Re: Mitt bidrag till smeten?
"Om du var redo att betala frakten för varan fram till Marco, vad säger att du och Grubbes inte kan dela på frakten för Andra Imperiet fram till affärsdörren."
Räkna med att en frakt kostar 100-200 kronor, beroende på vikt och snabbhet. Den kan kosta mer, men då är det stora buntar som skickas eller supersnabbt. Den kan kosta mindre, men då är det enskilda exemplar och ekonomipost. Ofta är till exempel Sverigepaket (125 kronor för 20 kg inom Sverige) det lämpligaste sättet att skicka saker mellan förlagen. Så skickar jag 20 ex till Marco med Sverigepaket så kostar det 125 kronor. Det är sex kronor per ex. Marco behöver förmodligen inte ha dem så mycket snabbare än så.
Butiken köper sällan in fler än två-tre böcker per titel åt gången. Säg att han plockar in två ex av Andra Imperiet, två ex av Noir och tre ex av Saga. Tar han det direkt av Marco som en leverans så får han betala ca 100 kronor plus moms (dvs 125 kronor). Det är 18 kronor per bok. Tar han det från Marco, Arfert och mig så är kostnaden 300 kronor plus moms. Det kommer kosta honom 53 kronor i frakt per bok. Det är en väsentlig skillnad på 53 och 18, närmare bestämt 35 kronor. Att jag sponsrar 35 kronor i frakt per bok låter inte som en höjdare. Då sponsrar jag hellre med 6 kronor per bok. Netto tappar jag 29 kronor på att leverera direkt.
Butiker vill ofta ha sina varor relativt snabbt. Då är det paketbudtjänst som gäller som kan leverera nästa arbetsdag. De är dyrare än Sverigepaketen (som levereras inom 3-5 arbetsdagar) med en faktor 1,5 till 3 ungefär. Det gör att istället för en långsam leverans till de andra grossisterna följt av en snabb leverans till butik, så måste butiken få flera snabba och dyra leveranser från förlag till butik direkt. Du får också ett problem med ökad felrisk, i och med att det är fler leveranser inblandade. För sjutton, om posten kan slarva bort ett av flera kollin från en leverantör till en mottagare, hur är det då inte med flera kollin från flera leverantörer till en mottagare?
Dessutom blir det ännu mer problem med samordning av logistiken. Vad händer om Arfert har tre veckors semester precis när butiken lagt in sin beställning, och det var just Saga som var den säljande punkten när Marco sålde in beställningen? Då blir butiken sur, och Marco kommer inte att kunna sälja något mer till den butiken igen.
Sen kommer problemet med hur leveranskostnaden för originalskicket (eller vad man nu kallar det från Marco) ska fördelas och samordnas. Vem ska butiken betala frakten till? Säg att Marco, Arfert och jag skickar via Företagspaket för 100 kronor var, men kunden ska betala 100 kronor i frakt. Hur ska frakten fördelas, kontrolleras och redovisas? Ska jag och Arfert bli tvungna att redovisa våra fraktkostnader, så att Marco kan skicka en procentuell andel av fraktkostnaderna till oss?
Slutligen så kvarstår fortfarande problemen med fakturan. Om Marco skickar den enda fakturan så måste det ändå redovisas och avstämmas. Om vi skickar varsin faktura så måste vi ändå lösa problemet med fraktkostnadens fördelning, fast ännu tidigare, eftersom vi vill skicka våra fakturor omedelbums. Om Marco skickar fakturan så kan vi i alla fall avstämma frakten sen.
Kan Marco knata in med hela beställningen till Grubbe direkt, eller skicka direkt från sitt lager, så är alla problem lösta.