Nekromanti Tidiga skämtspel (nostalgi)

Nightowl

Champion
Inlägget om Burkkrig fick mig att tänka på den sorts märkliga skämtspel jag gjorde (och såg) i tidig ålder.

Tillsammans med några yngre spelare - de var i högstadieåldern, jag gick i gymnasiet - gjorde jag en gång ett spel på typ fyra sidor som aldrig blev riktigt spelat. Det hette "Dödens Skola", eller något, och var häftigt inspirerat av några äventyr/artiklar till Judge Dredd RPG som jag sett i White Dwarf.

Det utspelade sig i en mörk framtid där rollpersonerna var personal på en fascistoid jätteskola där elevkåren enbart utgjordes av drägg, och där det var OK för de tungt beväpnade och cyberteknologiskt modifierade lärarna att skjuta en elev per lektion för att bevara lugnet. Det hela var ungefär lika seriöst och elakt som Paranoia men inte nödvändigtvis lika kul just nu (även om vi tyckte det var jätteroligt just då). Ovetandes om min framtida yrkesbana gav vi skolan ett enormt, labyrintiskt bibliotek (en spelare ritade en karta) och längst in fanns en enorm håla och där bodde Godzilla . Mattanter fick en speciell bonus mot gift och syra med tanke på klägget de hanterade varje dag, alla gymnastiklärare var före detta mördarcyborger från krigen mot Mars och skolans VVS och elsystem var så oerhört avancerat att alla utom vaktmästarna glömt hur det fungerade, och de betraktades som trollkarlar (de hade n lista på besvärjelser som i själva verket var subrutiner för att tända/släcka ljuset, starta sprinklers, släppa ut sömngas (de som byggde skolan var förutseende), öppna gångar till kulvertarna etc.)

Under ett MittKon i Sundsvall skrev några spelar ihop APA: The Roleplaying Game som illustrerades av Rosen om jag minns rätt. Det hade världens bästa vapentabell, som såg ut ungefär så här:
Liten Sten 1T3
Sten 1T6
Stor Sten 1T6+2
Större Sten 2T6+1
Störst Sten 3T6
osv.

En snubbe spelledde ett något improviserat äventyr där spelarna började med att få ett heligt uppdrag på en papperslapp. SL hade gräslig handstil...
Spelare: Ni ska hitta den heliga... hyydan?
SL (sliter år sig lappen): HYDDAN ska det vara, den heliga hyddan. Äh vafan, ni KAN inte läsa, ni är APOR!

Under ett helt annat konvent spånade fyra uttråkade individer ihop Ärtspelet. Ens "rollpersoner" (de tre rollpersonerna var en foton, en keton och en stenkula) rullade fram över ett rutpapper och samlade ihop ärtor. Ibland stötte de på monster som vaktade ärtorna. När man fått ihop tillräckligt många ärtor måste man hitta en tomte som gömde sig i en håla. En spelare hade hittat tomten (spelet gick mycket ut på att söka igenom varje ruta på pappret) men såg att en annan spelare hade hittat flest ärtor, så han gick in och ljög för tomten att det skulle dyka upp en galning och förgifta honom, så när den andra spelaren kom med ärtsoppan så slängde tomten ut den. Den första, listiga spelaren samlade ihop den och gav den till tomten, varpå han vann. Jag har sedan sett Ärtspelet omgjort till ett enkelt brädspel som huvudkonstruktören sände mig, och det passade det bra som, fast man kunde inte spela elementarpartiklar i det nya systemet och det sög, ärligt talat.

Nåja. Några fler med liknande erfarenheter?

Erik

Man Mountainman

Storsvagåret
Ja, om inte annat så har jag ju skrivit rollspelet Kidneybean, där man spelar kidneybönor i det magiska bönlandet. Det finns till och med att ladda ned!

Rising

Vila i frid
Mina gamla skämtspel skäms jag för idag, eftersom de i stort sett fungerade som vilket matinéspel som helst, bara att fienderna var Elvis, muterade snorkråkor och Kermit 2000, liksom. Ett av spelen hade rätt roliga namn på grundegenskaperna, dock: Biff! (styrka), Boing! (smidighet), Hmm... (intelligens) Aoma... (psyke) och Hello Sailor! (karisma)

