This Person Does Not Exist – SLP- och RP-porträtt

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
WRNUs söksystem är kasst; jag är nästan säker på att vi redan ska ha en tråd nånstans om den här grejen men jag hittar den inte nu.

Ett gäng av er har redan koll, men det finns en kategori av hemsidor som visar upp bilder som genererats av s.k. GAN-nätverk. Förenklat har man alltså en AI som tränas i att känna igen bilder av en speciell sort, och sedan har man en annan AI som försöker generera bilder som lurar den första AIn. Så om man har en AI som är tränad på att bara släppa igenom bilder på folk så är det bara de bilder som den tycker ser ut som folk som släpps igenom, och det den andra AIn gör är alltså att hitta på bilder från ingenting – som ser ut som folk.

Det här är ett exempel från Thispersondoesnotexist.com:

Bilderna verkar genereras i upplösningen 1024x1024, vilket är okej för åtminstone nån kvadratdecimeter även i tryck. Mer egentligen, om man bara skalar upp den – foton funkar ganska OK för sån uppskalning, tycker jag. Så det säger sig självt att de här bilderna är perfekta för SLP-porträtt, framför allt i spel som utspelar sig i modern tid – Kult, Chock, Kutulu, Conspiracy X, More than Human, Delta Green, Scriptura, Aberrant, Vampire, Werewolf (och resten av WoD) och många andra.

Jag mailade snubben som ligger bakom just thispersondoesnotexist, för att se hur det såg ut med upphovsrätt, licenser etc. specifikt med baktanken att använda bilderna i rollspelsprodukter.

Det här var hans svar:

Jag kommer för egen del nästan garanterat att börja använda mig av de här ansiktena både i saker jag spelleder och saker jag skriver – hej Agency, till exempel. Om inte någon för fram ett rimligt, trovärdigt argument för varför det är dumt.

Så, jag ville mest tipsa ifall nån missat de här. Det finns också en "thisartworkdoesnotexist" som är ganska frän.

(Men… håll er borta från katter, hästar och vaginor som inte existerar. Om ni inte är betydligt mer härdade vad gäller body horror än vad jag är)

Attachments

krank

entomophobiac;n343664 said:
Använder såna porträtt till samtliga SLPer i Onda människor. :)
Nice!

I Agency planerar jag att medvetet välja några som ser "fel" ut. De dyker ju upp ibland; bilder där något har gått horribly wrong på mer eller mindre subtila sätt. Glasögon och smycken brukar ju t.ex. ställa till det.

clarence redd

FrostByte Books
Jag har också börjat använda AI-illustrationer i mina projekt. Första boken blir M-SPACE Companion, med porträtt på spelledarpersoner.

Och jag tror att thispersondoesnotexist.com bara är början. Det kommer inte att dröja så länge innan AI kan producera fina illustrationer för alla möjliga behov - och i olika stilar.

Än så länge är bilderna ganska begränsade, men på sikt kommer illustratörer nog få svårt att konkurrera om enklare uppdrag.

JJoghans

Regelknackare
Ja den där är riktigt cool!
...Men gör den fortfarande folk med ett ojämnt antal tänder? Jag vill minnas att den alltid brukade göra så på leenden; typ ett ojämnt antal tänder mellan hörntänderna, vilket är mycket ovanligt hos riktiga människor.

(Inget som förstör dess användbarhet, men det var ju lite udda.)

krank

JJoghans;n343688 said:
...Men gör den fortfarande folk med ett ojämnt antal tänder? Jag vill minnas att den alltid brukade göra så på leenden; typ ett ojämnt antal tänder mellan hörntänderna, vilket är mycket ovanligt hos riktiga människor.

(Inget som förstör dess användbarhet, men det var ju lite udda.)

Den verkar överlag ha förbättrats en hel del sedan jag tittade senast. Jag kollade specifikt tänder nu, och på typ något dussin bilder såg iaf tänderna helt ok ut. Och jag tror inte jag sett ett enda av de där riktiga monstren med halva glasögon eller smycken sammanväxta med halsen eller så.

EDIT: Nu fick jag en med ganska fula tänder och med ojämnt antal i underkäken. Men det verkar ovanligt. Och jag tror inte jag hade reflekterat över det alls om jag inte specifikt tittat… Jag har ju ojämnt i underkäken själv.

JJoghans

Regelknackare
Oj, jag kollade lite snabbt på häst-sektionen nu. Snacka om instant creepfest! :eek: #nosleep

clarence redd

FrostByte Books
krank;n343659 said:
Bilderna verkar genereras i upplösningen 1024x1024, vilket är okej för åtminstone nån kvadratdecimeter även i tryck. Mer egentligen, om man bara skalar upp den – foton funkar ganska OK för sån uppskalning, tycker jag.
Jag använder Gigapixel AI av Topaz Labs för uppskalning. Ofta ser bilderna till och med bättre ut efter uppskalning med 200-400%. Det är snudd på magiskt! Programmet kostar lite grann, men det är värt varenda krona.

krank

clarence redd;n343698 said:
Jag använder Gigapixel AI av Topaz Labs för uppskalning. Ofta ser bilderna till och med bättre ut efter uppskalning med 200-400%. Det är snudd på magiskt! Programmet kostar lite grann, men det är värt varenda krona.
Ja, jag har testat det programmet några gånger och det är riktigt coolt. Just för foton iaf.

För serieteckningar och sådant tycker jag att Waifu2x är överlägset – det är gratis och ren jäkla magi. Jag har använt det för att skala upp en av Ödesväktar-illustrationerna och… det syntes verkligen inte att det var uppskalat överhuvudtaget. Jag använder Waifu2x-caffe, funkar riktigt bra.

clarence redd

FrostByte Books
Det ser riktigt imponerande ut! Efter ett snabbt test tycker jag nog att Gigapixel är strået vassare. Och flexiblare. Men priset är ju svårt att slå.

krank

clarence redd;n343702 said:
Det ser riktigt imponerande ut! Efter ett snabbt test tycker jag nog att Gigapixel är strået vassare. Och flexiblare. Men priset är ju svårt att slå.
Flexiblare absolut… Jag har dock inte testat Gigapixel speciellt mycket när det gäller just ritade/målade bilder så jag har svårt att uttala mig med speciellt mycket bestämdhet.

entomophobiac

Low Prep High Play
Tror inte illustratörer får mindre att göra. Det är ganska oslagbart att ha någon som kan rita precis det du behöver istället för att hoppas att AI:n får till det. Det är lösningar på helt olika problem.