Nekromanti Tidningsrollspel

Rising

Vila i frid
Men om man skulle få Kim Vässmar och Neogames med på skeppet?
De har väl inga pengar, heller? Du måste få in datorspelsföretagen, filmannonser, leksaker och sånt. Sluta tänk som en hippie, och börja tänk behgg bezzness.

Man gör helt enkelt tidningen till en produkt från en distributör som är densamma distributören som använder den produkten som sin egen reklampelare?
Ungefär som Dragon? Tja, den är ju numera nerlagd, och var ändå knuten till branschens största rollspel... Jag tror det säger allt som behöver sägas.

solvebring

Superhero
De har väl inga pengar, heller? Du måste få in datorspelsföretagen, filmannonser, leksaker och sånt. Sluta tänk som en hippie, och börja tänk behgg bezzness.
True, true. Men jag sa ju att jag inte var så bra på sånt häringa! Nåväl, det finns alltid folk som vill gå in, det tror jag. Jag tror det svåraste är att få gemene man att tänka "Åh, vad är detta, den här ska jag ha!" när de får syn på en rollspelstidning i hyllan.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
DeBracy said:
[

Jag har själv fantiserat om hur ballt det vore med en serie häften/små böcker (tidskriftsformat, snarare än regelrätt tidning) som kanske innehåller olika delar av världen, subsystem till reglerna eller bara äventyr. Kanske färgkodade också? Alla vet ju att rosa rand upptill på omslaget betyder att det är ett regelsupplement! :gremwink:
Jag skulle lätt köpa oavsett innehållet :gremsmile:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Fanzine + plantskola för rollspelsmakare? Låter som ett kul projekt.

Fast att gå med vinst låter svårt.

Arfert

Facit
  • Rollspelet ges ut som en tidskrift med några få nummer per år. Säg fyra, sex kanske skulle gå tror inte på fler.
  • Reglerna finns med i varje nummer så de måsta vara korta, max en tio sidor eller så.
  • Tidningen presenterar en kampanj som löper över flera nummer. Varje nummer tar upp tre till fyra kortare äventyr, bakgrundsmaterial som passar äventyren, en bunt scenario idéer för den ambitiösa spelledaren samt eventuellt några extra regler. Naturligtvis avslutas varje nummer med en cliffhanger.
  • Trots att det är en kampanj bör ändå varje nummer vara fristående så tillsvida att du inte behöver något tidigare nummer för att spela nuvarande nummer. Även om man ska bli sugen.
  • Första numret har en bra skriven artikel om hur man spelar rollspel som riktar sig till nybörjare. Efterföljande nummer hänvisar till artikeln på nätet.
  • Tidningen får inte vara för dyr, typ max 59 spänn.

Krille

Super Moderator
peta said:
Började kika i nya Fenix och läste en intervju med Krister där han kläckte idén med rollspel i tidningsform som kan säljas i pressbyrån.
FYI: Den där intervjun gjordes hyfsat strax efter att The Ark gett ut sin skiva In Full Regalia som en tidning med tillhörande skiva i pressbyrån. Så nu vet ni var inspirationen kom ifrån.

Egentligen är det en uppenbar lösning: om det finns för få spelbutiker, och leksaksbutiker inte tar in rollspel för att de är böcker, och boklådor inte tar in rollspel för att de är spel, gå en annan väg. Huruvida idén är realistisk eller inte vet jag inte, men den har ett antal intressanta begränsningar - om inte annat att formatet gör att man omöjligt kan ha de där niohundrasidorströsklarna som rollspel har idag.

Hur man löser det ekonomiskt har jag ingen aning om. Jag ser däremot andra problem - i princip att man måste ha en hyfsat matig utgivningstakt, vilket innebär en schysst stab, och om vi utgår från att staben har normal rollspelslön (dvs noll) så måste staben brinna för projektet, vilket i sin tur innebär kattvallningsproblem, eftersom alla som brinner för projekt brinner för sina egna projekt, inte andras.

Ram

Skev
Krille said:
Egentligen är det en uppenbar lösning: om det finns för få spelbutiker, och leksaksbutiker inte tar in rollspel för att de är böcker, och boklådor inte tar in rollspel för att de är spel, gå en annan väg. Huruvida idén är realistisk eller inte vet jag inte, men den har ett antal intressanta begränsningar - om inte annat att formatet gör att man omöjligt kan ha de där niohundrasidorströsklarna som rollspel har idag.

Hur man löser det ekonomiskt har jag ingen aning om. Jag ser däremot andra problem - i princip att man måste ha en hyfsat matig utgivningstakt, vilket innebär en schysst stab, och om vi utgår från att staben har normal rollspelslön (dvs noll) så måste staben brinna för projektet, vilket i sin tur innebär kattvallningsproblem, eftersom alla som brinner för projekt brinner för sina egna projekt, inte andras.
Ett sätt att lösa det hela på är om man skulle kunna få till en samproduktion eller specialnummer av redan existerande tidningar. Jag skulle tidigare kunna tänkt mig att ha ett eller ett par specialnummer av t.ex. Magnum per år där delar av tidningen består av rollspel som beskriver hur man spelar i någon av de serier som är med i tidningen (typ Jeremiah eller Preacher). Med tiden skulle man sedan kunna släppa specialnummer som inte innehåller så mycket serier och större och mer kompletta rollspel etc.

Men jag vet inte ens om det finns någon svenskutgiven tidning som skulle kunna gå att göra något sådant med nu för tiden...

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Jag tycker, som sagt, att det mesta pekar mot Fenix. Tror inte att någon annan har det krut som krävs för att köpa in sig i Pressbyråns distributionssystem.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ett sätt att lösa det hela på är om man skulle kunna få till en samproduktion eller specialnummer av redan existerande tidningar. Jag skulle tidigare kunna tänkt mig att ha ett eller ett par specialnummer av t.ex. Magnum per år där delar av tidningen består av rollspel som beskriver hur man spelar i någon av de serier som är med i tidningen (typ Jeremiah eller Preacher). Med tiden skulle man sedan kunna släppa specialnummer som inte innehåller så mycket serier och större och mer kompletta rollspel etc.
Jag hänger med dåligt i den Svenska serietidningsmarknaden idag, men faller inte den här planen på att rollspelets tema skulle begränsas till antingen argsinta ankor med vänner i Ankeborg, eller slackerhundar med vänner i Stockholm?

/tobias

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ram said:
Jag skulle tidigare kunna tänkt mig att ha ett eller ett par specialnummer av t.ex. Magnum per år där delar av tidningen består av rollspel som beskriver hur man spelar i någon av de serier som är med i tidningen (typ Jeremiah eller Preacher). Med tiden skulle man sedan kunna släppa specialnummer som inte innehåller så mycket serier och större och mer kompletta rollspel etc.

Men jag vet inte ens om det finns någon svenskutgiven tidning som skulle kunna gå att göra något sådant med nu för tiden...
Nä, Magnum är ju tyvärr död och begraven. Vila i frid.

Ram

Skev
Gurgeh said:
Jag hänger med dåligt i den Svenska serietidningsmarknaden idag, men faller inte den här planen på att rollspelets tema skulle begränsas till antingen argsinta ankor med vänner i Ankeborg, eller slackerhundar med vänner i Stockholm?
Rocky RPG? :gremgrin: