Nekromanti Tidernas mest oanvändbara färdighet.

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vanilj kontra hemvispad mangosorbet

"/Han som även tycker Krille borde ha lärt sig vid det här laget att Han ändrat rätt mycket i sitt DoD"

...så tråden handlar alltså om oanvändbara färdigheter i Hans hårt moddade mangosorbet, inte om oanvändbara färdigheter i Drakar&Demoner? Hör inte tråden hemma på Rollspelsmakarforumet då? :gremgrin:
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Ska man skrota alla yrken som t ex lärda män för att de skulle vara ganska usla i megaanfallet mot orcherna?
Nej, givetvis inte. Ta ovan nämnda argument som ett väldigt förenklat exempel på hur man kan ha mer praktisk nytta av andra hantverk. Jag ser helt enkelt många av de andra hantverken som mer avändbara i flera situationer än just matlagning.

eller kanske imponera på stadens adelsmän
Tja, man kan kanske få anställning som adelsmannens kock, mycket längre kommer man inte. Inte dirket adligt att stå i ett kök och göra tjänarsyssla.
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Re: En viskning Cointreux...

Inget av detta säger ju att färdigheten är oanvändbar, tvärtom blir den ju väldigt användbar.
Sant, men frågan är om den är nödvändig. Visst, i teorin kan alla springa omkring och spela mästerkockar som startar världshus, imponerar på folk med sin matlagning och är allmänt matglada, men i praktiken faller det på att detta kommer att vara ett väldigt smalt karriärsval. Visst, någon kommer kanske på idén att vilja spela kock och vill för allt i världen ha med färdigheten, så visst släng med den då, men faktum är att återstående 99 % av rollpersonerna kommer aldrig att ha speciellt stor nytta av färdigheten.

Men med tanke på den enorma mängd färdigheter i dod -91 så anser jag att matlagning (+ en hel del andra) färdigheter kan uppslukas av andra, mer breda färdigheter. För ju mer specifika och smala färdigheterna blir, destu mindre kan en rollperson. Visst, ta med en hel hög nya smala färdigheter, men då ska även antalet yrkesfärdigheter ökas.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
"Tja, man kan kanske få anställning som adelsmannens kock, mycket längre kommer man inte. Inte dirket adligt att stå i ett kök och göra tjänarsyssla."

Och kunna ta sig in i adelsmannens hushåll utan att väcka uppseende, och sköta om hans mathållning... se möjligheterna! :gremelak:
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Och kunna ta sig in i adelsmannens hushåll utan att väcka uppseende, och sköta om hans mathållning... se möjligheterna!
Ja, men behöver man en skild färdighet för det? Tycker vi kan ta och utvidga färdigheten matlagning till en färdighet som skulle heta nåt i stil med "imponera på adelsmän och diverse kultiverade personer" ...dit kunde man slänga in matlagning, dans, måleri, spela instrument och annat smalt, som visserligen kan vara användbart...ibland.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Ja, men behöver man en skild färdighet för det?"

Det beror på hur hårda färdigheterna är och hur man ser på dem som personlighetsfärgare.

Om exempelvis man måste ha "Smyga osedd" för att kunna smyga och gömma sig samtidigt, och man inte kan använda vare sig Smyga eller Gömma sig för att smyga och gömma sig samtidigt, så har man hårda ömsesidigt uteslutande färdigheter. Varje färdighet har då ett eget område, och utesluter alla andra färdigheter inom det området. Smyga är en sak, Gömma sig en annan sak och Smyga osedd en tredje sak. I så fall behövs garanterat en färdighet för att kunna ta sig in i adelsmannens hushåll utan att väcka uppseende. Jag håller med om att den där lösningen är mindre lyckad.

Å andra sidan, om man istället ser på färdigheter som personlighetsfärgare så kan de mycket väl behövas men av helt andra skäl. I så fall skulle herremannens hund kunna ha färdigheterna Tigga 45%, Jaga svans (egen) 30%, Jaga svans (annans) 50%, Jucka mot ben 50%, Markera revir 80%, Nosa rumpa 70%. De här färdigheterna slår man garanterat inte mot, men de beskriver uppträdandet hos herremannens hund rätt bra, förmodligen bättre än all tänkbar text.

