluff det innehåller. Skräckexemplet på instabilitet är ju vampirespelet där vi vann helt problemfritt för att ulvarna inte fattade att de var tvugna att mörka att de saknade KVV. Hade de mörkat det hade det nog blivit ett balanserat spel. Lika så om ulvarna i det här partiet inte höjt sina siffror.
Sen håller jag med om att byn behöver straffas mer för massoutning i början. Grejen är att vi har lärt oss hur man ska massouta (i vilken ordning olika saker ska ut), så det måste finnaas värre backlashes för byn än att ulvarna får svart på vitt vem väktaren är.
Det här är något jag undrade över.Björn den gode said:Jag är också nöjd med att jag lyckades plocka upp anths desperation som bybo-beteende, oftast skulle jag säga att det är ulvar som börjar bete sig konstigt när dom är påväg att rösta ut och inte bybor, men här kändes det ändå som att det fanns något väldigt äkta.
This! Man bör vara jäkligt försiktig med DTF's. Jag har spelat ett spel där jag och byn fått segern stulen under näsan på oss när vi borde ha vunnit. Då kändes det inte som att vi förlorade. Om något ska DTF vara någon som vinner med ulvarna eller med byn inte kunna stjäla segern. Antingen det eller så ska det klart och tydligt framgå att DTF är med i spel så att både ulvar och bybor vet att de måste jaga de här jävlarna också, kanske t.om. göra nån form av gemensam sak. Det kan jag tänka mig som alternativ. Inte hemlig DTF med vinstkriterier som vinner över byns och ulvarnas vinstkriterier.Basenanji said:Det enda jag skulle kunna tänka mig att fundera på är vad man ska göra åt taktiken att byn outar rubbet på en gång. BDG föreslår en tredje fraktion, snälla skit i det, för det finns inget som är så tråkigt som att behöva jaga två fiender. Det stannar spelet på en gång och bidrar inte med något. Man blir bara ledsen.
Varje gång som DTF har funnits med har jag känt att jag skiter i om byn eller DTF vinner. Det är bara för svårt.
Däremot kan jag tänka mig att man har med:
– faktorer som gör det farligt att outa för bybor som att man inte följer en normalmall eller avslöjar annan info "Du vet att Roffe-på-Torget är Väktare"
– varianter på siare
– en mördare som dödar av bybor varje runda
– varulvar som är immuna i sitt outande (dvs de blir grönade av att outa)
...eller nåt annat.
Det här håller jag inte med om. I slutet av första rundan hade vi inte outat högsta siffror, bara total summa och lägsta siffra. Med facit i hand så här så har jag svårt att se hur jag inte blev grönad av Anth när det faktiskt var så att min var den enda informationen som stämde med Anths förmåga: dvs att han kunda sia högsta siffror. Min info var ju den enda som gällde högsta siffror - världens tur att jag råkade ljuga rätt på den infon. Synd att jag åkte dig på att jag hade 29 annars hade jag nog hållt hela spelet genom att ha den info jag inte hade. Så att säga.Korpa said:Vi ulvar förstod att du var siare, men jag kopplade aldrig att du kunde sia högsta siffran också och jag kan inte minnas att någon av mina kamrater förstod det heller.
Och om jag var du så skulle jag ha gått ut med det helt öppet istället för att hålla fast vid att vara kryptisk.
Och så är jag nyfiken på vem du valde att sia när du blev nattmördad!
Basenanji said:Mm. Precis. Det här är något jag tar med till nästa spel. Det och en annan grej: att man hela tiden måste komma ihåg att alltid vara självkritisk. Men det är rätt svårt och kräver enorm självbehärskning. Kul att varulvsspelsformatet är så roligt att träna självbehärskning i.BDG said:Och sen så var jag helt övertygad om att Basenanji var ulv, och hade också starka misstankar mot KK. Det är ju pinsamt så här i efterhand att vi ägnade en hel dag åt att dreva mellan två bybor, och jag borde nog ha taggat ner där mycket tidigare. Fast det är så lätt att bli indragen i spelet på något sätt. Eller äh, jag tror fortfarande att Basenanji var ulv oavsett vad SL säger, vad höll ni på med? wink
Vad jag höll på med? Tja, i med min trånga syn på världen så räckte det att:
1) Vimes inte hade skrivit ut svart på vitt att varulvarna kunde nattmörda
2) Att folk hade frågat Vimes och fått kryptiska svar tillbaka
3) Att Recca bl a skrev "Smart" till !Paxen, som var den första att spekulera i huruvida varulvarna hade nattmordsförmåga.
4) Att du inte väktade någon i tredje rundan och gick ut med det.
5) Att det helt enkelt kunde vara så att vi inte hade någon väktare med i spelet.
Den där sista punkten hade jag nog haft väldigt svårt att ta med i beräkningen om jag inte spelat Mukwas coola men väldigt kaotiska lir. Grejen med fluffliren är ju att de bjuder in till att man börjar tvivla på om originalformatet av varulvsspel är aktuellt. Just att ta för givet att det finns en väktare "för det ska det ju göra" är en sån fälla som de senaste liren har lärt mig att undvika. Och då blir det ju förstås ÄNNU lättare att acceptera att det inte finns en väktare, hur bra BDG än spelade.
Och då växte paranoian av sig själv logaritmiskt: dels så är det ju hemskt att tänka sig BDG som ulv, dels så känns det helt f-n galet att han claimar en väktarroll när det ser ut som att ingen nattmörda och slutligen: tja, om de där galna parametrarna stämmer, då blir det inte så konstigt att BDG offrar två av sina kompisar...
