Nekromanti Till dem som faktiskt låter trycka sin skit!

gråhök

Veteran
Men eftersom Krille bor i Krillestad och Arfert i Arfertsfors så skiter Butiken i Krillestad att Arfert kränger till Butiken i Arfertsfors. Om de nu vill kränga till Akademibokhandeln (KF) som (för argumentets skull antas ha centralt inköp) så får de vär koordinera sig.

Rickard

Urverk speldesign
Men... cirkelargumentering! [klag]

"Jo, men om både Arfert och Krille har samma sortiment, priser och villkor och båda vill sälja till Butiken så blir Butiken förvirrad.

Brunalvens kommentarer var de jag åsyftade i mitt första inlägg -
"
Du kanske har missat det? Krille har ju skrivit (jag markerar med fet stil):

"Istället för att var och en av oss bara får in böckerna på Golem, Gamers Vault, Collector's Point och SF-bokhandeln, så kanske man på det sättet kan täcka även Bosses Hobby i Övermångla och femtielva motsvarande butiker."

och

"Fördelen blir att vi får lättare att sälja in oss i butiker, i och med att utbudet är större, och att våra spel finns i fler butiker. Var och en av oss kommer inte att kunna sälja till alla butiker, men förhoppningsvis så blir det fler butiker totalt sett."

Jag ser nu att Krille även skrev detta fler än två gånger, när jag letade efter dessa citat.. Så, är det några fler som vill fylla på med cirkelargumentering? Brunalven kanske kan finna något mer att cirkelargumenter om, istället för att faktiskt läsa vad de andra skriver?

/Han som tycker det är en intressant tråd, som just nu håller på att fuckas upp

Krille

Super Moderator
Läs vad jag skriver!

"Jo, men om både Arfert och Krille har samma sortiment, priser och villkor och båda vill sälja till Butiken så blir Butiken förvirrad."

Det är precis samma problem som varje annan bransch som har flera distributörer av samma varor, och butiker brukar inte bli förvirrade av det. De skaffar de varor de vill ha från den distributör som de tycker passar dem bäst (insert valfri anledning här). Har en butik väl börjat köpa av Saga Games så lär de nog inte byta till Rävsvans Förlag om båda har exakt samma sortiment. Ingen risk för förvirring, med andra ord.

"Brunalvens kommentarer var de jag åsyftade i mitt första inlägg - det blir automatiskt orättvisor. Om det nu är så att Krille känner att han tjänar på en stor produktkatalog, är det inte då bättre att Krille blir distributör för de övrigas spel mot en riktigt kommission?"

Ja, Krille tjänar på att ha ett stort sortiment. Det har redan förklarats här:

Krille said:
Skulle det visa sig att ett förlag är jävelbra på att sälja in hela den här balunsen till en hejjans massa fler butiker än de andra så ser jag inget problem med det heller. Vi andra tjänar ju precis lika mycket för det, och förmodligen hade förlaget inte kunnat sälja in så mycket utan ett stort sortiment. Visst, han sliter mer på säljbiten, men vårt bidrag till hans kaka är att han har ett större och mer lättsålt sortiment, vilket hjälper honom.

Sen så skulle man ju kunna omarbeta kollektivet i framtiden till en riktigt grossist om det skulle visa sig att det faktiskt funkar.

Brunalven

Warrior
Re: Men... cirkelargumentering! [klag]

Jag diskuterade inte möjligheterna med idén, jag diskuterade organisationen.

Det är ett jävla sätt att komma in och klaga och säga att jag inte läser vad andra skriver. Jag har på inga sätt sagt att mina argument är felfria, men jag försöker förstå hur Krille har tänkt få det att fungera. Det du skriver i fet stil har jag fattat sedan länge, men det är inte det jag motsätter mig. Jag undrar helt enkelt varför det inte är enklare att Krille plockar hem lådor med rollspel av andra och säljer till de små butikerna. Varför ska alla andra behöva skicka runt rollspel till alla andra för, när Krille ändå kan tänka sig att ha ansvaret att sälja andras rollspel tillsammans med sina egna? Vad är det jag har missat? Kan man inte kontakta Bosses Hobby i Övermångla om man inte bor och har skapat rollspel i Övermångla?

Krille säger att han vill skapa och sälja rollspel, men inte syssla med bolag och föreningar. Krilles idé är ett enkelt bolag så oavsett hur man gör, kommer man bli tvungen att syssla med association. Frågan är bara vilken form man vill ha på det.