På samma sätt, pigan i adelsmannens hushåll skulle kunna ha Springa i långkjol 80%, Be om ursäkt 40%, Stå i bakgrunden 65% och Laga mat 40%. De beskriver i så fall denna spelledarpersons roll i adelsmannens hushåll. Man slår inte mot dem i det här fallet heller, men bara genom att titta på de där fyra färdigheterna så begriper man direkt vad hennes roll är, och det med mycket mindre text än om man beskriver den med vanlig text.

Slutligen, som rollperson skulle jag aldrig ta "imponera på adelsmän och diverse kultiverade personer". Maken till trist färdighet får man leta efter! Då tar jag hellre Matlagning. Det talar i alla fall om hur jag imponerar på adelsmän och andra kultiverade personer.
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
På samma sätt, pigan i adelsmannens hushåll skulle kunna ha Springa i långkjol 80%, Be om ursäkt 40%, Stå i bakgrunden 65% och Laga mat 40%. De beskriver i så fall denna spelledarpersons roll i adelsmannens hushåll. Man slår inte mot dem i det här fallet heller, men bara genom att titta på de där fyra färdigheterna så begriper man direkt vad hennes roll är, och det med mycket mindre text än om man beskriver den med vanlig text.
Javisst gör det de och jag skulle inte ha något emot att introducera ett par hundra nya färdigheter som skulle beskriva ens roll snabbt och enkelt, men problemet är att som dod är uppbyggt så har ju bara ett visst antal yrkesfärdigheter som man kan välja. Ju fler smala färdigheter det finns, destu smalare blir ens rollpersons kunnande för att man slutligen står där med en rollperson som liknar mer en programmerad robot med vissa smala och specifika kunskaper, men helt utan kunskap i många andra områden som logiskt sätt borde höra till allmänbildning.
Därför anser jag att det är mycket bättre med breda färdigheter som inte låser ens rollperson till samma grad och därmed öppnar långt mycker fler möjligheter för rollspelande än att introducera allt fler smala färdigheter som bara begränsar spelet.

För att förtydliga min poäng, två exempel:

1 Efter en spännande och fartfylld flykt undan Svarta Dörrens brödraskap genom deras underjordiska tempel kommer störtar Rp ut genom porten och ser till sin lycka en vagn med förspända hästar. Pilar flyger runt dem och de kastar sig upp på vagnen och flyr...eller vänta, har någon färdigheten Vagnsförare? Nej, det visar sig att ingen kan köra vagn och Rp lyckas köra in i närmaste träd och blir genomborrade av ett pilregn. Hur spännade och fint slut var detta nu då?

2. (för att nu ta med matlagning, som det disuterats så mycket om) Rp har infiltrerat den onde krigsherren Asgoloths borg och efter ett aningen misslyckat försök att smyga sig in i hans märkliga arbetsrum tar sig en av Rp in genom första bästa dörr för att unvidka att bli tillfångatagen av slottsvakten som bara hann få en skymt av honom. Det visar sig vara ett kök och snabbt börjar Rp röra runt bland kärl och grytor för att koka soppa i hopp om att då vakten kollar in i köket så kommer dessa bara att anta att han är en köksdräng. Har Rp färdigheten matlagning? Nej, det visar sig åter igen att han inte har det och har därmed ingen aning om hur man kokar soppa. Slottsvakten får sig ett gott skratt innan de tillfångatar den stackas Rp i dess försök att koka soppa av en krukväxt och ett par gamla svinben i en gammal läckande trähink.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: En viskning Cointreux...

Det beror väl mycket på spelargrupp också kan jag tänka mig. I vår nuvarande spelargrupp är de flesta i kärngruppen otroligt förtjusta i mat och dryck. Spelaren som nyligen kom in med en äventyrarhob som var mycket skicklig på att laga mat har gjort stor succé och den färdigheten har bidragit till mycket mer rollspelande än många andra.

Och jag tycker inte man behöver fler yrkesfärdigheter. Varför ska det vara lättare att bli kock än att lära sig att slåss? Jag blev en hyfsat bra fighter efter ungefär 3 års kampsportstränande och tror inte att det skulle gå snabbare att bli en hyfsat bra kock. Och på vilket sätt är matlagning smalare än att banka på någon med ett svärd?
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Nej, givetvis inte. Ta ovan nämnda argument som ett väldigt förenklat exempel på hur man kan ha mer praktisk nytta av andra hantverk. Jag ser helt enkelt många av de andra hantverken som mer avändbara i flera situationer än just matlagning.
Klart det finns färdigheter som kan användas i fler sammanhang men frågan är ju om färdigheten fungerar bra i vissa sammanhang och i matlagnings fall så är svaret ja. Men tycker man det verkar busenkelt att lära sig bra matlagning (speciellt i medeltida miljö) jämfört med alla andra färdigheter så att det inte tar någon tid alls från annan inlärning är det väl bara att ta bort den. Jag tror inte det.

