Min lista
Jag listar ned mina favoritkaraktärer i en stor oorganiserad klump. Jag har nämligen ganska svårt att stuva in dem i en prydlig liten numrerad lista.
Perrin ifrån WoT. En trevlig prick som känns oväntat jordnära och verklig och antagligen hade passat även i helt annorlunda böcker.
Myron, den finnige kemisten ifrån Fallout 2. Ett måste även om han inte dög till mycket. Alltid lika rolig.
Long John Silver ifrån Skattkammarön. Vilken mysig skurk, precis som skurkar ska vara. Inte en massa svarta läderrockar och mystiska accenter.
Christopher Lee är visserligen ingen fiktiv person men alla karaktärer som han gestaltar blir så übercoola. Om jag är lika tuff när jag är 80 så kan jag verkligen skatta mig lycklig.
Kapten Vimes och hans käcka gossar i Ankh-Morporks stadsvakt. Riktigt roliga figurer.
De tre häxorna ifrån Lanker. Vilken underbar samling.
Samtliga medlemmar av klanen Lannister. Lömska, baksluga, ohederliga och omoraliska. Men framförallt precis så elaka som bara människor kan vara.
Gimli både i boken och i filmen. Ja, jag gillar honom även efter att ha hört och sett hans töntiga och totalt onödiga monolog om dvärgkvinnor. Verkar nästan som om det blivit ett standardinslag i varenda fantasyfilm som involverar dvärgar.
Darth Vader. Jepp, jag gillar skurkar som inte är alltigenom onda.
Ripley i Alien filmern. Tänkte att jag måste pynta på listan med lite kvinnlig fägring, eller vad man nu ska kalla det.
Roy Batty i Blade Runner. Än en gång en välbalanserad skurk. Sådana hade det behövts fler av.
Också en massa andra som jag glömt bort eftersom jag är trött, trög och lätt bakis.