Nekromanti Tid & rollspel...

Johan K

Gammal & dryg
Sitter här & funderar lite på hur mycket tid & sådant man lägger på rollspel...
Hur mycket läser ni andra på rollspel i veckan/dagen ?

För min del så blir det att man läser i nån modul/äventyr/regelbok minst 1 ggr/dag.. & sedan så hänger man en massa här åxå ju.... :gremgrin:

/ Johan K, som inser att jobbarkomisarna väntar på en... :gremblush:

Warduke

Warrior
Jag lägger nog i medel ner ca 15 timmar i veckan på mitt rollspelande.

Det är ungefär 7 timmars läsande, 3 timmars förberedelse och 5 timmars spelande.
Sen illustrerar jag andras rollspel och beroende på så lägger det till ungefär 16 timmar i veckan.

En riktigt tung vecka, typ när jag fått nytt rollspel, vi spelar två dagar och jag har många teckningsjobb blir det 40-50 timmar.

Ceram

Hero
Varierar

Det finns tre sorters veckor för mig skulle jag säga.

Vanlig vecka. Läser rollspelsböcker kanske en halvtimme om jag inte har en oläst i närheten.

Rollspelsvecka. Ett spelmöte på kanske 7 timmar. Spelledar förberedelser kanske två timmar utspritt och upphackat i kvartar. Efterarbete en timme. Rollspelsläsande en timme.

Extremvecka. Tre spelmöten på sammanlagt kanske 26 timmar. Fyra timmar förberedelse och två timmar efterarbete. Tre timmar rollspelsläsande.

Det går ungefär en rollspelsvecka på åtta vanliga (litig spelgrupp). Extremveckor blir det kanske två på ett år.

Jag skulle vilja spela iallafall varannan vecka dock.

Big Marco

Läskig
Just nu går enormt mycket tid åt till att plöja igenom allt utgivet officiellt och in-officiellt material till mitt nya favvo-spel Spycraft. Livet som SL är lättare idag med alla datoriserade hjälpmedel, kan man ju lugnt säga. Så gott som all ledig tid går åt till det just nu. Jag hoppas kunna få igång spelandet inom en vecka eller så.

(dessutom har jag just hittat värsta nostalgitrippen - en jättehög med amiga-dataspelslåtar - bla Dragon Wars ("Bards Tale 4"), vilken får mig att le så starkt så jag snart absorberar mörker).

Ymir

Liten kantbaron
Jag spelar mycket mer än jag läser, faktiskt...det verkar inte tillhöra vanligheterna här.

Läser - 0 timmar per vecka. Läser nästan aldrig en modul nuförtiden, egentligen...spelar för tillfället bara rollspel jag kan som ett rinnande vatten, och den läsning som faktiskt sker är mest bläddrande i Eon-moduler för att dubbelkolla grejer till mitt skrivande.

Skriver - Upp till 10 timmar per vecka, rollspelsrelaterat material. Är det rollpersonsskapande på g skriver jag ännu mera. Till mina egna kampanjer skriver jag nästan aldrig ned något, utan det är modulskrivandet för Neogames och materialskrivande till den egna hemsidan som tar all tid.

Spelar - 20-30 timmar per vecka. Minst. Försnack, eftersnack, kringsnack, inhandlande av förnödenheter, förtärande av mat etc tar ytterligare säkert 10 timmar.

Snackar rollspel IRL, på IRC, ICQ - hela resten av min fritid :gremsmirk:

- Ymir, rollspelsnörd

Klon

Hero
Knappt nån tid alls faktiskt... inte på att läsa åtminstone, det händer bara lite då och då, oftast i samband med att jag ska vara SL eller skapa någon ny karaktär, annars så blir det väldigt lite... aka inget

Spelandet är det väl lite bättre med, iom att jag spelar en hel del på nätet, vilket jag för övrigt kan rekomendera. Har man bara rätt spelare att göra det med och gillar friform hyfsat bra är det kul.
Så vad kan det bli? runt 2-10 timmar i veckan kanske? beror så mycket på om man är upptagen med annat

Minimoni

Homelander
Mycket läsande.

Jag läser rollspelsmoduler som om det skulle vara romaner. Jag plöjer säkert flera böcker i veckan. moduler som jag använder mig av i själva spelandet läser jag oftast om och om igen bara för mitt eget höga nöjes skull. Läsningen kanske tar en 2-6 timmar om dagen. Min spelgrupp spelar ungefär 24 timmar i veckan. Skriver till mina egna kampanjer gör jag aldrig. Är mer bekväm med att hålla allt i huvudet.

Tzimisce som älskar rollspel

Lindenius

Swashbuckler
Lår mig se...

