Farfarsparadoxen
Klassiker. Vad händer om man åker tillbaka i tiden och skjuter sin farfar innan han träffar farmor. Innebär det att man aldrig har funnits, och att man i så fall aldrig kan ha skjutit sin farfar? Innebär det i sin tur att farfar därmed kunde göra pappa, så att jag finns? Åkte jag tillbaka i tiden och skjöt min farfar då? Och så vidare.
Den här är så klassisk att man till och med har ett namn på den: farfarsparadoxen. En del ser det som det slutliga beviset på att tidsresor är omöjliga.
En annan möjlighet är parallella universa. Den teorin säger att om jag idag 2005 åter tillbaka till 1917 så splittas universum i två tidslinjer, en som vi kan kalla 1917 där farfar träffar farmor, gör far som gör mig, och en annan som vi kan kalla 1917prim, där det finns en jag från år 2005 i den första tidslinjen, och där jag prompt har ihjäl skjuter farfar. I originaltidslinjen, 1917, så föds jag 1970 och försvinner 2005. I 1917prim så dyker en 35 år gammal jag upp år 1917 och skjuter farfar. Det är till och med så att mitt uppdykande definierar 1917prim - utan den händelsen skulle den tidslinjen inte ens finnas. I 1917prim kommer jag-prim aldrig att födas, men det gör ju ingenting, eftersom jag kom från 1917, inte 1917prim, så jag kan utan problem göra det.
En tredje möjlighet är mer deterministisk. Om jag åker tillbaka i tiden och skjuter farfar så är det för att det är så tidslinjen är. Jag har aldrig något val ifråga, utan jag skjuter farfar. Jag har alltid skjutit farfar och kommer alltid att skjuta farfar, och det finns inga undantag. Mitt "val" att åka tillbaka i tiden är bara en chimär, så som min hjärna uppfattar den. Och jag åker naturligtvis och skjuter farfar, inte 1917, utan 2004, eftersom det var då jag skjöt farfar. Återigen, jag hade inget val.
---
Fick du huvudvärk av den, se om Terminator och fundera över vad som skulle hända om Arnold gick från andra hållet i telefonkatalogen, och hans första offer skulle vara den Sarah Connor som vi alla älskar?
1) Sarah Connor är död. John Connor föds aldrig.
2) Det leder till att Skynet inte behöver skicka tillbaka Arnold för att stoppa John Connor. Han är ju inget problem.
3) Därmed kan inte heller John Connor skicka tillbaka Kyle Reese för att rädda Sarah Conor.
4) Ergo: Sarah Connor dog aldrig.
5) Dessutom blev Sarah Connor aldrig på tjocken.
6) Vilket innebär att John Connor aldrig föddes.
7) Så Skynet behövde aldrig skicka tillbaka Arnold.
8) Vilket i sin tur innebär att Cyberdyne aldrig fick tag i prylarna för att bygga AIer.
9) Så Skynet konstruerades aldrig.
10) Vilket ledde till att det inte blev något krig mot maskinerna.
11) Så det finns inget behov av John Connor.
12) Vilket i sin tur ledde till att alla levde lyckliga i alla sina dagar, utom a) John Connor, som aldrig föddes, b) Skynet, som aldrig blev till, c) Arnold som aldrig byggdes, samt d) James Cameron, vars film blev väldigt kort och antiklimaktisk. Tja, Kyle Reese fick aldrig spänna på Sarah Connor, förstås, men å andra sidan så är väl att bli sprängd i småbitar ett lite väl högt pris för ett engångsligg, så jag tror nog att han gick vinnande ur det hela ändå.