Vad jag mest vill peka på är problemet för en utomstående att ta sig an reglerna. Du (liksom jag i mina tankar om mina regler) har inga större problem att kompensera traits och skills mot varandra, men för någon annan behövs riktlinjer. Och eftersom det inte finns givna regler eftersom man rör sig i flytande definitioner behövs en massa exempel på hur man tänker sig att balanseringen fungerar, eller som V:tM gjorde; en kort beskrivning av vad statsen egentligen innebar. Men iochmed att inga fixerade traits eller skills finns kan man inte göra mer än radda upp en massa exempel.
Också, beroende på spelstil kan ett till synes givande trait vara en förbannelse, ex. förhöjda sinnen eller dylikt.
Hur jag gjorde var att sätta en sammanfattning av de fysiska kontra psykiska värderna till en nuffra där 3 är normen för hjältematerial emedan 2 är normen för alldagligt folk/noviser/unga etc alltså KROPP och SJÄL. Sen kan man sätta ut en definition av hur man urskiljer sig från sin egen norm inom endera området (Svag, Karismatisk, Trögtänkt, Skarpsynt etc) och ett värde på det (+ eller -). Som riktlinjer har man en enkel skala: 0 - obefintlig, 1 - dålig, 2 - hyfsad, 3 - god, 4 - utmärkt, 5 - unik.
Alltså bara en kort förklaring av vad nuffror representerar. Det är viktigt för skills också.
Här är det mest tänkt att man kvittar sina + mot likvärdiga - i bredd områden med lika stor vidd och omfattning. Men sen finns de där gråzonerna där fördelar och nackdelar är som hand i handske, och jag tror nästan det enklaste sättet är att klyva dessa i deras fördelar och nackdelar så spelaren och SL är klart medvetna om vad det faktiskt innebär för RP. I såfall så bibehåller man enkelheten du eftersträvar.
Det är en jäkla bra ide att låta en övergripande kunskap bli mer ytlig, men samtidigt måste ju nissen som bara kan spjut ha en bonus i att hantera just spjut. Alltså, nästan ett system för att kvitta närliggande skills mot reduceringar i effektivitet.
Olaf har 2 poäng att lägga på en vapenteknik, men vill att det ska vara spjut och enbart spjut. SL godkänner hans specialisering och Olaf får +3 i spjut men sedan bara +1 i störvapen som en parentes. Resten av gruppen vill inte specialisera utan behåller +2 i en bredare vapengrupp.