Sedan lite egenkärlek
Jag är faktiskt lite rädd för mig själv, för någonstans så borde ju geniet BDG ha klarat sig med sitt fantastiska spel. Att han dinglade var knappast bara min förtjänst, men jag ser ju så här i efterhand vilken roll jag spelade i drevet mot honom.
Så det var enormt skönt att alla mina ansträngningar sista rundan betalade sig. Att jag fick med mig folk mot Korpa tycker jag var bra, även om jag på slutet stapplade lite och undrade om Vic kanke var den sista ulven. Men det kändes som en bra post när jag förstod att KK var grön.
Jag tycker att hela spelet var sjukt bra designat. Ju mer jag tänker på det blir jag nöjd med Vimes design. Visst, varulvarna kanske skulle fått mer info om sina siffror, men å andra sidan kan man ju resonera som att det är en uppgift för varulvarna att ta reda på det.
Det enda jag skulle kunna tänka mig att fundera på är vad man ska göra åt taktiken att byn outar rubbet på en gång. BDG föreslår en tredje fraktion, snälla skit i det, för det finns inget som är så tråkigt som att behöva jaga två fiender. Det stannar spelet på en gång och bidrar inte med något. Man blir bara ledsen.
Varje gång som DTF har funnits med har jag känt att jag skiter i om byn eller DTF vinner. Det är bara för svårt.
– faktorer som gör det farligt att outa för bybor som att man inte följer en normalmall eller avslöjar annan info "Du vet att Roffe-på-Torget är Väktare"
– varianter på siare
...eller nåt annat.
Att Vimes har gjort ett bra jobb tål att upprepas. Han tog över efter Spider under knappa omständigheter och han modererade/svarade skickligt under spelet.
Och han stod emot spyorna när det behövdes som bäst.
Tack!
Jag jobbade jävligt hårt för den vinsten, och det bör jag ju ändå få lite respekt för!Recca said:This! Man bör vara jäkligt försiktig med DTF's. Jag har spelat ett spel där jag och byn fått segern stulen under näsan på oss när vi borde ha vunnit. Då kändes det inte som att vi förlorade. Om något ska DTF vara någon som vinner med ulvarna eller med byn inte kunna stjäla segern. Antingen det eller så ska det klart och tydligt framgå att DTF är med i spel så att både ulvar och bybor vet att de måste jaga de här jävlarna också, kanske t.om. göra nån form av gemensam sak. Det kan jag tänka mig som alternativ. Inte hemlig DTF med vinstkriterier som vinner över byns och ulvarnas vinstkriterier.Basenanji said:Det enda jag skulle kunna tänka mig att fundera på är vad man ska göra åt taktiken att byn outar rubbet på en gång. BDG föreslår en tredje fraktion, snälla skit i det, för det finns inget som är så tråkigt som att behöva jaga två fiender. Det stannar spelet på en gång och bidrar inte med något. Man blir bara ledsen.
– varianter på siare
...eller nåt annat.
Jag blir faktiskt väldigt sugen på att hålla i ett eget spel igen och försöka designa det mer balanserat. I så fall kommer jag nog köra med traditionellt avslutade rundor efter 2-3 dagar. Flytande avslutning av rundor är coolt men efter Vicos spel nu som han håller på med så kommer vi ha kört det ett tag och då kan det vara skönt med lite ombyte och trad, inte minst för jämförelsens skull.anth said:Helt klart är att ulvarna måste få någon ledtråd om vilken sorts fluff de saknar.Vimes said:Jag håller typ med dig om allt, Björn. Och jag håller med om att man nog får ta fluffspelen för vad de är, instabila men i bästa fall roliga att spela. Det är svårt att undvika alla möjliga instabiliteter när man designar spelet, men man kan hoppas att de inte händer (just instabiliteten i det här spelet, att ulvarna straffades jättehårt för att de höjde sina siffror, hade kunna undvikits med information till ulvarna. Men det finns säkert andra instabiliteter vi inte känner till.) Eller rättare: spelet blir stabilare ju mindre betydelsefullt fluff det innehåller. Skräckexemplet på instabilitet är ju vampirespelet där vi vann helt problemfritt för att ulvarna inte fattade att de var tvugna att mörka att de saknade KVV. Hade de mörkat det hade det nog blivit ett balanserat spel. Lika så om ulvarna i det här partiet inte höjt sina siffror.
Sen håller jag med om att byn behöver straffas mer för massoutning i början. Grejen är att vi har lärt oss hur man ska massouta (i vilken ordning olika saker ska ut), så det måste finnaas värre backlashes för byn än att ulvarna får svart på vitt vem väktaren är.
Jo, jag har insett att jag bara ska vara kryptisk när jag brödsmular - inte när jag förklarar hur jag brödsmulat.Korpa said:Vi ulvar förstod att du var siare, men jag kopplade aldrig att du kunde sia högsta siffran också och jag kan inte minnas att någon av mina kamrater förstod det heller.
Och om jag var du så skulle jag ha gått ut med det helt öppet istället för att hålla fast vid att vara kryptisk.
Och så är jag nyfiken på vem du valde att sia när du blev nattmördad!
Fel.Recca said:I slutet av första rundan hade vi inte outat högsta siffror, bara total summa och lägsta siffra.