Nekromanti Till dem som faktiskt låter trycka sin skit!

hraufnir

Swordsman
Men om jag vore Aerfert(stavning) och jag skulle satsa som sjutton på att sälja ut Krilles spel (och några andras) tillsammans med mitt eget för att få säljkraft och det skulle funka men folk mest skulle köpa Krilles spel, och Krille sitter på sin bak och säljer ett par av mina spel ibland då och då så skulle jag bli lite sur. För att få det att funka så måste man nog ändå alltid komma överrens om en minimal arbetsbörda/nivå/marknadsföringstakt...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Problemet är avsaknad av grossist

givetvis är säljaren en egen företagare.
I så fall är det en helt annan sak.

Jag minns en sådan man: Philippe (?) på Midgard (?) tror att jag han hette. Någon som vet hur det gick för honom?

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag önskar

.. i det här läget att jag var
A) En jäkligt duktig försäljare
B) Kunde snacka omkull andra i telefon
C) Inte hade planer att plugga i höst
D) Hade lite större utrymme härhemma och kunde härbärgera knökfullt med rollspel för leverans
E) Hade körkort så jag kan leverera rollspel till den förbrukade posten.
F) Hade en emlarns god koll över alla spelförsäljare/bokhandlar mfl som säljer rollspel i detta avlånga land samt gärna utrikes.

Allt ovansagda i inte definierad ordning. Om dessa förutsättningar hade fallit in så hade jag vid det här laget lyft luren och börjat ringa runt till alla mig kända rollspelskonstruktörer/förlag och lagt in en order om att jag var er nya Grossist. Fan också. JAg skulle kunnat göra en stor förbättring för er...

Men som sagt, jag är telefonskygg (och jag lovar att svara i telefon om ni skulle få för er att ringa, eftersom jag jobbar på det), utan körkort, studerande osv...

Men jag kan tänka mig att hjälpa till om ni vill ha stöd för försäljning. Jag har varit på mina säljare har i Norrtälje-trakten. Jag har dock inte hoppat på folket i Tradition i Uppsala och tjatat på dem... det hoppas jag andra gör... Jag gör vad jag kan och jag önskar jag kunde göra mer!!!!

För är det en sak jag är säker på så är det att jag gärna ser ett fungerande system för nuvarande rollspelskonstruktörer. För om systemet fungerar, får jag som kund en djävla massa fler balla spel att spela. Och oavsett vad du säger Krille, så skiljer de flesta spel sig liter från varandra och det ger mig möjlighet som spelare att spela olika saker, när jag tröttnar på det ena eller andra.... (oftast tillfälligt, but what the heck)

Jag är för mångfald, och jag är för Rollspel och konstruktörer. :gremsmile:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
För att få det att funka så måste man nog ändå alltid komma överrens om en minimal arbetsbörda/nivå/marknadsföringstakt...
Eller så nöjer man sig med att acceptera verkligheten. En sådan här struktur funkar inte perfekt. Jag ser trots detta klara fördelar med Krilles förslag.

Krille

Super Moderator
Intresserade av vad?

"Vi säger så här: intresserade får gärna skicka ett mejl. Är det tillräckligt många så tar jag en diskussion med mina säljare, de får göra sina bedömningar och så ser vi var vi hamnar."

Vad är det som vi som är intressanta ska vara intresserade av? En potentiell grossist med säljorganisation? Eller räcker det med att vi är intresserade av... tja, till exempel Star Trek?

---

Mindre sarkasm: jag är klart intresserad av en grossist. Det här distribuerade nätverket är egentligen en tillfällig lösning på problemet att det inte finns någon grossist.

hraufnir

Swordsman
Jag tror att man VÄLDIGT enkelt skulle kunna sköta detta gneom en ideel förening där man bara har en "skalstyrelse" som egentligen bara sitter där för att man skall 1. kunna ha det på papper, 2. kunna ha möte en gång /år eller när ngt krisar sig.

Då gör man alltså bara så att man tillsammans sätter upp rutiner för hur man skall genom denna förening kontakta kedjor osv. Man sätter upp betalningsrutiner och leveransrutiner. Sen gör man bara så att alla de enskilda försäljarna har sina lådor stående hos varandra eller i ett lagerutrymme eller whatnot och sen har man inte bara ett antal spelmakares namn bakom sig utan en förening där man kan säga "Jamen vi på XXXXföreningen kan erbjuda dig spelen X,y, Z och F" istället för att säga: Jamen via mig som privatperson kan du ta in X,Y, Z och F om ens det...

hraufnir

Swordsman
Re: Mitt bidrag till smeten?