Tja, man kan kanske få anställning som adelsmannens kock, mycket längre kommer man inte. Inte dirket adligt att stå i ett kök och göra tjänarsyssla.
Det finns många sidor av det myntet. Det exemplet du gav ger stora möjligheter. Tänk om en medlem av tjuvgillet eller lönnmördargillet (om man inte slagit ihop dessa) kan få ovanstående fördel, eller hjälp av någon som lyckats med ovanstående bedrift. Annars har du ju värdshusdelen som jag pratade om. Man kan få dit mycket fint folk och därigenom nå status plus införskaffa en hel del information från druckna adelsmän.

Sedan beror det ju också på om man skiter i att rollspela att rollpersonerna vantrivs väldigt mycket med dåligt lagad mat på resor osv. Har man gjort lumpen vet man vad en liten godbit kan göra för att förhöja kampaandan när man är ute och marscherar för X:e dagen i rad.

Som jag skrev i ett annat inlägg tycker jag inte matlagning är smalare än vapenfärdigheter. De senare behövs ju inte heller i någon större grad om man inte är någon äventyrargalning eller råbuse som bara måste stöta sig med orcher, tjuvgillen, drakar, stadsvakter eller vad som helst som gör ont. Annars kan man lika gärna köpa sig beskydd med pengar man tjänat på, ja.... kanske matlagning? :gremwink:
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Re: En viskning Cointreux...

Det beror väl mycket på spelargrupp också kan jag tänka mig
Där kan ja hålla med dig till fullo, både på spelargrupp och den värld man spelar i.

Varför ska det vara lättare att bli kock än att lära sig att slåss?
Det har jag väl inte påstått heller?

Och på vilket sätt är matlagning smalare än att banka på någon med ett svärd?
Att slåss med svärd (eller med vilket annat vapen som helst..eller ja, slåss på något sätt överhuvudtaget) är i äventyrarsammanhang rätt så mycket mer användbart än matlagning och eftersom dod främst är ett spel där man spelar äventyrare på jakt efter spänning, rikedom..ja whatever, så blir vapenfärdigheter användbarare än matlagning. Man slåss trots allt relativt ofta (fast här kommer vi väl in på spelvärld och spelstil). Spelar man däremot en kampanj som utspelar sig i t.ex. ett slott/herrgård och där allt kretsar kring intrigerna och det sociala spelet så blir givetvis rollerna ombytta. Matlagning blir mera användbart än svärdsviftande.

Nu får man då ställa sig frågan hur mycket spelande blir det av det "normala" äventyrandet och hur mycket blir det socialt intrigspel. Spelar man mer det första så är det matlagning som faller, spelar man mer av det senare så är det svärdsviftandet som faller. Själv har jag åtminstone för mig att majoriteten spelar "normala" äventyrar-äventyr (och nej, nu menar jag inte koboldisk hack'n slash) och bara då och då speciella kampanjer och äventyr där andra valmöjligheter av färdigheter kan vara på sin plats
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Därför anser jag att det är mycket bättre med breda färdigheter som inte låser ens rollperson till samma grad och därmed öppnar långt mycker fler möjligheter för rollspelande än att introducera allt fler smala färdigheter som bara begränsar spelet.
Jag ser inte en enda färdighet som det känns logiskt att den ska innehålla möjligheten att vara mästerkock och mer därtill. Det blir bara sjukt imo. Matlagning kräver lika mycket tid att lära sig som andra hantverk och borde därför inte förringas. Att många människor kan laga mat hjälpligt tycker jag man kan införa men färdigheten har helt klart en plats, speciellt om man inte bara kör dungeon crawling (ej menat som något negativt).



[/ QUOTE ]1 Efter en spännande och fartfylld flykt undan Svarta Dörrens brödraskap genom deras underjordiska tempel kommer störtar Rp ut genom porten och ser till sin lycka en vagn med förspända hästar. Pilar flyger runt dem och de kastar sig upp på vagnen och flyr...eller vänta, har någon färdigheten Vagnsförare? Nej, det visar sig att ingen kan köra vagn och Rp lyckas köra in i närmaste träd och blir genomborrade av ett pilregn. Hur spännade och fint slut var detta nu då?

