Tenton är inte värdelöst.
"Jag tror tyvär att en sådan ammution ligger långt borta. Subsonisk helmantlad används troligen av militära förband som ska göra tysta jobb, men inte ska behöva ta med extra vapen utan kan använda vanliga karbiner fast med ljuddämpad ammution."
Skulle det vara motivering nog till att Tenton subsonic till gevär inte skulle existera överhuvudtaget? Det tycker defenitivt inte jag.
"Jag har för mig att plastprojektiler inte får användas i krig enligt någon konvetion, pga att det är svårt att hitta plast i kroppen."
Regler och krig går aldrig hand i hand oavsett vad personer med visioner tror. Kan något göras så kommer det att göras.
Tror t.ex själv stenhårt på ett tredje världskrig med lidande och regelbrytningar trots att jag inte vill ha en uppföljare. Bush står för uppvärmningen.
"För övrigt så skulle en långsam plastprojektil ha så dålig precition att skytten lika gärna kunde använda en pistol med liknande ammution på de avstånd som anses effektiva."
Angående hastigheten på projektilen så ska som sagt subsonic helmantlad komma till gevär och den lär inte gå ett dugg snabbare än Tenton subsonic till gevär. Precisionen lär även den vara likvärdig.
Som jag skrev till Marco (Neo) så kan en pistol (2st faktiskt) i Neotech skjuta subsonisk ammo med en maximal räckvidd på 152m och en svårighet på Ob5T6. Ett H&K PSG-22:s NORMALA (Ob3T6) räckvidd med subsonisk ammo ligger på 140m. Nästa räckvidd LÅNGT (Ob4T6) har sitt max på 280m. Siktar man en runda (sikta med prickskyttegevär...näää) sänks svårigheten med Ob1T6.
"Och den önskade ammutionen ska komma till pistoler."
So what. Jag vill ha den till gevär. Det jag har upptäckt är att Tenton har 2 steg lägre i PEN än helmantlad, dock minst noll
. Skadan varierar. Vi utgår från helmantlad ammo.
3,6mm/c: Tenton gör +1
9mmP: Tenton gör -1
9mm/c: Tenton gör -1
.40 S&W: Tenton gör -1
11mm/c: Tenton gör -2
Min slutsats är att även på stora kalibrar så lönar sig Tenton. Den är långt från ofarlig. Både pistol- och gevärskulorna är i samma skala och H&K PSG-22 använder 4,73mm/c vilket (med hänsyn till skalorna) Tenton bör ge -1.
Radin