Nekromanti Tidsproblem (L och H) spoiler.

BraidsMamma

Veteran
Jag planerar en kampanj i Consaber där RP kommer att bekämpa mörkret (den ska långsamt växa från vardaglig till superepisk).
Problemet är att jag vill ha mer än ett år på mig (i spelet) att förbereda RP på mörkret.
Bör jag flytta bak kampanjstaren eller förskjuta mörkret med några år.
Problemet med att börja två år tidigare är att Cosaber två år in i kampanjen inte kommer att se ut som Consaber i neogames moduler.
Tackar för hjälpen.

Tell

Hero
Jag m¨ste medge att jag inte ser problemet. Det står ingenstans att mörkret måste ske med trumpetfanfarer och ett öppnande av himmlen till ljudet av de dödas lovsång etc. etc. Jag ser det snarare som en cansersvulst, något som kommer gradvis, mer och mer grymhet, mindre och mindre hopp, polariseringen raser och nationer emellan ökar etc. Driv igenom din idé och skicka resultatet! Det kommer bli något läsvärt!

Helmgast
Flytta fram mörkret!

Det kan ju vara skototropiskt influx nån annan gång, och dvärgiska/coloniska krönikor kan vara felräknade (ta bara vår egen tideräkning). Dvärgarnas krönikor sägs ju vara moddade ändåså, dessutom så börjar dvärgarnas och colonernas tideräkning något efter mörkrets slut, så jag ser inga problem med att flytta fram mörkret tills dess att rollpersonsgruppen är mogen.

samiis

Warrior
alternativ ETT är att skjuta upp Mörkret (eventuellt säga att RPerna lever ett år tidigare än det står i boken, dvs typ 2768 eller vad de nu blir)

det andra alternativet är att låta Mörkret börja som värst på ett annat ställe, som Jrgien eller Muhad (lr nått annat långt bort). Consaber behöver inte drabbas förrän efter ett år..

Eller så ser du till att det börjar lite mjukt. Vi säger att de flesta gudar bestämt sig för att vara ganska passiva i börja och inte ta ut alla sina styrkor i början utan låta slutet bli desto värre...

Egentligen behöver man inte va så noga, jag har SLat min spelgrupper genom äventyr som tagit totalt ca 2,5 år och kommer inte börja med mörkret förrän på måndag...

Gastono

Hero
Det är ett dilema om man vill följa boken till punkt men dett skulle ju bli jobbigt om alla i hela världen räknade ner som på nyårsafton.. 3! 2! 1! NU KOMMER MÖRKRET!

Ta istället och skjut upp det eller fösena det... det finns tusen möjligheter använda fantasin...

Och hej du.. lycka till

Krille

Super Moderator
Mörkret är beroende av vanliga dödligas härar. Det tar tid att samla ihop sådana, så de lär ändå inte kunna storma fram förrän om flera år. Lägg därtill tiden som Mörkret behöver för att få det inflytande som krävs för att samla ihop sina härar, så kan du hålla på rätt länge innan det börjar.

Vill du ha ett bra exempel, titta på Babylon 5. I början på säsong 1 verkar det mest vara en typisk alien-of-the-week-serie, men plötsligt får vi små hintar om hur Skuggorna ska döda lord Kiro, och serien får en mycket mörkare framtoning. När man sett klart hela serien och tittar tillbaka så upptäcker man att till och med de fem första avsnitten innehåller mängder med små detaljer som visar på att seriens "mörker" redan börjat: avsnittet "Infection" och Interplanetary Expeditions, avsnittet "Born to the Purple" och lady Adira, avsnittet "Midnight on the Firing Line" och Mollaris dröm, et cetera. Redan där har det börjat, men det märks inte förrän en säsong senare.

Marcus J

Hero
Eftersom Mörkret använder sig av demonhorder (åtminstonde vissa ärkedemoner) eller vandöda så ser jag det inte som om det behöve rsamla ihop sina dödliga härar, och du kan nog ge deig f*n på att alla Xinu-inkarnationerna har fixat fram de härar de kan få tag på tills mörkret anländer.

Annars så ser jag mera mörkret som om det öppnas en port någonstans på Mundanas yta där det väller ut demoner.Nu har jag inte L&H här just nu men jag har för mig att det står någonstanns att "Mörkret drabbade återigen Mundana med märklig precision, demonhorderna vällde fram" eller något sådant.

Själv hade jag tänkt att mina rollspelare arbetar åt trollkarlshuset Dunchreig i Legio Colonan som genom sin nära vänskap med draken i regentrådet, ni vet han vars namn börjar på V jag komme rinte ihåg hans namn,har fått reda på när och var mörkret kommer att drabba Mundana och är i full färd att sammla ihop olika mäktiga artefakter som kommer hjälpa Consaber att överleva demoninvasionen. Samtidigt försöker man få till ett förbund med Ebronh eftersom man tror att med den mäktiga Kabalaordens hjälp så ska man kunna sammla ihop de här artefakterna i tid.

Vad de inte vet är att Thalamur indirekt styrs av en Xinu-inkarnation som har fått nys om den här desperata planen och som självklart gör allt hon kan för att stoppa dom

ripperdoc

Myrmidon
Jag har svårt att se att man inte flyttar fram Mörkret. Det var IMHO inte bra alls att sätta en tidsgräns på ett år i L&H och jag har ignorerat det från början. Mörkret, visst, men att det kommer år 2970 e.D - no way!

/RipperDoc - har spelat både före och efter 2967

Schyte

Veteran
Ta istället och skjut upp det eller fösena det... det finns tusen möjligheter använda fantasin...
Eller hänvisa till Grundreglerna.

Den första regel som står är något liknande: Det finns bara en regel; Gör vad du vill. Alla regler i boken är förslag för bättre spelande.....

Något sådant. Samma sak måste gälla modulerna.

2. Om det nu kommer år XXXX så kan det vara i slutet av året. December eller liknande. God jul nu kommer pesten

Blasphemy

Swashbuckler
Bara för att mörkret skall komma nästa år (i spelvärlden) betyder inte att det helt plötsligt strömmar in miljardtals demoner och röjjer runt. Det kryper in. Så långsamt att man inte märker det om man inte kan tyda tecknen. Så egenteligen är inte det nuvarande året ett problem.

Egenteligen skulle man kunna säga att Mörkret på sitt sätt började med Helmslakten och jakten på drakväktarna.

Skjut bara upp mörkrets ankomst till den tid du tycker passar.

samiis

Warrior
HA!

tabbe av dig..

Ingen skulle kunna stå så där och räkna ner inför mörkret, mer än gudarna, för det är bara de som vet att det finns (mäjligen ett par profeter, men jag är ganska säker på att de sysslar med annat än att räkna ner tiden till deras undergång...)

Dan Hörning

Veteran
Utan att berätta allt för mycket kan jag säga att det börjar bli rejält otrevligt att bo i det officiella Mundana under år 2975 e.d.

Å andra sidan är det ju upp till varje SL.

Och av någon anledning slutar min första Mörkretroman just tidigt år 2975

Precis som någon sa så är Helmslakten den egentliga början på Mörkret