[/ QUOTE ]
Detta skulle helt och hållet bero på SL och inte färdigheterna. Vet han att ingen kan köra vagn i full gallopp (alla kan köra i normal takt så vitt jag kan komma ihåg), vilket nog är skitsvårt på de usla vägar som jag antar leder till underjordiska tempel, ska han ju inte låta panikartad vagnskörning vara den enda flyktmöjligheten. Vagnsförare är inte en smalare färdighet än Rida men borde vara primär då det är lika intuitivt att köra vagn som att rida.

2. (för att nu ta med matlagning, som det disuterats så mycket om) Rp har infiltrerat den onde krigsherren Asgoloths borg och efter ett aningen misslyckat försök att smyga sig in i hans märkliga arbetsrum tar sig en av Rp in genom första bästa dörr för att unvidka att bli tillfångatagen av slottsvakten som bara hann få en skymt av honom. Det visar sig vara ett kök och snabbt börjar Rp röra runt bland kärl och grytor för att koka soppa i hopp om att då vakten kollar in i köket så kommer dessa bara att anta att han är en köksdräng. Har Rp färdigheten matlagning? Nej, det visar sig åter igen att han inte har det och har därmed ingen aning om hur man kokar soppa. Slottsvakten får sig ett gott skratt innan de tillfångatar den stackas Rp i dess försök att koka soppa av en krukväxt och ett par gamla svinben i en gammal läckande trähink.
Här skulle jag definitivt använt bluffa. Vakten lär ju knappast ställa sig och noggrant studera vad yngligen i köket gör om han jagar någon och inte känner igen honom i köket, det har han ju verkligen inte tid med. Då är bluffa en bra färdighet där man låtsas göra något under en kort tid. Att veva runt med lite kastruller och råvaror är inte svårt. En rolig detalj med din SLP vakten är att han uppenbarligen ägnar sig en del åt matlagning på sin fritid eftersom du förutsätter att man måste kunna laga mat för att veta vad man använder för saker. :gremsmile: Att du tror att färdigheten gör att de som inte har den inte vet att mat lagas i kastruller eller tror att det är krukväxter som man får morötter och fläskkött ifrån känns verkligen over the top. :gremconfused:
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
men frågan är ju om färdigheten fungerar bra i vissa sammanhang och i matlagnings fall så är svaret ja.
Med det argumentet skulle man kunna utöka färdighetsträsket med ytterligare ett par hundra.

Det exemplet du gav ger stora möjligheter.
Ja, det försökte jag inte heller påstå, men frågan är bara om just färdigheten matlagning är något krav för att dessa möjligheter ska uppstå. Utan färdigheten (vilket givetvis inte betyder att ingen kan koka mat och vara en allmänt duktig kock) så finns alla dessa möjligheter kvar, men med användadet av otaliga smala färdigheter så begränsar man samtidigt rollspelets möjligheter (gav exempel på detta i en av mina tidigare svar åt..öh..nån :gremsmile:). Ju fler färdigheter det finns destu mer fler färdigheter måste en rp kunna innan den ens kan genomföra den lättaste uppgift. Istället för att ha en specifik färdighet för det ena efter det andra så skulle det vara mycket mer praktiskt med breda färdigheter och det som nu skulle falla utanför dessa så löser man lätt med ett lämpligt grundegenskapsslag. På så sätt undviker man en lång rad med begränsningar som i slutändan gör rollspelet riktigt tråkigt då man bara kan sina 12 smala färdigheter och den dag man står inför nåt annorlunda problem så står man där som en fåne och kan inte göra något eftersom man saknar de 38 färdigheterna som skulle behövas.

Ska kanske ta och passa på att påpeka att matlagning är långt ifrån den enda färdighet som jag tycker borde bakas in i något annat eller klaras av på något annat lämpligt sätt.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: En viskning Cointreux...

