Nekromanti Thor blir film.

Troberg

Sinister eater
Allmän reflektion om superhjältar på film

Är det bara jag som tycker att superhjältar som koncept passar bättre som TV-serie än som film?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Koncept till film

Är det bara jag som tycker att superhjältar som koncept passar bättre som TV-serie än som film?
Nästan alla koncept passar bättre som en tv-serie än som en film. Undantaget är koncept som verkligen är färdigberättade efter två timmar, och sådana fílmer vill filmbolagen inte göra eftersom de har svårt att sälja leksaker och är omöjliga att göra uppföljare på.

/tobias

Nightowl

Champion
"Du ser ut som en tjuvaktig kelt!"
Thor till journalisten som jagar David Banner

Det var en stående replik i min studenkorridor efteråt, där vi satt en sen kväll och såg på Hulk på femman eller nåt. Typ femton år sedan tror jag...

Gamm-Erik

Nightowl

Champion
Newsboy Legion

The clones were always getting into trouble, such as when they hid the existence of a large monster that ate furniture.
Låter som en kickass plot, tycker jag. Och Grant Morrisons version från Seven Soldiers of Victory är ju väldigt Morrisonsk:

This group consisted of Captain 7 (an Afro-American boy in a football uniform), Ali Ka-Zoom (a young stage magician), Vincenzo 'Kid Scarface' Baldi (an Italian boy in an impeccable suit) Chop Suzi (an Asian girl, the team's mechanic), Edward 'Baby Brain' Stargard (an infant prodigy), Little Miss Hollywood (an impressionist, the daughter of Irish immigrants) and Millions (the world's richest dog).
Erik

Eksem

Champion
Re: Koncept till film

Det var väl ett ganska märkligt påstående? Vad menar du med koncept egentligen? Är Sopranos bättre än Gudfadern, menar du?

Själv vill jag mena att superhjältekonceptet gör sig bättre som film, så det finns en ordentlig budget.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Konceptfilosoferande

Vad menar du med koncept egentligen?
Ett koncept är något man kan berätta flera historier runt, till exempel:
*En gangsterboss som har problem med Familjen, familjen och sin mentala hälsa.
*En man som har spindellika krafter och bestämmer sig för att bekämpa brott.
*En komiker och hans tre neurotiska vänner.
Konceptet är alltså bara ett ramverk att berätta historier runt, det innehåller i sig inte någon historia. Så gott som alla superhjältar är just sådana ramverk, så de bara tigger om att man ska berätta många historier om dem. Därför skulle en tv-serie vara bättre en en film eftersom det skulle ge bättre möjlighet att utforska konceptet. (Naturligtvis under förutsättning att specialeffektsbudgeten är så stor att den kan gör ahjälten rättvisa.)

Är Sopranos bättre än Gudfadern, menar du?
Nej, de är bara annorlunda. Sopranos är ett koncept, Gudfadern är en berättelse, närmare bestämt berättelsen om hur Michael accepterar som roll och axlar sin faders mantel. Därför passar Gudfadern bra som film, och Sopranos bra som en tv-serie.

(Snälla, kritisera inte det här! Jag hittar på det medan jag skriver. :gremwink:)