Min fråga är då: Vore det inte enklare att faktiskt skippa delen med "skicka låda" och helt enkelt bara skicka ut demoexemplar av spelet till alla de olika som är med i nätverket så de har ngt att visa upp för den lokala spelbutiken. Spelbutiken blir intresserad som FAN av 3/4 spel, den går in på hemsidan och anmäler intresset för dessa 3 spel. Dagligen/varannan dag/en gång i veckan går de personer som gör spelen in och kollar. Krille går in redan dagen efter, ser att spelbutiken vill ha 3 kopior av Andra Imperiet och 2 av Västmark, Krille kan då även se att butikskillen klickat i 3 exemplar av Saga och 3 av Noir (jag drar in Marco här). Krille, som är en älskvärd typ (en hypotetisk situation ok?) skickar ett sms till både Erfaert och Marco som säger att de skall kolla in på sidan. Antingen så bor man i skillda städer och skickar separat, eller så bor man i samma stad och samordnar, men inom en vecka har ordern gått iväg till butiken.

Jag kan t.o.m. tänka mig att personen som går ut till butiken i första hand tar upp beställningen där och själv skriver in den på hemsidan.

Systemet fungerar alltså på samma sätt i grunden; Enskilda spelmakar tar kontakt med enskilda butiker. Butikerna vill ha. Skillnaden är att spelmakarna inte måste skicka något någonstans förrän butiken har beställt in. Alltså vet man att man inte ligger ute med frakt och tjafs före butiken alls blivit intresserad av produkten.

Hemsidan fungerar som en beställningssida där varje enskild spelmakare tar ansvar för att beställningarna av sitt spel sker ut mot leverantören som har beställt. Ergo, ingen behöver sitta och sköta allt ansvar. (förutom krille osm redan gått med på att vara admin på sidan=)

Krille

Super Moderator

Det finns massor med problem. Det mindre problemet är att det är mer troligt att förlaget går in på webbsidan i samband med att skicka ut lådor, än att göra det regelbundet (det förra är en del av en rutin, det senare är en plikt, och därför uppfattas det förra som lättare). Det kan enkelt lösas med att beställningen skickas med epost istället för att man dagligen/varannan dag/en gång i veckan måste gå in och kolla sina beställningar.

Det större problemet är att butiken får betala frakt en gång per förlag istället för en gång per beställning, och får en faktura per förlag istället för en per beställning. Det vill inte butikerna. Poängen med en grossist är liksom att samla leveranser och fakturor på ett ställe, för att minska mecket.

hraufnir

Swordsman

Jag ser dina problem, och så kommer jag med dumma kommentarer angående lösningar och sen så får du flame:a dem igen. Nåja...

För totalsumman spelar det egentligen ingen roll om du skickar dina böcker till Marco så han får leverera dem, eller om du skickar till Grubbes Fjantasyspel i Marcos stad... Om du var redo att betala frakten för varan fram till Marco, vad säger att du och Grubbes inte kan dela på frakten för Andra Imperiet fram till affärsdörren. Eller snarare så säger du till Grubbes "Eftersom du får beställningen från olika håll så ger vi dig rabatt på frakten så att du kan ta in alla våra spel." och så har du inte tappat en krona, och Grubbes är nöjd förutom att han har lite mer wellpappa att slänga... typ...

Krille

Super Moderator

"Om du var redo att betala frakten för varan fram till Marco, vad säger att du och Grubbes inte kan dela på frakten för Andra Imperiet fram till affärsdörren."

Räkna med att en frakt kostar 100-200 kronor, beroende på vikt och snabbhet. Den kan kosta mer, men då är det stora buntar som skickas eller supersnabbt. Den kan kosta mindre, men då är det enskilda exemplar och ekonomipost. Ofta är till exempel Sverigepaket (125 kronor för 20 kg inom Sverige) det lämpligaste sättet att skicka saker mellan förlagen. Så skickar jag 20 ex till Marco med Sverigepaket så kostar det 125 kronor. Det är sex kronor per ex. Marco behöver förmodligen inte ha dem så mycket snabbare än så.

Butiken köper sällan in fler än två-tre böcker per titel åt gången. Säg att han plockar in två ex av Andra Imperiet, två ex av Noir och tre ex av Saga. Tar han det direkt av Marco som en leverans så får han betala ca 100 kronor plus moms (dvs 125 kronor). Det är 18 kronor per bok. Tar han det från Marco, Arfert och mig så är kostnaden 300 kronor plus moms. Det kommer kosta honom 53 kronor i frakt per bok. Det är en väsentlig skillnad på 53 och 18, närmare bestämt 35 kronor. Att jag sponsrar 35 kronor i frakt per bok låter inte som en höjdare. Då sponsrar jag hellre med 6 kronor per bok. Netto tappar jag 29 kronor på att leverera direkt.

