Nekromanti Till den ansvarige för offensiv.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Röntgensäkra vapen

Jag?
Alla i hela Neotechvärlden tror allt om Ultech. Det är det mest ryktesomspunna företaget i Neotechs historia. Vad som verkligen är sant är en annan sak, men det hörs dagligen att "man misstänker att Ultech kommit på ditt eller datt".

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Gandalf

Veteran
Engelsklärare, så det så.

Jag har ingen ordbok, men jag är säker på att det inte heter "engelskalärare"!

Radin

Veteran
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Plastpistoler och...

...cybertechutrustningen "Dolda utrymmen: Bröstet" fixar visitationen. Pistolen måste dock vara liten eller av backup modell.

Lådan för geväret behöver bara (som sagt) vara av plast med högre täthet än geväret för att inte synas. Sen kan man ju ha dubbla bottnar men gevärets storlek gör tyvär att den endast klarar en mycket lätt kontroll. Vakten öppnar väskan, tittar lite utan att rota.
Man kan ju även fylla den övre bottnen med saker av högre densitet än plastlådan. Då skulle geväret vara osynligt men väskan ändå packad med pryttlar som syns. Ett digitalt armbandsur av titan med femtielvafunktioner, tålig (tung och stor) väckarklocka, metallfrisbee samt fan och hans moster + lite whatever.

Radin

Radin

Veteran
Underkalibrig?

Denna gången skrev jag bara Tenton subsonic då jag accepterat att underkalibrig och subsonic är en värdelös kombination.

I Codex nr 3 eller 4 så ger ljudlös ammo 20% mindre räckvidd än vanligt.

Om Tenton subsonic (subsonic=20% mindre räckvidd) kommer till pistoler så kommer bevisligen 2st pistoler att kunna skjuta 152m med sådan ammo. Kulan kommer dock att ha betydligt mer potential än så.

Ett H&K PSG-22 med subsonisk ammo (subsonic=20% mindre räckvidd) kan på extremt långt håll uppnå en räckvidd av 1040m. Observera att ni sagt att SUBSONIC HELMANTLAD kommer till gevär och då bör (reservation för ändringar accepteras)dessa regler gälla.

Slutsats: Om subsonisk helmantlad ska finnas till gevär så bör Tenton subsonic också göra det.
Ultech kan ju fixa in det om inte annat. ;-)

Det finns de individer (t.ex jag) som inte bara nöjer sig med ljudlöshet utan även vill ha röntensäkerhet också. Och jag har både regler och logik på min sida.

"Ge dig spelledarn, ge dig" :)

Radin

Radin

Veteran
Tenton är inte värdelöst.

"Jag tror tyvär att en sådan ammution ligger långt borta. Subsonisk helmantlad används troligen av militära förband som ska göra tysta jobb, men inte ska behöva ta med extra vapen utan kan använda vanliga karbiner fast med ljuddämpad ammution."

Skulle det vara motivering nog till att Tenton subsonic till gevär inte skulle existera överhuvudtaget? Det tycker defenitivt inte jag.

"Jag har för mig att plastprojektiler inte får användas i krig enligt någon konvetion, pga att det är svårt att hitta plast i kroppen."

Regler och krig går aldrig hand i hand oavsett vad personer med visioner tror. Kan något göras så kommer det att göras.

Tror t.ex själv stenhårt på ett tredje världskrig med lidande och regelbrytningar trots att jag inte vill ha en uppföljare. Bush står för uppvärmningen.

"För övrigt så skulle en långsam plastprojektil ha så dålig precition att skytten lika gärna kunde använda en pistol med liknande ammution på de avstånd som anses effektiva."

Angående hastigheten på projektilen så ska som sagt subsonic helmantlad komma till gevär och den lär inte gå ett dugg snabbare än Tenton subsonic till gevär. Precisionen lär även den vara likvärdig.
Som jag skrev till Marco (Neo) så kan en pistol (2st faktiskt) i Neotech skjuta subsonisk ammo med en maximal räckvidd på 152m och en svårighet på Ob5T6. Ett H&K PSG-22:s NORMALA (Ob3T6) räckvidd med subsonisk ammo ligger på 140m. Nästa räckvidd LÅNGT (Ob4T6) har sitt max på 280m. Siktar man en runda (sikta med prickskyttegevär...näää) sänks svårigheten med Ob1T6.

"Och den önskade ammutionen ska komma till pistoler."