• spelar rollspel - mellan 4 och 10 timmar i veckan
• skriver på rollspelsgrejor (karaktärer, eget rollspel diverse annat) - mellan 0 till 10 timmar per vecka
• tänker på rollspel (planerar, utvärderar etc) - mellan 5 och10 timmar i veckan.

Summa: Mellan 9-30 timmar i veckan. Shit! Nästan en hel arbetsvecka. :gremtongue:
Det är väl dock snarast så att hur mycket haf gör något av det ovanstånde är beroende på vilket jag har tid med under just den tidpunkten i livet. D v s mycket spela rollspel leder nog mindre skriva och tänka och tvärtom.

//erik. i snitt kanske 10-15 timmar i veckan då.

Lindenius

Swashbuckler
Ville bara tillägga...

10-15 timmar i veckan känns ganska bra för min del. Tönten i mig vill ha mer, men jag tror att de flesta i min omgivning, inklusive mig själv, mår bra av att det inte blir mer än så.

Det händer dock under vissa veckor när jag är gräsänkling att jag äter, sover och andas rollspel. Då kan det bli uppåt 40 timmar i veckan. 40 jobb, 40 rollspel (eller andra töntgrejor) och resten sova och äta.

//erik. det bor en tönt i oss alla, i både trista och balla. Det bor en tönt i oss alla, nååågonstaaaaaans.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Nu när jag kommit närmare i kontakt med yrkeslivet via min praktik så har jag börjat inse att jag antagligen inte kommer att hinna lägga ner så mycket tid på rollspelande som jag gör idag när jag väl är färdig lärare om några år. Särskilt inte de första åren.

Jag försöker spela rollspel minst en gång i veckan i ungefär 10 h. Har jag väl läst en modul en gång så är det inte särskilt troligt att jag läser den igen på ett bra tag så vida den inte tillhör ett helt nytt och oprövat rollspel. Detta medför att jag inte lägger ner särskilt mycket tid på modulläsning normalt. Om jag just har för avsikt att starta upp en ny kampanj så är det inte omöjligt att jag lägger ner 5-7 h på att planera den. Annars så skriver jag mycket mer sällan än jag faktiskt borde, vare sig det gäller rollspelsartiklar, noveller eller annat relaterat material. Men mina tankar är aldrig långt borta ifrån rollspelens förlovade land.

Muggas

Hero
Amigamusik [OT]

dessutom har jag just hittat värsta nostalgitrippen - en jättehög med amiga-dataspelslåtar - bla Dragon Wars ("Bards Tale 4"), vilken får mig att le så starkt så jag snart absorberar mörker

Amigalåtar är ju nostalgi på högsta nivå! Minns fortfarande låtarna från Turrican 2, Iron Lord och Super Cars (lirade dock inte mycket rollspel på amigan, konstigt nog). Har du några länkar till ställen med bra amigalåtar, skicka gärna dem i ett PM till mig isf!

Muggas

Hero
Tyvärr mycket lite på rollspelande just nu, och mer på att hänga här, samt snickra på mitt eget rollspel... Fördelningen är väl ungefär såhär:

Konstruktion av eget rollspel- 4 h
Hängande på rollspel.nu- 7h
Rollspelande (ca 1 ggr/månad nu)- 1 h

Sammanlagt: ca 12 h/vecka

Övrig tid ägnar jag bl a åt flickvän, pluggande och träning...

Staffan

Myrmidon
Re: Amigamusik [OT]

Amiga? Pfft! Jämrans 16-bitars nymodigheter. Ska det vara datormusik är det SIDPlay som gäller.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Jag har inte tid..

...att läsa rollspelsprylar. Jag lägger ner 90% av min tid på att skaffa dem hela tiden istället.. Ha, ha, ha..

Därefter tänker jag läsa dem, det lär väl bli varje dag i tre månader oavbrutet tills jag faller i komaliknande sömn.

Sen kanske jag rentav blir spelledare också! :gremlaugh:

Skämt åsido, det är nästan sant; förutom att jag faktisk kör en kampanj och håller igång den med en session sådär varannan vecka ungefär. Så att mina spelare inte ska tröttna.

Jag tror jag är rollspelsmissbrukare.

Muggas

Hero
Är det säckstifyran som rular? [OT, ANT]

Eller NES & Co? Hursomhelst, tack för hjälpen :gremtongue:

Troberg

Sinister eater
Bah, hightechkrafs!

Tacka vet jag spectrumen, där fick man göra all musik med pulsbreddsmodulering (originalspektrumen, inte de senare modellerna)!

Krille

Super Moderator
Bah, lotech-krafs

"Tacka vet jag spectrumen, där fick man göra all musik med pulsbreddsmodulering (originalspektrumen, inte de senare modellerna)!"

Men så lät det skit också! :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Re: Bah, lotech-krafs

Men så lät det skit också!
Oftast, men en del fuskare lyckades faktiskt få till det rätt så bra, men då blir det ju inte rätta känslan.