Nekromanti Tidsresor och konspirationer!

RasmusL

Champion
Det här är ju en av mina stora favoriter allt sedan jag spelare State of Mind för första gången. Det har potential att ta all den där göttiga konspirations-känslan och baka in den i ett spelformat där allt sker av en anledning, där det är både intuitivt och utmanande att väva igen de logiska luckorna och genom samberättande nå fram till "vad som verkligen hände".

Det måste finnas massvis med coola spel som gör det här på ett eller annat sätt? Har ni några tips`?
Har ni några coola eller dåliga erfarenheter av tidsresor i rollspelsplåtterna? vill ni berätta? (jag har några på lager men måste iväg så kommer ikväll!)
Jag håller på att snickrar ihop ett litet ASoM-inspirerat lir med ännu hårdare styrning och input från mekaniken än förlagan som handlar om att rädda världen från undergång genom att ändra historien (gammalt tema ja, men ack så kul!). Hur tänker ni er att ett sånt spel skulle fungera? Hur skulle ni ha gjort det? (Jag postar mitt lir när det är mer än en kladdig A3-bild med massa pilar :p )

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har inte spelat det, men när jag läste Time & Temp så fick jag intrycket att det var ett riktigt häftigt spel.

Genesis

Ni dés ni maître
Läste ett rätt intressant tidsresespel av Nathan vahannuheter, han som skrev "Carry: a Game about War". Det var rätt knäppt, med en del konstiga mekaniker som att man slår flera gånger men det är bara den sista gången som räknas. Men det hade en del rätt fräcka idéer.

Tidsresor är en grej som jag också velat göra länge, men jag lyckas aldrig bestämma mig om en tidsreseteori som håller för lite stringent logik. Man måste typ alltid fuska runt, känns det som. Det finns en bra tråd på Story Games som heter typ "The fundamental problem with time travels" eller nå't sån't. Bra läsning.

2097

deleta mitt konto tack
Detta är lite väl close to home för min del :/ eftersom jag fortfarande har dåligt samvete att jag misslyckades med mitt tidsreseuppdrag och numera bara flummar runt in the 21st century med er nutidsbor.

RasmusL

Champion
Genesis;n234021 said:
Läste ett rätt intressant tidsresespel av Nathan vahannuheter, han som skrev "Carry: a Game about War". Det var rätt knäppt, med en del konstiga mekaniker som att man slår flera gånger men det är bara den sista gången som räknas. Men det hade en del rätt fräcka idéer.
Cool!

Genesis;n234021 said:
Tidsresor är en grej som jag också velat göra länge, men jag lyckas aldrig bestämma mig om en tidsreseteori som håller för lite stringent logik. Man måste typ alltid fuska runt, känns det som.
"Bara köra" har funkat bra för oss och vi har typ experimenterat oss fram med vad som känts dramatiskt rätt. Rent story-pusslande så är det i mina ögon väldigt likt Nerver Av Stål i det att en massa "ledtrådar" ska passas ihop till något sammanhängande.

Genesis;n234021 said:
Det finns en bra tråd på Story Games som heter typ "The fundamental problem with time travels" eller nå't sån't. Bra läsning.
Ska kolla!

RasmusL

Champion
wilper;n234019 said:
Jag har inte spelat det, men när jag läste Time & Temp så fick jag intrycket att det var ett riktigt häftigt spel.
wilper;n234019 said:
wilper;n234019 said:
wilper;n234019 said:

Sweet, kanske ska kolla in! Beröringspunkter med ASoM?

wilper

RasmusL;n234044 said:
Oj, vad hände där? :p

Det ser ut som jag slutligen har nått den spelmakarstatus jag förtjänar. Mina visdomar blir mantran som mina följeslagare mässar. :)

Tja, hela WTWE-serien är omimplementationer av sådant som redan fanns.

Burning Empires var för krångligt, så jag skrev WTWE.

Jag fattade inte tidsmatrisen i T&T, så jag skrev A State of Mind.

Efter att ha spelat 1001 Nights några gånger konstaterade jag att mekaniken inte gav mig vad jag ville ha, så jag skrev A Thousand and One Tales From the Palace of the Mad Sultan.

Jag tyckte att Silver & White var klumpigt, så jag skrev Until Dawn. Även om det inte släpptes som ett supplement till WTWE så började det sitt liv där.

I den mån jag har ett hussystem så är det väl WTWE.

Sapient

Swashbuckler
RasmusL;n234044 said:
Oj, vad hände där? :p
Jag ville messa med någon i tråden, när nu ämnet var "Tidsresor och konspirationer", men jag var fantasilös så jag orkade inte mer än köra fyra repetitioner av den mikrosekund som du citerade förevarande inlägg. Egentligen hade jag tänkt ändra historien så att Julius "Apostaten" Caesar blev kejsare i Rom och så, men äsch... Söndagskoma!

EDIT: Fixat

2097

deleta mitt konto tack
Har gjort i Feng Shui 1 (och vi har spelat All The Damn Time till Fiasco men är inte tradspel)

wilper

Jag är väldigt förtjust i ickelinjärt berättande, även i tradspel, men det är inte riktigt samma sak som tidsresor även om det förmodligen kräver liknande eftertanke för att hantera kontinuitet.