Nekromanti Tideräkning och Tidslinje i Star Wars

Zadrith

Hero
I SW D6-reglerna står det hur man räknar tid och hur långt ett år är. Däremot står det inget om vilket år det är vid olika tillfällen i filmerna eller vad som är utgångspunkt för tideräkningen. Alltså motsvarigheten till att vår tideräkning grundar sig på när man ansåg att jesus födde då den infördes.

Kort sagt är det någon som vet vilket år det är i starwars vid något specifikt tillfälle och vet någon om det finns en officiell tidslinje där man kan se hur lång tid det gått mellan olika händelser i filmserien och annat star wars-relaterat material

Lindenius

Swashbuckler
Jag skulle fetgissa på att Palpatine räknade år 0 det år då han utropade sig till kejsare över det nya impedriet, vilket för övrigt är det år då tvillingarna Skywalker föds och Darth Vader uppstår.

//erik. nooooooooo

Zadrith

Hero
Verkar rimligt, fast jag skulle gärna vilja veta om det refereras till någon tidsangivelse i något licensierat star wars material

Krille

Super Moderator
"Kort sagt är det någon som vet vilket år det är i starwars vid något specifikt tillfälle och vet någon om det finns en officiell tidslinje där man kan se hur lång tid det gått mellan olika händelser i filmserien och annat star wars-relaterat material"

Filmerna anger över huvud taget inga årtal, så de flesta tidslinjer brukar räkna från A New Hope som utgångspunkt. Empire Strikes Back inträffar till exempel 4 år efter A New Hope. De flesta stårysar brukar kunna ploppas in enligt den tidräkningen, men dessa tidpunkter får nog helt enkelt sättas in i vad som kallas Expanded Universe - dvs andras rena påhitt. Sådana gäller till dess att Lucas säger något annat.

Zadrith

Hero
Jo, den kanske inte är helt officiell men länken som mateyasu gav mig i sitt inlägg gick till en 1000+ sidor tidslinje och genomgång av tideräkningen som var nog så bra och den kommer att bli ett utmärkt redskap i min kampanj.