So what. Jag vill ha den till gevär. Det jag har upptäckt är att Tenton har 2 steg lägre i PEN än helmantlad, dock minst noll :) . Skadan varierar. Vi utgår från helmantlad ammo.
3,6mm/c: Tenton gör +1
9mmP: Tenton gör -1
9mm/c: Tenton gör -1
.40 S&W: Tenton gör -1
11mm/c: Tenton gör -2

Min slutsats är att även på stora kalibrar så lönar sig Tenton. Den är långt från ofarlig. Både pistol- och gevärskulorna är i samma skala och H&K PSG-22 använder 4,73mm/c vilket (med hänsyn till skalorna) Tenton bör ge -1.

Radin

Bela

Warrior
Re: Tenton är inte värdelöst.

"Skulle det vara motivering nog till att Tenton subsonic till gevär inte skulle existera överhuvudtaget? Det tycker defenitivt inte jag."

Det är möjligt att det går att special beställa från diverse ammutionstillverkare. Problemet är bara att ammutiontypen är olaglig så företaget kan inte sälja ammutionen till vem som helst. Så jag tvivlar på att det finns någon marknad för tentonammution för gevär, de som skulle kunna tänkas att köpa den använder lika gärna pistoler på de avstånd som kan vara aktuella.

"Angående hastigheten på projektilen så ska som sagt subsonic helmantlad komma till gevär och den lär inte gå ett dugg snabbare än Tenton subsonic till gevär. Precisionen lär även den vara likvärdig."

Det stämmer att precitionen kommer att vara likvärdig, men inte genomslagskraften. Tenton kommer inte att kunna verka mot skyddsvästar och ammutionen är för vek för att orsaka några direktdödande skador.

"Som jag skrev till Marco (Neo) så kan en pistol (2st faktiskt) i Neotech skjuta subsonisk ammo med en maximal räckvidd på 152m och en svårighet på Ob5T6. Ett H&K PSG-22:s NORMALA (Ob3T6) räckvidd med subsonisk ammo ligger på 140m. Nästa räckvidd LÅNGT (Ob4T6) har sitt max på 280m. Siktar man en runda (sikta med prickskyttegevär...näää) sänks svårigheten med Ob1T6."

Du har missuppfattat reglerna. Vapen försädda med sound supressor bromsar inte kulans hastighet nämvärt utan minskar bara avfyringsljudet och minskar vapnets räckvid med 20%. Vapen med silencer och subsonisk ammution (Det som du vill ha) får sin räckvid halverad. Så de pistoler som du talar om skulle ha räckvider på omkring 85m och PSG-22 skulle ha en normal räckvid på <90m.

"So what. Jag vill ha den till gevär."

När pistoler nästan fyller samma syfte som gevär så tror jag inte att lönnmördare kommer att gnälla allt för mycket om bara pistolvarianten finns att tillgå.

"Min slutsats är att även på stora kalibrar så lönar sig Tenton. Den är långt från ofarlig. Både pistol- och gevärskulorna är i samma skala och H&K PSG-22 använder 4,73mm/c vilket (med hänsyn till skalorna) Tenton bör ge -1."

Patroner i tenton är farliga i sig. Men du har glömt att du även ville ha den subsonisk. Då minskar skadan och PEN ytterligare. Så en 4,73mm/c tenton, subsonisk skulle ge omkring [4] Ob4T6 i skada (-2 i PEN för tenton och subsonisk vardera, -1 i Skada för tenton och -Ob1T6+1 för subsonisk).

Bela

Bela

Warrior
Re: Har för mig att...

"...det är 20% mindre räckvidd med subsonisk ammo. Detta skrevs i Codex nr 3 eller 4."

Subsonisk ammution minskar räckviden med hälften. Tycker personligen att det borde vara mer, omkring 1/3 låter rimligt.

Bela

Pendragon

Swashbuckler
Re: Har för mig att...

20% kan nog stämma för pistolammunition (fö den subsonic ammon som finns i N2 finns endast till pistoler) som färdas runt ljudets hastighet ändå (5,7mmFN är ett undantag), en gevärskula behöver saktas ned betydligt mer för att komma under ljudets hastighet, och förlorar därför mer räckvidd.
Eftersom hastigheten blir ca 1/3 gissade jag på att räckvidden blir detsamma.
Men man måste ju också tänka på att det varierar med kulans ursprungliga utgångshastighet också.

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still

Big Marco

Läskig
Re: Ljudlös?

Alltså - subsonisk ammo är inte ljudlös. Däremot når aldrig hastigheten över 330m/s, vilket medför att kulan aldrig skapar en ljudbang. Men krutexplosionen är fortfarande klart hörbar.

-Marco Behrmann
-Neogames AB