Tvärtom så är det spelen man verkligen tyckte var astuffa som mindre som framstår som roliga skämtspel idag. Så sent som i gymnasiet gjorde jag ett stencorny friformsskräcksplatterspel som hette Morbid Aspekt som är skitroligt att spela som skämtrollspel idag, eftersom spelet har en hel del konventioner som var roliga redan på den gamla tiden (när man pratar med sin gud så är det standard att man tar upp en imaginär mobiltelefon och säger något i stil med "Jaha, är det Graalen? Bra, det är kaos i Präntaren här i Strängnäs! Vi behöver ett gäng Fallna Änglar, en Blodsängel och några Upplysta om det går. Och inga djäkla Plasmusar, nu, utan Zorpaser, gaddammit!") och sedan så skall man alltid se till att det dör ett gäng Strängnäspersonligheter varje gång man spelar (mina spelare försökte alltid gå hem till mig och se till att jag dog när vi spelade förr i tiden). Och så den klassiska Morbid Aspekt-repliken som skall uttalas en gång i varje spelmöte: Typ, en Upplyst kille kan stå i sergelfontänen och bli så stressad att han plötsligt förvandlas till ett monster, mitt bland hundratals andra människor, rollpersonerna kommer dit och gör sig redo för strid, och då vänder sig plötsligt någon Dödsängel mot folkmassorna runt omkring och ropar "Inga vittnen!!!"

Det är så djäkla klassiskt. Sedan tvingas de gå runt och döda hela djävla Stockholm, typ. Det tar aldrig slut. Själva monstret är inte så viktigt.

Vi spelade däremot My Little Pony-rollspelet väldigt ambitiöst i vår spelgrupp. Eller tja, min ponny var värsta lätthovade stycket som lyfte på svansen åt alla killar, men jag gillade henne ändå. Hon var ball, och hon var med i äventyr efter äventyr utan att någonsin dö.

Annars har jag nog undvikt skämtrollspel som pesten.

Johan K

Gammal & dryg
Tyvärr så gjorde vi inte så många spel när vi var mindre.. Dock så kommer jag ihåg att vi lirade Paranoia en hel massa.. Vilket var vansinnigt skoj ! :gremgrin:
Så det är väll så nära vad jag har kommit juat skämmtspel & sådant..

L337

Warrior
Du skrev ju också small... Det garavde man rätt gott åt när man läste... :gremgrin:

Rosen

Myrmidon
Under ett MittKon i Sundsvall skrev några spelar ihop APA: The Roleplaying Game som illustrerades av Rosen om jag minns rätt.

Jajamen!

Det var också där som de, under "stämningsskapande åtgärder" rekommenderade spelarna att göra en stor vattenpöl på golvet och sedan sitta och spela runt den... samt att dricka ur pölen vid behov och skydda den med sina liv.

Nåja. Några fler med liknande erfarenheter?

Glöm inte Sex and Violence.
En Borlängebo gjorde skämtspelet Tuff och skitig vid ungefär samma tid, som jag nog har liggande kvar någonstans men inte kommer ihåg så mycket av. Ev kan hr Seter minna sig mer om det.

Har inte spelat det själv, men Mangakai-Zimeon (som också är idog hobbykonstruktör) har gjort ett lagom skamlöst spel vid namn AGDA, där man spelar senila pensionärer. Innehåller färdigheter som 'ringa färdtjänst', 'klaga på service' och 'veta hut'. Då och då måste man slå minnesslag för att komma ihåg vad man egentligen höll på med, och om man fumlar slag för handlingar kan man bl.a bryta lårbenshalsen eller få hjärtinfarkt. Enligt Jonas Nelson är det bland de dödligare spel han har lirat...

--
Åke

Nightowl

Champion
Sex and Violence och Tuff och Skitig:
ToS har jag haft. Sex and Violence skrevs av ett par kompisar som var mycket uttrakade under ett sandskyfflande sommarjobb och bara hade gamla Fibban att titta i. Det handlar om det man tror det handlar om och hade for- och nackdelar som Bisexuell (ger extra erfarenhet eftersom man far erfarenhet av att nuppa och far fler presumptiva partners), Bamse och Masochist.

Folket bakom fanzinet Hypnosis skrev Vin, kvinnor och sang , ett spel inspirerat av Douglas Adams. Det var mycket mer spelbart an nagot annat jag sett i den vagen.

Erik

Rosen

Myrmidon
Re: Tuff och skitig

Det gjordes av någon i samma kretsar... Ska kolla om jag har det liggande någonstans så jag kan titta efter vem det var, men jag misstänker att det har blivit kvar uppe hos farsan.

--
Åke

gråhök

Veteran
Jag minns ett spel som spelades på BorCon jätteförr (jag tror man spelade tomtar) som hade besvärjelsen "Transform skägg into brevlåda".

Troberg

Sinister eater

Det gjordes av någon i samma kretsar... Ska kolla om jag har det liggande någonstans så jag kan titta efter vem det var, men jag misstänker att det har blivit kvar uppe hos farsan.
Skpalig gissning, var det inte Patrik Persson?

Och det borde Magnus komma ihåg, så han har nog bara förträngt det.

Rosen

Myrmidon

Skpalig gissning, var det inte Patrik Persson?

Namnet låter vagt bekant, så det kan det nog ha varit... men nu har jag kollat, och spelet är mycket riktigt kvar uppe i Norrbotten och oåtkomligt för mig tills vidare.

--
Åke