Nu får man då ställa sig frågan hur mycket spelande blir det av det "normala" äventyrandet och hur mycket blir det socialt intrigspel. Spelar man mer det första så är det matlagning som faller, spelar man mer av det senare så är det svärdsviftandet som faller. Själv har jag åtminstone för mig att majoriteten spelar "normala" äventyrar-äventyr (och nej, nu menar jag inte koboldisk hack'n slash) och bara då och då speciella kampanjer och äventyr där andra valmöjligheter av färdigheter kan vara på sin plats
Men om jag säger så här då; i äventyrar-rollspelande, måste äventyrarna vara mästerkockar utan att behöva betala för det eller kan man inte ha färdigheten för de som vill specialisera sig på något udda och för alla SLP som jobbar med just detta? Om man accepterar det har man ju ett system man inte behöver ändra på beroende på vilken sorts kampanj man spelar. Iaf inte på den punkten. :gremsmile:
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Att många människor kan laga mat hjälpligt tycker jag man kan införa men färdigheten har helt klart en plats, speciellt om man inte bara kör dungeon crawling (ej menat som något negativt).
Jag besvarade detta i ett tidigare svar, onödigt att upprepa mig och så finns alltid risken att jag yrar bort mig :gremsmile:

Vet han att ingen kan köra vagn i full gallopp (alla kan köra i normal takt så vitt jag kan komma ihåg), vilket nog är skitsvårt på de usla vägar
Givetvis är det svårt och ska vara svårt. Men släng in ett rida med -10 på CL eller ett SMI med -10 på CL istället, varför envisas med färdigheter som man använder endast i undantag.

n rolig detalj med din SLP vakten är att han uppenbarligen ägnar sig en del åt matlagning
Men vet, kanske han är amatörkock på sin fritid :gremlaugh:

Okej, det var kanske inte det bästa exemplet, det håller jag med om. Men det var principen jag ville åt, inte detaljstudie. För övrigt så kan man inte ens koka kaffe eller värma bönor utan färdigheten matlagning (enligt magikerns handbok) så att blanda ihop krukväxter med morötter är kanske inte så långsökt :gremsmile:

Jag borde egentligen återgå till dod v2...
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Med det argumentet skulle man kunna utöka färdighetsträsket med ytterligare ett par hundra.
Jag betvivlar på att du skulle kunna hitta så många färdigheter som känns lika naturliga och som är så stor del av livet som matlagning.

Ju fler färdigheter det finns destu mer fler färdigheter måste en rp kunna innan den ens kan genomföra den lättaste uppgift.
Jag tror faktiskt du överskattar hur många som kan laga mat i en medeltida värld. Det är nog alltid kvinnorna som gör det så männen kan i snitt antagligen inte laga någonting. Om man då gör tillägget att en äventyrare kan få laga mat (dvs utifrån ransoner man köper) hjälpligt ser jag inget problem. Varför ska rollpersonerna vara så duktiga på matlagning när så få män är det öht?

Och ska vi ta ett annat hantverk som är minst lika smalt som matlagning har vi juvelslipning. Där har vi något man inte har användning för i äventyr kan jag lova men i samma linje tycker jag det mycket väl ska vara en egen färdighet för det är svårt att lära sig och inget gemene man kan. Och på samma sätt behöver inte rollpersonerna nödvändigtvis kunna juvelslipning så därför gör det inget om de inte känner att de har råd att skaffa färdigheten.

Kort sagt, ju bredare färdigheter man har, desto mindre chans har man att göra sin rollperson speciell via sin kunskap. Jag tycker inte det är svårt att täcka allt jag vill ha med 12 yrkesfärdigheter. När jag gjorde min nuvarande magiker hade jag svårt att komma på vilka färdigheter jag skulle täcka upp mina 9 "slots" med... Man vill ju vara tafflig på en del område, åtminstone för gruppens skull men även för att nackdelar är de roligaste personlighetsdragen. :gremsmile:

Möjligtvis att riddare kan få det lite tight då den romantiska bilden av dem är ju rejäla krigare med etikett och stil. :gremsmile:
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Re: En viskning Cointreux...

Men om jag säger så här då; i äventyrar-rollspelande, måste äventyrarna vara mästerkockar utan att behöva betala för det eller kan man inte ha färdigheten för de som vill specialisera sig på något udda och för alla SLP som jobbar med just detta?
Ja, det föreslog jag redan i början av denna matlagningsdiskussion att färdigheten matlagning skulle bli en primär färdighet istället för en sekundär, men det vann tydligen inte heller alltför stor allmän acceptans. Då skulle jag inte klaga..eller...jo kanske, men bara lite :gremgrin:
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Jag besvarade detta i ett tidigare svar, onödigt att upprepa mig och så finns alltid risken att jag yrar bort mig
Ja, jag tänkte dra ihop alla svar i ett inlägg men då min bandbredd är maxad i en filöverföring går det så sakta att hoppa mellan sidor så det blev så här. Blir lätt lite rörigt. :gremsmile:

