Re: Problemet är avsaknad av grossist
Det finns bara ett problem med den modellen: det finns ingen riktig grossist idag.
Och det är det som är problemet, som jag ser det (eller, som de flesta ser det). Istället för att skapa hjulet igen kanske det är lämpligare att de små (och stora) samarbetar och bygger upp en grossist. Det kanske låter som en enorm kostnad, men det behöver det inte alls vara. Anställ en halvtidssäljare med provisionsbaserad ersättning.
Säg att det finns 25 försäljningspunkter i Sverige. Varje försäljningspunkt säljer en produkt per dag. Produkten har ett pris om 100 kr. I detta scenario omsätts 75'000kr per månad.
Skulle det öka till att två rollspel säljs per dag på varje punkt blir omsättningen 150'000kr.
Det borde finnas marginaler att avlöna en person på heltid för att ringa, sälja in, ta ordrar, packa och skicka. Alla spel finns på ett ställe i Sverige. Producenterna av spelen informerar säljaren/grossisten om butiker de tror kan vara intressanta, hellre än att själva gå dit med en massa spel under armen.
Grossisten kan ta fram gemensam marknadsföring, rabatter, kampanjer, drives, etc för alla medlemarna vars spel finns med.
Men då försvinner hobbystämplen och det blir en läskigt business-commitment. Det blir bättre ordning, det går att få fram statistik smidigt, det blir inte ett korsnätverk där kostnaderna för distrubition ökar geometriskt.
Och, jag vill inte ha en massa andra rollspelslådor stående hemma hos mig. Däremot är jag villig att betala en rätt hög procent av min vinst för att någon annan säljer min skit, eftersom jag, som Krille säger, mycket hellre vill skriva spelen än sälja dem.
Duktiga säljare finns det gott om. Problemet är att rollspelsproducenter ofta är protektionistiska, arroganta, dryga och har svårt att samarbeta, då det är kreativa människor med egna visioner om vad som är rätt. Och dessa är usla på att sälja spel - de varken vill eller kan.