Krille

Super Moderator
Ze point

" Jag undrar helt enkelt varför det inte är enklare att Krille plockar hem lådor med rollspel av andra och säljer till de små butikerna. Varför ska alla andra behöva skicka runt rollspel till alla andra för, när Krille ändå kan tänka sig att ha ansvaret att sälja andras rollspel tillsammans med sina egna?"

Krille kanske inte ens har någon aning om att det finns en butik i Övermångla? Arfert kanske redan har kontakt med butiken, som gärna skulle köpa Krilles spel om det hade varit enklare att få tag på dem (läs: Arfert har dem i sitt sortiment, så att Bosse i Övermångla inte behöver leta upp en ny distributör av någon annans spel)?

Framförallt vill Krille koncentrera sig på att göra spel- Säljandet är ett nödvändigt ont, och han vill inte koncentrera sig mer på det än nödvändigt. Han säljer garanterat hellre till fem butiker på regelbunden basis än får nobben från femtio. Han säljer till och med hellre till fem butiker och gör spel, än säljer till tjugo butiker och inte gör spel.

Det hela handlar med andra ord inte enbart om distribution, utan om distribution av distribution, så att det blir lättare att sälja till fler butiker med mindre arbetsinsats, så att man kan lägga energi på att skapa spel.

För det är faktiskt det som är det viktiga.

Brunalven

Warrior
Re: Ze point

Jag hänger med.

Min följdfråga blir då, kommer det att fungera rent praktiskt? Eftersom det handlar om att få ut sina produkter till lokalbutiker som annars är svåra att hitta måste ju nätverket av inblandade vara utplacerade i hela landet och ju fler som är med desto större kostnad kommer varje person som är med i nätverket att lida då den måste skicka en låda till var och en av de andra (vilket jag antar kommer att kännas ekonomiskt då sändelsen inte direkt är knuten till ngn garanterad inkomst).

Nightowl

Champion
Rätta mig om jag har fel...

...men "distribution" för små speltillverkare går ofta ut på att man slår en pling till Ahmeds Spel på Kråkvinkelgatan, och är Achmed intresserad går man dit med en näve spel under armen, helst när man ändå är på väg till jobbet (dagjobbet, dvs.).

Eller?

Erik

Rickard

Urverk speldesign
Förklaring [första halvan är OT]

"Det är ett jävla sätt att komma in och klaga och säga att jag inte läser vad andra skriver. /.../ Det du skriver i fet stil har jag fattat sedan länge, men det är inte det jag motsätter mig."
Notera att jag svarade på Marcos inlägg.. Alltså var det där svaret riktat till honom.. Varför jag ens lade mig i var för att jag tröttnade på att ni två bara ställde samma fråga om och om igen.. Varför jag svarade var för att jag tyckte att jag ville kommentera detta som tredjepart, så att ni två inte går in och tror att det bara är en argumentation från den andre parten (i detta fall Krille)..

Varför jag blandade in dig i exemplet till mitt svar till Marco var för att du också cirkelargumenterade..

"Jag undrar helt enkelt varför det inte är enklare att Krille plockar hem lådor med rollspel av andra och säljer till de små butikerna. Varför ska alla andra behöva skicka runt rollspel till alla andra för, när Krille ändå kan tänka sig att ha ansvaret att sälja andras rollspel tillsammans med sina egna?"
Krille har skrivit:

"Exakt. Det är därför som den här idén bygger på att ta bort den Ansvarige, eller snarare låta var och en vara Ansvarig för sin egen Skit. "

Alltså, lyssna.. Försök glömma att jag var förolämpande och läs vad jag nu skriver.. Visst.. Du har en idé om att skicka ut rollspel via distrubitör.. Det är det vanliga sättet.. Krille vill göra det på ett annat sätt.. Båda sätten funkar (antagligen - jag vet inte angående det sista).. Det finns inte bara en universallösning i hur man kan sälja rollspel..

"Kan man inte kontakta Bosses Hobby i Övermångla om man inte bor och har skapat rollspel i Övermångla?"
Jag själv har inte någon direkt kunskap om andra butiker i andra städer.. Särskilt inte i Övermångla.. Vore det inte bättre att någon annan som kanske visste om trakten bättre runtomkring Övermåla kunde ta och sälja mitt rollspel där istället? Det enda det kostar mig är frakten.. Jag returnerar ju givetvis tjänsten genom att sälja snubbens grejer i Övermåla här hos mig i runtomkring i Norrköping..

