Är inte detta ett mycket vanligt fenomen vad det kommer till spel med utritad storyline?
Jag menar, skall man spela Star Wars och Sagan Om Ringen lär väl detta vara ett åretkommande dilemma?
Vilken ålder, vilken tid skall man köra i?
Skall man ligga längsmed tidslinjen som är, eller skall man ligga just vid en intressant del av den, som emellan film 3 och 4 osv.
Saken är väl den att det egentligen är mycket enkelt att ta uti med detta om man bara vill. Man kan ju spela paralellt med denna tidslinje, fast på sitt eget håll, och om man inte utför stora händelser som skulle kunna på påverka den stora storyn, så är det bara att köra utan att bry sig helt enkelt. Skall man utföra rediga grejer, som tillexempel att man är en outsiderstyrka, som inte är med rebellerna, men ändå försöker ge sig på stora imperiebaser, så ruckar man ju på en hel del och blir en del av den stora storyn.
Men... Är det så kul att spela en story som redan finns, som redan gjorts? Njaej, inte alla gånger. Inte om man tillexempel spelar paralellt med tredje åldern och just då Sagan Om Ringen utspelar sig, och spelledaren helt enkelt låter Frodo och grabbarna påverka världen, men i sin tur inte låter rollpersonerna man själv spelar påverka Frodo och dem, för att den storyn skall vara precis som den är skriven. Det blir väldigt stelt och tråkigt på många ställen.
Kort och gott... Finns det inte en "stjärnkarta" som visar hela galaxen? Om det gör det kan man ju se vilka planeter och områden som just är hyperaktuella för "in the box"-köret, där rebeller och imperiet hålls.
Där kan man ju måla upp scenarion på de platser som inte är så hårt påverkade av detta. Som du själv sade - galaxen är stor. Om inte annat, det finns ju folk utanför huvudstoryn i filmerna också, eller i originalstoryn om man säger så. De måste ju också göra något, eller är alla i Star Wars världen bara "statister" som lunkar omkring precis där rebeller och imperiet hålls? Knappast... Inte om man vill ha en levande värld i alla fall.
Jag menar det... Släpp helt enkelt huvudstoryn. Kör på ditt eget och kör på vad som är intressant för rollpersonerna, inte vad som är intressant för Luke Skywalker. Råkar rollpersonerna någon gång hamna i rebell- och imperiesmeten, så låt det flöda, spela på och låt det bli som det blir, utan hänsyn till huvudstoryn. Spela ut vad du tror skulle hända, inte vad som du vet bör hända.
Själv har jag spelat någon version av Star Wars - dunno which one - en gång för längesedan. Vi var inte inblandade i filmernas story. Vi var på våra egna äventyr och brydde sig om vårat - våra rollpersoners liv och omvärld - ingenting annat. Dock hände det ju att vi stötte på otrevligt kontrollbenägna stormtroopers och dylikt. Men då gick vi inte efter vad Luke eller Obi-wan skulle ha gjort, utan efter vad våra rollpersoner skulle ha gjort.
Det är lätt att bryta leden om man slutar bry sig helt enkelt. Vad är det för kul att spela en story som redan har gjorts - även om det är från en annan vinkel med andra karaktärer?
Det är inte alls kul, om inte storyn har möjlighet att bli en helt annan story i det fallet.
Mitt tips är: Kör en testrunda utefter era egna tankar. Släpp lös, skit i Darth Vader och Luke Skywalker, om ni inte stöter på dem vill säga, men du förstår nog vad jag menar. Världen är stor, liksom vår. Jag menar, under andra världskriget - visst kretsade en hel jävla del kring det - men bara för det är det inte sagt att alla britter deltog i striderna och slogs mot tyskarna, eller att alla svenskar satt och rullade tummarna vid radion. Det finns mycket folk i världen, och alla gör de olika saker samtidigt som någon annan...