Verkshöjd [OT]
<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>
"Om inte jag totalt missförstått copyright-lagen är grunden i den att man automatiskt har copyright på allt man hittar på (och skriver ned då, förstås)."
Nja... inte riktigt... om jag skriver "hej" har ju inte jag copyright på det. Det som du skriver skall vara särskiljande, vilket ett enda ord inte är.
<hr></blockquote>
Ja, nästan precis. Det du skriver (fotograferar, målar, ritar) skall uppnå så kallad verkshöjd. Det innebär att det skall vara något som någon annan inte antas kunna hitta på på egen hand, dvs utan att ha inspirerats av dig.
Exempel:
Jag skriver: [color:red]Det är vackert väder, solen skiner och fåglarna kvittrar.</font color=red>
Inte speciellt unikt. Det kan mycket väl hända att nån annan skriver precis likadant, utan att ha inspirerats av mig. Ingen copyright där, inte.
Jag skriver: [color:red]Bakverkspingvinerna är särskilt förtjusta i ansjovismuffins.</font color=red>
Det kan antas att det är krävs inspiration från mig för att skriva om bakverkspingvinernas matvanor. Sålunda: [color:red]©Widde</font color=red>
Frågor?
-W