/Han som inte orkade leta reda på fler citat från Krille där han svarar på Brunalvens fråga

PS. ...och nu såg jag att Krille hann att göra ett mer utvecklat svar medan jag skrev mitt.. DS

<font size="1">[edit] Lade till PS:et..</font size>

Nightowl

Champion
Re: Ze point

Dessutom, ska alla skicka sina spel till en person måste denne befinna sig centralt (mentalt och geografiskt) för att kunna sprida till en hel massa butiker, annars är det ingen vits. Om jag skickar fem ex av Gondica Abyssos till fem snubbar som var och en säljer till sin Friendly Local Gamestore, behöver var och en av dem bara kontakta en butik, och det gör han ju redan för att få något sålt.

Ska jag istället skicka tjugofem ex till en snubbe måste han ha tumme med fem olika återförsäljare. Det kräver mer intresse, engagemang och tid av honom, och kajkar det för honom (barn, cancer, nytt jobb etc) så kajkar alltihop.

Däremot inte sagt att det skulle fungera i alla fall.

Erik

Krille

Super Moderator
Problemet är avsaknad av grossist

"Eftersom det handlar om att få ut sina produkter till lokalbutiker som annars är svåra att hitta måste ju nätverket av inblandade vara utplacerade i hela landet och ju fler som är med desto större kostnad kommer varje person som är med i nätverket att lida då den måste skicka en låda till var och en av de andra (vilket jag antar kommer att kännas ekonomiskt då sändelsen inte direkt är knuten till ngn garanterad inkomst)."

Alternativet är att man säljer via en riktig grossist.

Antag att ÅF-priset är 150 kronor. I så fall kommer grossistpriset vara ca 90 kronor, eller däromkring.

Den konventionella modellen ger mig 90 kronor per ex som grossisten tar in (säg 10 ex). Kostnaden för frakten, säg 200 kronor, skickar jag vidare till distributören, så för mig är den 0. Summa 1100 pengar in, 200 pengar ut, netto 900 pengar in för mig.

Den distribuerade modellen ger mig 150 kronor per ex som de andra säljer. Det är mycket riktigt att jag inte har en aning om hur många han säljer, men jag kan faktiskt göra en uppskattning. Och vidare, inget exemplar är ju förlorat! Säljer inte Arfert mina ex efter en viss tid så kan jag ju kräva att få tillbaka dem. De är ju fortfarande mina. Säljer Arfert ett enda ex så är fraktkostnaden nästan täckt. Då är insatsen tillbaka. Lyckas Arfert sälja de andra nio så är det 1350 pengar in för mig. Lyckas han inte sälja något så har jag fortfarande kvar mina ex. Även om Arfert "bara" säljer totalt sju ex så motsvarar det tio ex till distributör, och jag har ändå inte förlorat något. Tre ex är fortfarande mina, även om de står hos Arfert.

Den distribuerade modellen är lite av en chanstagning, men det är ingen stor chanstagning, faktiskt. Även om vi antar att det finns tio småförlag (vilket det inte gör än) i Sverige så innebär det 2000 pengar i fraktkostnad per produkt. I jämförelse med 50 papp tryckkostnad så är det inte någon stor chanstagning - det är ca 25 gånger så stor chanstagning att över huvud taget låta trycka sitt spel. Men visst, en riktig grossist ger mig garanterade pengar, om än inte lika många. Den skulle dock lösa tidsproblemet - jag behöver inte bry mig om att sälja alls, utan kan koncentrera mig på att göra spel. Det vore värt den minskade inkomsten, faktiskt.

Det finns bara ett problem med den modellen: det finns ingen riktig grossist idag.

Big Marco

Läskig
Re: Problemet är avsaknad av grossist

Det finns bara ett problem med den modellen: det finns ingen riktig grossist idag.

Och det är det som är problemet, som jag ser det (eller, som de flesta ser det). Istället för att skapa hjulet igen kanske det är lämpligare att de små (och stora) samarbetar och bygger upp en grossist. Det kanske låter som en enorm kostnad, men det behöver det inte alls vara. Anställ en halvtidssäljare med provisionsbaserad ersättning.

Säg att det finns 25 försäljningspunkter i Sverige. Varje försäljningspunkt säljer en produkt per dag. Produkten har ett pris om 100 kr. I detta scenario omsätts 75'000kr per månad.

Skulle det öka till att två rollspel säljs per dag på varje punkt blir omsättningen 150'000kr.

Det borde finnas marginaler att avlöna en person på heltid för att ringa, sälja in, ta ordrar, packa och skicka. Alla spel finns på ett ställe i Sverige. Producenterna av spelen informerar säljaren/grossisten om butiker de tror kan vara intressanta, hellre än att själva gå dit med en massa spel under armen.

Grossisten kan ta fram gemensam marknadsföring, rabatter, kampanjer, drives, etc för alla medlemarna vars spel finns med.

