Ja, det är ju en sak jag inte gillar med det här med glas och vakter. Många, inklusive Eon 1-3, verkar använda svenska flottans system, som i själva verket är åtskilliga tusen år yngre än begreppet "timme".Timme är ju ett antikt begrepp så jag ser ingen anledning att betrakta det som anakronistiskt. Jag tycker överlag antiken är betydligt bättre som grund för fantasy än "dark ages" då de sluga romararna (och greker etc) redan har lösningar på sånt här.
Sedan bör man kanske fråga sig hur viktigt det är för invånarna i din värld att hålla koll på timmar. Snarare är det vissa klockslag som är av intresse eller vid speciella situationer. Grekerna använde exempelvis ur vid domstol odyl.
Offentliga klocktorn och tempel kan vara bra tidshållande instanser. Böneutrop och liknande är knappast ovanligt.
I Kopparhavets metropoler är det oftast hyfsat lätt att ha en grundläggande uppfattning om vad klockan är medan man i Nargurs djup inte har samma koll, eller behov.
Jag försöker enbart ange händelser. Lunch, gryning, när solen står som högst. Folk förstår om jag säger "om ett litet tag" eller "strax". Det ger inget extra om jag är exakt och säger "en timme".Hur anger ni tidsangivelser inom fantasy? Med klockslag och timmar eller med morgon, skymning och om en stund etc?
Då jag mest spelat eon på sista år använder vi oss av spelets glas (30 min) och vakter (4 timmar)
Det behöver man dock inte heller göra, men även om de härstammar från 900-talet så är kanske nyttan och hur de ska appliceras i spel svår att rättfärdiga. Men jag kan tycka att en alkemist mycket väl bara ska doppa grodans tunga i dekokten i exakt 3 sekunder, för att den ska få helande effekt (annars blir den ett dödligt gift!)Minuter och sekunder undviker jag däremot.
Det är så jag tänker när jag inte använder dem. När inte var och en har en klocka på armen (eller i fickan) känns minuter och sekunder inte fullt lika viktiga, och jag gillar att inte använda allt för precisa mått. När jag säger en kvarts timme så betyder det inte exakt 15 minuter. Det betyder snarare "mindre än en halvtimme". En halvtimme betyder "Mindre än en timme, men det var ett litet tag sedan".men även om de härstammar från 900-talet så är kanske nyttan och hur de ska appliceras i spel svår att rättfärdiga.
Ja, det är ganska orealistiskt.Angående kartor, så vet vi än idag inte hur antikens navigatörer kunde ha så exakta kartor över Medelhavets kustlinje, men de hade det likförbannat!