Nekromanti Tidernas mest oanvändbara färdighet.

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Jag känner mig helt säker på att en del inte kommer hålla med mig, om ens nån, och själva ha andra, mycket "värre" färdigheter. Men min röst går till färdigheten "Stavhopp". En färdighet som figurerar i bland annat Drakar och Demoner 91. Jag kan helt enkelt inte förstå varför man inte skulle kunna ta in detta element i den vanliga "Hoppa" färdigheten. Sen är denna färdighet så fruktansvärt smal så det inte finns. Därför anser jag den vara den mest oanvändbara färdigheten i Drakar och Demoners långa historia.

Nån som vågar kontra?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,652
Location
Fallen Umber
Motstå tortyr är en ungefär lika oanvändbar färdighet, men det är å andra sidan i Västmark. Annars har vi Läppläsning, som teoretiskt sett skulle kunna vara användbar men som jag aldrig har sett någon innehavare av.


/Dimfrost
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,396
Location
Örebro
Och vinnaren är...

....Avväpna. Den var onödigt krånglig och oanvändbar i DoD 4.0. Vad händer till nya Drakar och Demoner? De gör den ÄNNU mer krånglig oanvändbar. Den har sitt klara användningsområde, men pga. reglerna blir den helt ospelbar.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,388
Location
Helsingborg
Dessa har jag helt tagit bort från DoD: Astrologi, Bärsärkargång, Hypnotisera, Knopar, Språkkunskap, Undre världen, Änterhake, Anfall bakifrån, Dubbeltunga, Fly, Förhöra, Häleri, Ljuga, Slå medvetslös, Smyga osedd, Tigga, Tortyr, Brottas med djur, Marschera, Vagnsförare, Improviserad magi.

Mycket av det kan rollspelas eller så är det en typisk färdighet som är för smal eller aldrig används..

Stavhopp tror jag att jag drog in i Akrobatik och sådär har jag gjort med de flesta färdigheter, alltså inkluderat dem i andra färdigheter eller klumpat ihop dem i en ny..

Den menlösaste färdigheten är ändå Magisk kanalisering.. Jag menar, den är usel och kräver dessutom att båda parterna har färdigheten.. Totalt helkass, vilket innebär att få resultatet "+5 på magisk kanalisering om du är den passiva parten" på särskilda förmågetabellen är skrattretande.. :gremsmile:

/Han som slängde in Magisk kanalisering i färdigheten Magiskola
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Brottas med djur måste vara den meningslösaste av de meningslösa. Kamouflera är också rätt illa - var tog 'Gömma' vägen, liksom? Anfall bakifrån är en annan höjdare, liksom Kunskap om takvägar.

- Ymir, stör sig dock mer på för breda färdigheter, egentligen
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Annars har vi Läppläsning, som teoretiskt sett skulle kunna vara användbar men som jag aldrig har sett någon innehavare av.
Den av mina rollpersoner som jag hittills har spelat längst med har den färdigheten, och har vid flera tillfällen haft stor nytta av den. Den är helt klart underskattad.

Själv vill jag hålla fram en kombination av färdigheterna Övertala, Bluffa och Ljuga som de mest onödiga någonsin. En av dessa går väl bra, men ärligt talat - vilken är skillnaden mellan att bluffa och att ljuga? Är den så stor att det behöver två separata färdigheter? Skulle inte tro det.

/Berserk
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,388
Location
Helsingborg
"Brottas med djur måste vara den meningslösaste av de meningslösa."
Inte då och det eftersom den är så smart utförd, då FV:t adderas till Slagsmål.. Nu har jag förvisso tagit bort den men jag tänker ändå försvara färdigheten.. Det lönar sig verkligen att köpa 10 i Slagsmål och sedan 10 i Brottas med djur.. Kostnaden hade annars räckt till ungefär.... uhm.... FV 16 i Slagsmål.. Jaja, det är inte så stor skillnad, men ändå.. Man får en ball specialisering på gubben.. Det borde finnas fler system som ser ut sådär.. Mutant och möjligtvis Shadowrun fungerar på det sättet..

"Kamouflera är också rätt illa - var tog 'Gömma' vägen, liksom?"
Gömma sig så är man stilla.. Kamouflera sig så får man röra på sig.. Men jag håller med.. Det är nästan samma sak.. Som Första hjälpen och Läkekonst.. Varför ska man välja den första när den andra är bättre till samma kostnad? :gremsmile: Själv har jag har bakat in Kamouflera, Smyga och Skugga i samma färdighet..