Men då försvinner hobbystämplen och det blir en läskigt business-commitment. Det blir bättre ordning, det går att få fram statistik smidigt, det blir inte ett korsnätverk där kostnaderna för distrubition ökar geometriskt.

Och, jag vill inte ha en massa andra rollspelslådor stående hemma hos mig. Däremot är jag villig att betala en rätt hög procent av min vinst för att någon annan säljer min skit, eftersom jag, som Krille säger, mycket hellre vill skriva spelen än sälja dem.

Duktiga säljare finns det gott om. Problemet är att rollspelsproducenter ofta är protektionistiska, arroganta, dryga och har svårt att samarbeta, då det är kreativa människor med egna visioner om vad som är rätt. Och dessa är usla på att sälja spel - de varken vill eller kan.

Krille

Super Moderator

"Istället för att skapa hjulet igen kanske det är lämpligare att de små (och stora) samarbetar och bygger upp en grossist. Det kanske låter som en enorm kostnad, men det behöver det inte alls vara."

Kostnaden är inte problemet. Problemet är att om jag känner de andra rätt så är det ingen som vill ta ansvaret. Nightowl beskriver problemet rätt träffande: "samarbete" innebär oftast att alla pekar på den som de har mest förtroende för och ropar "gör", varvid denne helt enkelt inte gör och alla blir besvikna.

Jag håller med om att det finns en läbbans massa fördelar med grossister, och jag skulle gärna betala en massa procent för att utnyttja de fördelarna. Kruxet är som sagt var att det inte finns någon. Alla försök som jag har hört om har hittills runnit ut i sanden.

Så i väntan på att det faktiskt dyker upp någon som gör slitjobbet och som tycker att det är kul så föreslår jag en modell som skulle kunna funka utan att någon behöver ta tag i saker och inte gör det och därmed gör alla besvikna.

Och jag har hellre en massa lådor av alla andras rollspel stående i min garderob och säljer dessa och mina egna till fem butiker, än inte har det och försöker sälja till femtio men misslyckas. I valet mellan pest och förkylning så väljer jag nog förkylningen.

Det finns en fördel till med den distribuerade modellen: man kan alltid snokkika i alla andras rollspel.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Det borde finnas marginaler att avlöna en person ...
Avlöna? Jag vägrar bli arbetsgivare över någon anställd. Det medför så mycket extra arbete som jag inte vill ta på mig.

Big Marco

Läskig

Tänk utanför boxen - givetvis är säljaren en egen företagare.

(men det är ett talande exempel - vi alla kommer aldrig att komma överens ,-)

Big Marco

Läskig

Min fråga är - har du pratat med säljare eller med rollspelsproducenter. Min erfarenhet säger att problemet är att se rollspelen som något speciellt - det är fel. Det är en produkt, som ett mjölkpaket. Och det är en säljare som skall sälja det. Klart att det är bra om säljaren förstår produkten, men det skall ses som en bonus.

Och du får inte titta i folks material om du skall sälja dem - då är de begagnade ju! ,-)

Nightowl

Champion
Till dem som vill ha en gemensam distributör...

OK, step up and be counted! Vem av er tar på sig att bli grossist åt oss andra?

Erik, stoppa pengarna i munnen

Brunalven

Warrior

Jag är inte emot idén och jag hoppas att det verkligen fungerar för det innebär ju större inkomster för er, vilket i sin tur betyder inspiration till att trycka fler produkter.

Krille

Super Moderator
Mitt bidrag till smeten?

Jag har en egen server i garderoben med massa databas och tjofräs. Det skulle förmodligen inte ta mig så lång tid att knåpa ihop någon form av webbapplikation för att underlätta administrationen av den distribuerade distributionen, och jag skulle till och med orka att administrera applikationen.

Verktyget skulle i princip kunna följande:

