"Ja, men behöver man en skild färdighet för det?"
Det beror på hur hårda färdigheterna är och hur man ser på dem som personlighetsfärgare.
Om exempelvis man måste ha "Smyga osedd" för att kunna smyga och gömma sig samtidigt, och man inte kan använda vare sig Smyga eller Gömma sig för att smyga och gömma sig samtidigt, så har man hårda ömsesidigt uteslutande färdigheter. Varje färdighet har då ett eget område, och utesluter alla andra färdigheter inom det området. Smyga är en sak, Gömma sig en annan sak och Smyga osedd en tredje sak. I så fall behövs garanterat en färdighet för att kunna ta sig in i adelsmannens hushåll utan att väcka uppseende. Jag håller med om att den där lösningen är mindre lyckad.
Å andra sidan, om man istället ser på färdigheter som personlighetsfärgare så kan de mycket väl behövas men av helt andra skäl. I så fall skulle herremannens hund kunna ha färdigheterna Tigga 45%, Jaga svans (egen) 30%, Jaga svans (annans) 50%, Jucka mot ben 50%, Markera revir 80%, Nosa rumpa 70%. De här färdigheterna slår man garanterat inte mot, men de beskriver uppträdandet hos herremannens hund rätt bra, förmodligen bättre än all tänkbar text.
På samma sätt, pigan i adelsmannens hushåll skulle kunna ha Springa i långkjol 80%, Be om ursäkt 40%, Stå i bakgrunden 65% och Laga mat 40%. De beskriver i så fall denna spelledarpersons roll i adelsmannens hushåll. Man slår inte mot dem i det här fallet heller, men bara genom att titta på de där fyra färdigheterna så begriper man direkt vad hennes roll är, och det med mycket mindre text än om man beskriver den med vanlig text.
Slutligen, som rollperson skulle jag aldrig ta "imponera på adelsmän och diverse kultiverade personer". Maken till trist färdighet får man leta efter! Då tar jag hellre Matlagning. Det talar i alla fall om hur jag imponerar på adelsmän och andra kultiverade personer.