Nekromanti tilläggsböcker till d&d

matti

Veteran
jag tänkte bara höra med er vilka böcker ni tycker är värda att köpa

//bredulf

Mondrin

Veteran
Ja, monsters manual. Men det e ju kanske inte en tilläggsbok som sådan.

Forgotten realms. Den här boken innehåller faktiskt en grupp med feats som inte är stridsrelaterade, och så är det bra beskrivningar av platser och organisationer, och, en levande värld.

Evi l :gremshocked: . Kan vara kul att få se den andra sidan av myntet, om du förstår, och ta sig ifrån en annars ganska ljus stämning.

Hero builders guidebook. Kan var värd... Hur mycket kostar den? Det finns mycket namn, och en bred inblick i klasserna i de olika rasernas synvinkel.

Hoppas det hjälper :gremlaugh:

Quan'talis

Swashbuckler
Hero builders guidebook. Kan var värd... Hur mycket kostar den? Det finns mycket namn, och en bred inblick i klasserna i de olika rasernas synvinkel.

Det beror på. Är man helt ny på det här med rollspel kan den vara bra, eftersom den faktiskt visar att man kan skapa olika slags rollpersoner med samma klasser, raser och regler, och dessutom ger den tips då det gäller rollpersonens bagrundshistoria. Inte särskilt originella tips, det medges, men åtminstone kommer det fram att det är bra att rollpersonen har en bakgrundshistoria (det tror jag inte står någonstans i grundreglerna)

Mellan varven är den riktigt värdelös, dock ("Den viktigaste egenskapen för en mänsklig trollkarl är intelligens. Nä, det meeenar du inte?"). De delar av den som är bra borde ha funnits med i Player's Handbook, och resten är bara med som utfyllnad för att boken ska bli 98 sidor (eller hur många sidor den nu har. Någon av standardsiffrorna är det, i alla fall). Jag skulle inte köpa den.

-JPS-

Ackerfors

Alas, your rapids!
De olika klassböckerna är rätt intressanta.

Defenders of Faith - Clerics och Paladins
Masters of the Wilds - Druids, Rangers och Barbarians
Song and Silence - Rogues och Bards
Tome and Blood - Wizards and Sorcerers
Sword and Fist - Monks och Fighters

Sedan så är Dungeon Masters Guide väldigt användbar om du ska spelleda.

Mondrin

Veteran
Anta att du är nybörjare så är den användbar. Sen så tycker jag att det kan vara intressant att läsa om olika gnomiska samfund för sorcerers som i det gnomiska samhället i hemliget kämpar för ljuset :gremlaugh: ...

Men jag vet inte vad den kostar... Skulle inte betala mer än hundra, den är ju, trots allt, stundtals helt usel.

Quan'talis

Swashbuckler
Tja, Tradition säljer den för 159:-, så det verkar inte som om du skulle rekommendera den heller...

-JPS- har inte läst boken på länge, men jag gillade också gnomerna bäst

matti

Veteran
jag tycker att dom här böckerna verkar rätt interssanta, men oturligt nog har vi inte råd med alla :gremfrown:
så är det rån som kan rekommendera nån av böckerna, eller säga vad dom tar upp så vore jag väldigt tacksam

Angående att köpa böcker, hur brukar ni göra i era grupper? Delar ni på kostnaderna, eller köper var och en för sig, eller betalar SL hela rasket?

Vi har ett antal PHB, en MM och en DMGfrån början så att säga. Böckerna efter det köptes av de som var intresserade av dem (Sword and Fist för krigaren t.ex)

Var bara intresserad av hur andra brukar sköta det.

/Lars -fruktansvärt förkyld och därmed uttråkad.

Balderk

Swashbuckler
Vilka böcker har du? det vore intressant att veta... :gremwink:
har du inte monstermanual kanske det vore något att tänka på... dungeon masters guide också... sen en kampanjvärld kanske? har ni nån sån? forgotten realms är den största, och den finns det också mest tillägg till... annars kanske Ravenloft skulle vara att tänka på, men det är lite mer viktorianskt och inte highfantasy som t ex Forgotten Realms... Som nybörjare (om du nu är det...) så skulle jag nog satsa på Forgotten Realms...

/Jonas, tycker man borde inkludera så mycket information som möjligt i sina inlägg... Då blir det lättare att svara... :gremwink:

Boobis

Warrior
I vår grupp är det flera som spelleder, de flesta i olika spel, och då köper varje spelledare tilll "sitt" spel.

-J

Balderk

Swashbuckler
Sattsa då på Forgotten Realms (campaign setting)! Det är klart värt att ha... Bra värld till d&d, med mycket variation mellan olika länder (alltså kulturen och den teknologiskanivån skilljer sig något...)... Helt enkelt en mångfald! öknar, hav, stora skogar och tundra... och grottor i massor (om ni nu vill spela i sådana...). Något dyrt dock...

/Jonas

stoned

Veteran
Personligen tycker jag att de olika klassböckerna är rätt onödiga egentligen. Åtminstone till det priset de kostar. Jag satsar istället på att ha och ge så mycket info som möjligt om världen där vi spelar för att den ska bli så levande som möjligt när jag leder.