Nekromanti Till de döda (3 år på forumet)

Rickard

Urverk speldesign
En mörk oktoberkväll år 2000, efter att ha sett länken i Codex och efter att ha tillbringat mycket tid på Deadlands forum på www.gamingoutpost.com och insett hur mycket det gett där, så påbörjar han sin första inloggning på www.rollspel.nu. Valet av användarnamn tog ett tag. Skulle han välja Cechion från sin älskade sprätthökskaraktär Cechion av Baromir? Näe, det är säkert många som har namn efter sina fåniga, nostaligiska karaktärer. Han tänkte tillbaka på tiden då han och hans bror spelade datorspel och namnen som de valde för de olika karaktärerna. 'Jag' och 'du' var favoriterna. Speciellt när man skulle byta plats med spelandet och fick säga "Det är du", "Nähe, det är 'jag' som ska spela" och få skratta åt namnförvirringen. 'Jag' lät dock så opersonligt och själviskt. Han funderade på 'du' men att bli kallad 'du' av okända kändes konstigt. Namnet valdes. Signaturen tillkom, mest av en slump då Han ville avsluta inläggen med "/Han", som god e-mailstandard, och sedan kom på idén att spinna vidare med "som" och en händelse efter det. Han visste att Han kommit rätt. Självgod och full med självförtroende ansåg 20-åringen sig själv vara väl införsatt i Drakar och Demoner och vem kunde vara utan Hans visdom? För alla Hans regler var ju de rätta.

Jag vet bättre nu. Tre år senare. När jag läser mina gamla inlägg så skäms jag ibland och kan inte förstå hur folk stod ut med mig. Eftersom jag var van vid platt visning så citerade jag allas inlägg i ett enda. Eftersom jag tyckte förkortningar var bra så var mitt motto att alltid använda fortkortningar överallt. Jag förstår inte hur folk stod ut med mig men jag har försökt att förbättra mig.

Tre år. En mängd olika användare har kommit och passerat. Många har stannat, kanske för gott? Själv får jag en nostalgisk chock varje gång jag använder sökfunktionen och dammar av några av de gamla inläggen. Den gamla visheten som förtaltes på den "gamla goda tiden" av de många användare som var aktiva då. Det är nästan så att jag lever mig tillbaka till den tiden. Jag har tänkt över hur jag själv har förändrats under den period jag varit här och hur forumet har förändrats. När jag söker i gamla inlägg så ser jag att gnälligheten faktiskt hela tiden har funnit på forumet. Personkulten som det snackas om har också funnits hela tiden. Folk som grälat likaså. Vi har haft några gräl åren emellan. Vi kan ju ta det här forumet som exempel. Moderatorer har här kallats fascistiska översittare både en och två gånger. Forumsanvändarnas inställning har också ändrats, till att Chronopia faktiskt är ok i sin tappning och att man faktiskt kan säga att Vampires ångest kan beskrivas som skräck.

Tre år och samtidigt mitt tretusentrehundrade inlägg samtidigt som det är det det 14952:a inlägget här på wrnu-forumet. Ni vet vad det betyder, va? Ni vet dess innebörd och ser deras samband? Det betyder just... ingenting. Jag skulle vilja ta upp så många namn och säga någon god sak om er men det är så många. Därför så tänker jag inte ha någon namedropping. Just för risken att jag skulle kunna glömma någon jag tycker om. För det gör jag. Jag tycker om er fårskallar. Er som jag riktigt ärar så hoppas jag att jag talat om det för er och inte bara tagit er för givna. Främst är det er på DoD-forumet. Synd att det har avtagit där, både till antal inlägg och antal aktiva användare.. Jag minns med glädje jättediskussionerna om mithrill, två vapen och magiska vapen som en gång hölls där. *suckar* Jag håller dock er högt där, även nya användare som kommer med massor av otroliga husregler. *ler* Jag har uppskattat i regel alla som jag har diskuterat med, då jag har kunnat ta lärdom av era åsikter. Ju mer jag diskuterat, desto mer har jag uppskattat er. Fast mest av allt så uppskattar jag alla dem som svarat på mina inlägg. Det är verkligen forumet kommer till sin rätt. Det är då man utvecklas.

Och utvecklats har jag gjort. Extremt mycket. Om det inte hade varit för den här tiden på forumet så hade jag säkerligen varit kvar i samma period att köra hack 'n slaschande i mina egna korkade husregler som faktiskt var rätt knepiga. Jag har lärt mig termer såsom systemlöst, friform, rälsa, tabellrunkare, metaspelande, dockskåp, ålfiskning, metaplot och lärt mig olika typer av spelande och spelledare, vilket har fått mig att öppna ögonen för hur man kan variera sitt rollspelande. Tillräckligt med kunskap för att kunna göra en tipsrunda eller två om det... och antagligen många fler än så.