"liksom Kunskap om takvägar."
Ja, för den kan ingå i Stadskunskap.. Har man något skumraskyrke såsom tjuv så kan man nog anta vad för kunskap om städer tjuven har.. :gremsmile:

/Han som ogillar de extra färdigheterna som tillkom i varje modul
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,388
Location
Helsingborg
"Kamoflera är alltså precis som smyga osedd?"
Det beror på vem du frågar, för den färdigheten finns i DoD: Samuraj också, men om vi ska tjöta om den i Uvar & Rönnmördare (som ändå är snarlik).. Kamouflera innebär inte att man smyger utan att man bara rör sig osedd.. Smyga osedd innebär att man använder Smyga och Gömma sig på samma gång, fast med endast ett färdighetsslag.. Dock måste den som ska upptäcka den aktive smygaren lyckas med två Finna Dolt-slag för att upptäcka'n.. Båda färdigheterna är rätt fåniga, även om det är på ett vis är smart att kunna kombinera två färdigheter sådär för att få en ny färdighet..

/Han som antar att lite av det tänkandet kan hittas i Västmark och Vampire
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,396
Location
Örebro
Glöm nu inte...

Kamouflage i Expert som endast använde sig i vildmarken, medan Smyga och Gömma sig användes i stadsmiljön :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
Den av mina rollpersoner som jag hittills har spelat längst med har den färdigheten, och har vid flera tillfällen haft stor nytta av den. Den är helt klart underskattad.
Instämmer, den är otroligt behändig vid tjuvlyssning bland folk och sånt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,151
Location
The Culture
Jag ogillar verkligen Dra vapen. Alla köper den, men den är rent osannolikt smal. Skulle man inte lika gärna kunna använda respektive vapenfärdighet för att få upp vapnet snabbt?

/tobias
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Jag ogillar verkligen Dra vapen. Alla köper den, men den är rent osannolikt smal. Skulle man inte lika gärna kunna använda respektive vapenfärdighet för att få upp vapnet snabbt?
Men om alla köper den, och alla använder den, blir den då verkligen oanvändbar? Men visst, nu när du säger det håller jag helt fullt ut med dig..
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
"Brottas med djur måste vara den meningslösaste av de meningslösa."
Inte då och det eftersom den är så smart utförd, då FV:t adderas till Slagsmål.. Nu har jag förvisso tagit bort den men jag tänker ändå försvara färdigheten.. Det lönar sig verkligen att köpa 10 i Slagsmål och sedan 10 i Brottas med djur.. Kostnaden hade annars räckt till ungefär.... uhm.... FV 16 i Slagsmål.. Jaja, det är inte så stor skillnad, men ändå.. Man får en ball specialisering på gubben.. Det borde finnas fler system som ser ut sådär.. Mutant och möjligtvis Shadowrun fungerar på det sättet..
Men kan man inte istället baka in "Brottas med djur" i bara Brottas?

Och när färdigheten Kamouflera endå är upp på tal, är jag helt ute och cyklar när jag tänker på att dölja lägerplatsen, förråd eller annat liknande, där det hela faktiskt får en funktion. Om man nu inte istället föredrar att nöja sig med färdigheten Gömma?
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Men kan man inte istället baka in "Brottas med djur" i bara Brottas?
Varför det? En person som kan slagsmål vet normalt inte hur man brottas med en björn. Brottas med djur är en specialisering som gladiatorer och skådespelare har erfarenhet av.

Dra vapen borde fungera på samma vis som Brottas med djur.
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Re: Och vinnaren är...

I DOD6 är det rent av självmord att försöka avväpna en annan person om man inte är mästare.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Som Första hjälpen och Läkekonst.. Varför ska man välja den första när den andra är bättre till samma kostnad?
Om vi ska vara petiga... Första hjälpen är en primär färdighet och kostar 2 ggr kostnaden, medan Läkekonst är en yrkes- eller sekundär färdighet och kostar 3 eller 5 ggr kostnaden. Dessutom gäller Första hjälpen vid akuta fall, medan Läkekonst används för att snabba på tillfrisknandet för personer som annars är utom omedelbar fara. Men de kunde gott och väl ha varit en och samma färdighet, det håller jag fullständigt med om.

/Berserk
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,151
Location
The Culture
Men om alla köper den, och alla använder den, blir den då verkligen oanvändbar?
Ja, absolut. Det är nämligen ganska sällan man råkar ut för en situation där man inte är beredd på strid och fienden dyker upp så plötsligt att det blir viktigt att få upp vapnet fort.

Men framför allt ogillar jag smala färdigheter, och smalare än Dra vapen får man leta efter. En färdighet som Stavhopp handlar i alla fall om något annorlunda -- man kanske inte har nytta av det så ofta, men det täcks inte riktigt av någon annan färdighet. Att dra sitt vapen borde man lära sig samtidigt som man lär sig slåss med det.

/tobias
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
...men ärligt talat - vilken är skillnaden mellan att bluffa och att ljuga? Är den så stor att det behöver två separata färdigheter?
Jag håller absolut med om att det är onödigt att ha med båda färdigheterna i systemet.

Men eftersom du frågade om skillnaden, enkelt uttryckt var Bluffa ett trick för att vinna tid, Ljuga hade obegränsad varaktighet om man lyckades. Offret för Ljuga kunde naturligtvis inse att han blivit lurad om någon övertygade honom, men vid en Bluff räckte det med några minuters eftertanke (heeey...). Däremot passade inte Ljuga i alla situationer.

Gordeg
 
Top