<ul type="square">[*]Ett förlag kan anmäla sig till nätverket, och så småningom få lösen och inloggning för att kunna hoppa in och göra saker.
[*]Ett förlag kan stoppa in sina adress- och företagsuppgifter (organisationsnummer, momsregnummer å sånt).
[*]Ett förlag kan stoppa in potentiella kunders adressuppgifter (butiker, inte privatpersoner). Man kan även markera en kund som "den här har jag sålt till".
[*]Ett förlag kan stoppa in sina produkter i den gemensamma katalogen. Denna kan även tittas på utifrån av kunderna.
[*]Ett förlag som skickar lådor till andra förlag lägger in en siffra på hur många av vad som skickas till vem.
[*]Varje kvartal så får förlaget räkna igenom hur många av de andras spel som han har kvar i sitt lager. Detta stoppas in i applikationen.
[*]Applikationen räknar ut hur många som har sålts hos varje förlag (antal skickade till förlaget minus rapporterad lagerstatus), och skapar en faktura som skickas till säljare och förlag. De båda skriver ut fakturan i varsin ände, säljaren betalar till förlaget, och båda bokför den där fakturan på rätt sätt.
[*]Inloggade förlag får se andras förlagsuppgifter, samtliga kunder och samtliga tillgängliga produkter och varifrån man hämtar dem. De kan bara ändra sina egna uppgifter och produkter, men kan ändra kunduppgifter allt eftersom de ändras.
[*]Butiker får se förlagsuppgifterna och produktkatalogen. Det finns inget tekniskt hinder för att butiken skickar en orderförfrågan via applikationen till valfritt förlag.
[*]En administratör kan behandla inkomna förlags ansökningar och släppa in dem i nätverket. En administratör kan även ge andra användare administratörsrättigheter.[/list]

Är det något som saknas?

tdh

Swordsman
Det är inte ointressant...

Låt mig börja med att säga att jag inte är någon säljare. Faktum är att den enda anledningen till att jag lyckas sälja webbannonser till Kong över huvud taget är att jag varit med så länge och sitter inne med cred nog för att kunna dua alla på det äkta planet. Jag hatar att sälja, skapar hellre. Som alla andra här, bevisligen.

Men en bra idé är en bra idé och jag tycker det är bra att Krille tar upp det här, själv har jag inte riktigt vetat hur jag skall tackla det. För mig är det självklart att det absolut bästa resultatet för alla är om det finns ett grossistföretag som alla skickar till, och sedan säljer det här grossistföretaget vidare med en hyfsat tilltagen kommisson. Visst, vinsten sänks för författaren (jämfört med att sälja direkt till butikerna) men det blir förhoppningsvis fler sålda exemplar ändå. (Jag tror dock inte att grossisten skall ha en egen webbutik, då konkurrerar han med andra webbutiker - däremot kanske en kampanjsajt mot återförsäljare för sina produkter.)

Mitt företag har tittat på det här i samband med en budgivning för ett par år sedan. Det är lagt på hyllan, tills vidare. Jag hade inte en tanke på att över huvud taget ta upp det igen förrän jag såg Krilles tråd - den kom väldigt lägligt.

Till hösten finns det säljare att tillgå, och organisation nog för att hantera logistiken (snålskjuts på andra projekt är mycket trevligt).

Jag är inte säker på det här ändå, tänker inte komma med några förslag rakt ut. Undertecknad gör egna rollspel, vilket kanske vissa anser vara konkurrerande. Jag har inga planer på att sluta göra egna rollspel, däremot hade jag gärna sett en central organisation som sålde spelen åt mig - gärna i kombination med andras spel eftersom det, som påpekats, är lite lättare då.

Vi säger så här: intresserade får gärna skicka ett mejl. Är det tillräckligt många så tar jag en diskussion med mina säljare, de får göra sina bedömningar och så ser vi var vi hamnar.

tdh (at) alltidattack.se

En boll är uppkastad. Någon som vill fånga?

Big Marco

Läskig
Re: Till dem som vill ha en gemensam distributör...

Men det är ju precis det jag har sagt - det är helt fel väg att gå. I princip skulle jag bli jävligt skeptisk om någon här sade att de ville ha jobbet - om de dessutom gör rollspel.

Säljaren/grossisten är någon utanför hobbyn - någon som istället brinner för att sälja saker. Alternativet är en organisation stor nog att till 100% innefatta både och.

Jag har ett eget jobb som tar ca 50h i veckan. Jag gör rollspel för att jag tycker det är jätteroligt och det är en bra självterapi. Jag har jobbat som säljare (och slog rekord på fyra veckor om jag får skryta) så jag kan göra det också - men jag vill inte. Eller snarare, jag brinner inte för det, och då blir heller inte jobbet väl utfört.

Vad jag däremot vet är att det är pengar som styr i affärer, och genom pengar når man de mål man sätter upp - i det här fallet att nå ut med något som iaf några hundra personer, eller kanske tusen, blir glada av, som kan ge en lite beröm och ego-stimulans. Efter att ha betalat författare, tryckare, illustratörer och formgivare hoppas jag kanske att vissa månader finns det lite pengar över som buffert och som extraknäckspengar - då jag är sorgligt medveten om att det krävs ett mirakel att ha en dräglig inkomst av att bara göra rollspel. Så - I am not quitting my day job.