Givetvis är det svårt och ska vara svårt. Men släng in ett rida med -10 på CL eller ett SMI med -10 på CL istället, varför envisas med färdigheter som man använder endast i undantag.
Vagnskörning kan jag hålla med om blir lite väl smalt eftersom alla kan köra en vagn i normal takt och relativt få vagnar är byggda så man kan köra snabbt med dem öht. I min grupp skulle vi nog tillåta någon lösning som du gör såvida inte någon rollperson har färdigheten. Så länge någon väljer att ha en färdighet tycker vi att den ska vara giltig men annars kan man modifiera lite efter SLs tycke. Gäller väl egentligen jämt iofs.

Men vet, kanske han är amatörkock på sin fritid
Ja, djupa SLP underlättar ju eventuell improvisation. :gremlaugh:

Okej, det var kanske inte det bästa exemplet, det håller jag med om. Men det var principen jag ville åt, inte detaljstudie. För övrigt så kan man inte ens koka kaffe eller värma bönor utan färdigheten matlagning (enligt magikerns handbok) så att blanda ihop krukväxter med morötter är kanske inte så långsökt
Även om man inte kan laga maten borde man vara van att se det man äter. :gremwink: Fast blanda ihop blomman med persilja eller något är ju möjligt. :gremsmile: Men färdigheten i formen som sekundär färdighet och att man inte kan göra något alls utan FV i den håller jag helt och hållet med om att det är korkat. Man ska inte behöva ta upp en yrkesfärdighet bara för att kunna lära sig den absloluta basen i matlagning. Däremot tycker jag som sagt man ska behöva göra det om man ska bli en duktig kock, precis som med alla andra hantverk.

Iofs behöver man ju ofta inte laga mat när man är ute och reser heller. Torkat kött osv äter man ju som det är. Man kan ju också slänga in basmatlagning i överlevnad om man vill. De mer bemedlade och mindre vildmarksbevandrade personerna reser nog mest på vägar med många värdshus så de behöver ju inte lära sig laga mat alls. :gremsmile:
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Jag betvivlar på att du skulle kunna hitta så många färdigheter
Du har kanske rätt och jag tänker inte ens försöka mig på det. För allas skull :gremsmile:

Jag tror faktiskt du överskattar hur många som kan laga mat i en medeltida värld.
Nja, snarare du som underskattar isf. Eller ja, detta beror väl nu på vad man klassar som matlagning. Men jag är övertygad om att de flesta kunde i varje fall värma bönor (eller något motsvarande i samma svårighetsgrad). Och rp behöver inte vara duktiga i det, problemet är bara att utan färdigheten så kan man inte koka mat överhuvudtaget (enligt reglerna då).

Hehe..juvelslipning tänker jag inte ens gå in på. Men du kan säkert gissa min åsikt om den färdigheten :gremsmile:

Kort sagt, ju bredare färdigheter man har, desto mindre chans har man att göra sin rollperson speciell via sin kunskap.
Givetvis, där måste man förståss hitta en lämplig balansgång. Blir det för breda färdigheter blir ju ingen glad..förutom möjligen friformsfantasterna.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: En viskning Cointreux...

Ja, det föreslog jag redan i början av denna matlagningsdiskussion att färdigheten matlagning skulle bli en primär färdighet istället för en sekundär, men det vann tydligen inte heller alltför stor allmän acceptans. Då skulle jag inte klaga..eller...jo kanske, men bara lite
Primär färdighet skulle fungera men då som B-färdighet så inte alla har chansen att svänga ihop en sjurätters middag som håller för hovets kräsna smak. :gremsmile: Matlagning borde vara en B-färdighet oavsett eftersom det är ett hantverk. Minns inte om den är det eller inte i grundutförande.

Problemet med att ha den som primär färdighet är ju dock att då kan ALLA laga mat. Något som jag inte tycker stämmer. Skulle bonden slänga ut frugan och försöka laga mat själv skulle det nog finnas risk att det blir en kulinarisk katastrof eftersom han nog aldrig har gjort det i hela sitt liv. Detta gäller nog som sagt många män "på den tiden".
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Re: En viskning Cointreux...

Ja, B-färdighet borde den vara isf, något som reglerna har missat totalt eftersom den är en vanlig A-färdighet (åtminstone enligt magikerns handbok)
 
Top