Butiker vill ofta ha sina varor relativt snabbt. Då är det paketbudtjänst som gäller som kan leverera nästa arbetsdag. De är dyrare än Sverigepaketen (som levereras inom 3-5 arbetsdagar) med en faktor 1,5 till 3 ungefär. Det gör att istället för en långsam leverans till de andra grossisterna följt av en snabb leverans till butik, så måste butiken få flera snabba och dyra leveranser från förlag till butik direkt. Du får också ett problem med ökad felrisk, i och med att det är fler leveranser inblandade. För sjutton, om posten kan slarva bort ett av flera kollin från en leverantör till en mottagare, hur är det då inte med flera kollin från flera leverantörer till en mottagare?

Dessutom blir det ännu mer problem med samordning av logistiken. Vad händer om Arfert har tre veckors semester precis när butiken lagt in sin beställning, och det var just Saga som var den säljande punkten när Marco sålde in beställningen? Då blir butiken sur, och Marco kommer inte att kunna sälja något mer till den butiken igen.

Sen kommer problemet med hur leveranskostnaden för originalskicket (eller vad man nu kallar det från Marco) ska fördelas och samordnas. Vem ska butiken betala frakten till? Säg att Marco, Arfert och jag skickar via Företagspaket för 100 kronor var, men kunden ska betala 100 kronor i frakt. Hur ska frakten fördelas, kontrolleras och redovisas? Ska jag och Arfert bli tvungna att redovisa våra fraktkostnader, så att Marco kan skicka en procentuell andel av fraktkostnaderna till oss?

Slutligen så kvarstår fortfarande problemen med fakturan. Om Marco skickar den enda fakturan så måste det ändå redovisas och avstämmas. Om vi skickar varsin faktura så måste vi ändå lösa problemet med fraktkostnadens fördelning, fast ännu tidigare, eftersom vi vill skicka våra fakturor omedelbums. Om Marco skickar fakturan så kan vi i alla fall avstämma frakten sen.

Kan Marco knata in med hela beställningen till Grubbe direkt, eller skicka direkt från sitt lager, så är alla problem lösta.

gråhök

Veteran
Re: Rätta mig om jag har fel...

Det är den uppfattning jag har, ja. Det är dessutom den modell där "distribuerad griossist" a'la Krilles modell är läpad för. "Problemet" blir väl om spelkonstruktör K och s-k A bägge bor i samma trappuppgå som Berras Spelbod, men det är väl i praktiken inget problem.

Jag hade gärna hjälpt till, men jag tror intresset för svenskspråkiga spel i London är litet.

hraufnir

Swordsman

Du har övertygat mig på den här punkten nu, men jag är övertygad om att det finns ngt smartare sätt än detta att sköta det hela. Jag skall fortsätta klura på lösningar som du kan dizza =)

Big Marco

Läskig

Ja, usch, nu får jag mardörmmar. Fy fan vad jobbigt man kan göra för sig.

Vi får göra det enkelt - någon av oss får bli rik, generös och passionerad. Och bygga en grossist. Så länge man håller koll på kostnaderna bör det inte vara några problem.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Låter som ett klassiskt producentkooperativ

Jag tycker att det låter som att ni behöver ett klassiskt producentkooperativ. Dvs. "vi är små näringsidkare som var och en inte kan göra våra röster hörda hos storkapitalet, men om vi gör det tillsammans så blir vi en viktig aktör". Väldigt vanligt inom naturbruket (bönder, skogsägare, fiskare) - t.ex. så är de flesta mejeriföretagen i Sverige producentkooperativ bestående av en massa små mjölkbönder.

Här slutar mina kunskaper om producentkooperativet, men en Google-sökning på starta kooperativ gav en del matnyttiga(?) träffar.

Fast ni kommer ju inte ifrån det där att en formell organisation kräver arbete som inte är av den skapande typen...

Dewil

tdh

Swordsman
Sarkasmfilter: ON

Vad är det som vi som är intressanta ska vara intresserade av? En potentiell grossist med säljorganisation? Eller räcker det med att vi är intresserade av... tja, till exempel Star Trek?
Star Trek räcker inte. Tyvärr.

Mindre sarkasm: jag är klart intresserad av en grossist. Det här distribuerade nätverket är egentligen en tillfällig lösning på problemet att det inte finns någon grossist.
Så ser jag det också. Du är inte den ende som uttryckt intresse så jag ber att få återkomma längre fram - det står på agendan nu i alla fall. Så länge tar jag gladeligen emot tankar, funderingar och förslag.