Hmm.. Här nedan kommer jag dock skriva några ord om de användare som mer eller mindre har slutat besöka forumet men som jag ändå kommer ihåg har funnits. Användare som jag faktiskt tagit för givna men som försvunnit utan att jag ibland kunnat uttrycka mig uppskattning om. Är det några du saknar så skriv gärna dem. Jag vill tillägna min treårsdag till att hylla de saknade här på forumet, om än de stundom kan dyka upp.

hatten: Hans tokiga förklaringar, genom att använda sig av en sorts fantasylogik, var en klar tillgång till forumet.
sinisa: Kommer in och slänger ur sig fantastiska världar som man bara vill drömma sig bort i.
Hasse: Den enda som jag har memorerat citat efter, och faktiskt är det inte bara ett citat utan två!
Riddaren: Den förste personen som jag såg upp till på forumet. Hans bortkomst kändes direkt.
Umi Ryozaki: En vettig röst av de många. Hon får representera alla dem som jag inte kommer ihåg men uppskattat.
Seraphim: Sammanfattaren på skräckforumet. Var det en tråd, som Vampire vs CoC, så behövde man bara läsa S:s inlägg för att förstå hela tråden och få en vettigt synpunkt om den. Synd att det inte var fler som svarade på hans inlägg.
Arcana: Hans intressanta synpunkter på skräckforumet lockade mig alltid till att ständigt besöka det forumet.

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som loggar ur, om än för ett tag

Foggmock

Myrmidon
Infernal hails!

Fortsätt finnas på DoD-forumet bara så skiter jag i vadfan du gör här annars. :gremgrin:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Yassilus lyfter på hatten... [ant]

...för en av forumets stora personer (inte till kroppshydda då...).

Grattis Han!

Sodivra

Champion
Re: Yassilus lyfter på hatten... [ant]

Lyfter du på hatten? Haha, du skrev hatten, precis som användaren hatten
vilket sammanträffande när du svarar på hans inlägg och allt, fattar du?
det blev en ordvits, det tänkte du inte på hahahahahahahahahahahahahaha

Ackerfors

Alas, your rapids!

Jo, jag tänkte ju faktiskt på den, men glömde slänga dit kommentaren "Nej, inte den hatten..." och nu när jag skulle slänga dit den kommentaren kommer du och anmärker på det... :gremfrown:

*känner mig hatad*

Sodivra

Champion
Schysst att du gjorde ett litet annorlunda hyllningsinlägg. En lista på de döda poeterna var rätt intressant, kul med en egen vinkling, lite mer tankeväckande. Bra att du tog hand om det.
Inga direkta kompislistor - Iofs gjorde avatarex också så men oturligt nog så engagerade han nog inte folk som han hade hoppats.

Mig engagerade du iallafall med din text, den var dödsmysig. Visst är det sant att forumet utvecklar, det känner jag själv, och att det är härligt att se tillbaka på den långa tid vi spenderat här. Jag hänger ju inte på DoD-forumet längre, men vi ses ju på kanalen.

Och tack till dig Han - Om inte du hade tagit upp de försvunna, vilka hade då gjort det?
Så ser jag på mycket. Tänk ifall ingen hade tänkt på detta, tänk om ingen sett detta.. Det är väldigt värdefullt, extra vinklar som vidgar vårt synsätt.
Du har bidragit med dina vinklar och varit en del av forumet, ett forum jag älskar. Tack för att du varit med och byggt detta. Det har varit mysigt.

Och så tillbakablick och nostalgi och allt det där jag brukar gilla, du vet.

Sodivra

Champion

Jo, jag tänkte ju faktiskt på den
Jag vet, du sa det på IRC, det var därför jag skrev inlägget.
Jag lever för att plåga dig! Gluahahahahahahaaaaa..

Johan K

Gammal & dryg
Tiden går..

Tänk va´tiden går ja !!
Kan ju inte påstå att jag haft direkt trist när jag varit här.. Man har ju mött en hel drös trevliga & osanoligt skojiga personer ju !
Det skulle ju vara skoj at veta var hatten & co gör nuförtiden.. Det var väll de som man märket först när jag började här..

Jaja, hoppa satt det blir lika trevligt i fortsättningen !
Det tror jag iaf !

/ Johan K, trött SL....

walium

Ganska töntig, faktiskt
Botten upp!

Fan, grabbar! Ni är då för mysiga mer era hyllningsinlägg till höger och vänster. :gremsmile:

Jag vill lägga ett namn till din lista: Caen Ka-sun-dor, en annan trevlig kille som verkar ha lämnat oss i förtid.

Feuflux

omjonasson.se
I love you man

Om jag tar en titt på min top-10-lista över forumiter (vete fåglarna hur många namn den innehåller, 15 kanske) och klurar över vem som stått på den längst så är det du.

Dina insatser på (främst DoD-) forumet är obetalbara. 3 års förgylld tillvaro, vad annat kan jag säga än... your kung fu is mighty!

Nightowl

Champion
Synd att det har avtagit där, både till antal inlägg och antal aktiva användare.. Jag minns med glädje jättediskussionerna om mithrill, två vapen och magiska vapen som en gång hölls där. *suckar*
Nördositeten i det här citatet är så stor att Svenska Nördskyddsinstitutet har inkallats! :gremlaugh:

Väl mött, Han! Grattis på treårsdagen!

Erik