Rickard
Urverk speldesign
Not: ett av mina knep jag använder mig av för att skapa hinder i rollspel är genom att skapa konsekvenser av rollpersonernas agerande.
Någonting jag har funderat på sedan vi hade den senaste tråden om fisktank är hur jag brukar använda mig av en tidslinje - ett händelseförlopp - som skulle inträffa om rollpersonerna inte ingriper. Jag har märkt att tidslinjen hjälper mig att förutse fraktionernas reaktioner på rollpersonernas handlingar.
Beroende på vems agenda (drivkraft/mål) som rollpersonernas sabbar kommer det att skapa konsekvenser i scenariot. Konsekvenser skapade av de reaktioner som agendorna kommer att skapa. Rent generellt kan man säga att scenariot i sig hela tiden vill återgå till sitt tänkta händelseförlopp.
Grejen är att en räls är ingenting annat än en tidslinje med ett givet slut. Så är det att utgå från en tidslinje detsamma som rälsning*? För mig är det inte det, då fisktanken inte har något givet slut. Jag vet inte vad rollpersonerna kommer att göra. Det enda jag har är en möjlig scen som troligtvis inte kommer att inträffa.
Är då enda skillnaden att jag inte har någon färdig slutscen planerad? Inte direkt, för jag har spelat ett scenario där slutscenen var klar medan bakgrunden till slutscenen kunde skilja sig beroende på vad rollpersonerna gjort i scenariot.
Så vad tycker du? Är att använda en tidslinje detsamma som rälsning? Är det jag skrev ovan om att ha en fast slutscen rälsning?
/Han som borde skriva ned den där Gemini-kampanjen så att andra kunde ta del av den
* Notera att jag vill inte att rälsning här ska innebära något negativt. Rälsning; fisktank; bombdrivet; precis som med alla spelledartekniker har de sina fördelar i givna situationer. Jag talar nu om en scenariostruktur och inte om att spelledaren utför diktatur och styr spelarnas alla handlingar.
Någonting jag har funderat på sedan vi hade den senaste tråden om fisktank är hur jag brukar använda mig av en tidslinje - ett händelseförlopp - som skulle inträffa om rollpersonerna inte ingriper. Jag har märkt att tidslinjen hjälper mig att förutse fraktionernas reaktioner på rollpersonernas handlingar.
Beroende på vems agenda (drivkraft/mål) som rollpersonernas sabbar kommer det att skapa konsekvenser i scenariot. Konsekvenser skapade av de reaktioner som agendorna kommer att skapa. Rent generellt kan man säga att scenariot i sig hela tiden vill återgå till sitt tänkta händelseförlopp.
Grejen är att en räls är ingenting annat än en tidslinje med ett givet slut. Så är det att utgå från en tidslinje detsamma som rälsning*? För mig är det inte det, då fisktanken inte har något givet slut. Jag vet inte vad rollpersonerna kommer att göra. Det enda jag har är en möjlig scen som troligtvis inte kommer att inträffa.
Är då enda skillnaden att jag inte har någon färdig slutscen planerad? Inte direkt, för jag har spelat ett scenario där slutscenen var klar medan bakgrunden till slutscenen kunde skilja sig beroende på vad rollpersonerna gjort i scenariot.
Så vad tycker du? Är att använda en tidslinje detsamma som rälsning? Är det jag skrev ovan om att ha en fast slutscen rälsning?
/Han som borde skriva ned den där Gemini-kampanjen så att andra kunde ta del av den
* Notera att jag vill inte att rälsning här ska innebära något negativt. Rälsning; fisktank; bombdrivet; precis som med alla spelledartekniker har de sina fördelar i givna situationer. Jag talar nu om en scenariostruktur och inte om att spelledaren utför diktatur och styr spelarnas alla handlingar.