Nekromanti Till det ogenomtänktas lov

Rickard

Urverk speldesign
Re: Öh, ja [Kort och kärnfullt]

"Nejdå, vilken fjant som helst kan göra något 'sprudlande av oväntade' infall."
World of Synnibarr. :gremsmile:

"Förr gillade jag genomtänkta världar med detaljerade sammanhang. På senare år har smaken mer och mer (åter)gått mot fantastik och sense-of-wonder. För att det senare ska bli riktigt bra krävs det dock..."
Kan vara som så att du kanske krävde någonting som hade en logisk grund och när du hittat och tröttnat på det så sökte du dig till känslan av underverk. För även om du kanske inte gillar allting med det så kan du alltid falla tillbaka på vad det mer "logiska" rollspelet gav dig för att fylla ut det som du inte gillar.

/Han som dillar

MrG

Swashbuckler
Frågan är då: Fokuserar inte spelen på fel saker?
Ja. Det borde vara mer fokus på hur att anävnda världen. Och en av delarna som gör dessa världar så spännande för läsare är att de är så pass okända i början av berättelsen för att sedan växa. Något som blir svårsimulerat om allt redan är skrivet och läst av alla spelare.

När rollspelen först kom saknade de helt världsbeskrivningar och trovärdighet. De innehöll bara kul platser att äventyra på. Var inte det roligare?
Japp! Och många rollspel var baserade på miljöer som om man ville man själv fick läsa eller se för att skapa en ungefärlig bild av...

Big Marco

Läskig
Varför törs folk inte innovera?

Motfråga - är innovation bättre? Kan det inte vara så att den formen av rollspel vi ser är en tämligen optimal form, givet att mottagaren (dvs människan) är tämligen statisk. Givetvis kan små moment vara mer eller mindre innovativa men knappast konceptet.

Som exempel kan ju flera Forge-spel nämnas som innovativa. Men innovationen där kommer ofta på bekostnad av begränsning genom otroligt snävt scope. Iaf jag upplever Forge-innovationen mer upprepande än generisk fantasy.

Sedan finns det mänskliga behover av nyheter - att vi blir blasé på en aktivitet, oavsett typ, efter en viss tid. Detta sker givetvis även med rollspel, och då kan en tidigare hyllande känsla till spelet man älskade vändas i något slags ogillande föraktfullhet, ibland grundat i en känsla av självbedrägeri - också ett intressant fenomen.

Feliath

Swashbuckler
Re: Öh, ja [Kort och kärnfullt]

Nejdå, vilken fjant som helst kan göra något "sprudlande av oväntade" infall.
Nej, det kan han faktiskt inte. »Fjant« definieras här (i egenskap av motvikt till en påhittig person) som någon som inte är kapabel till att hitta på nya egna grejer. Det är alltså definitoriskt inkorrekt för det använda värdet av fjant :gremgrin:
Alltså, allvarligt, när jag skriver saker som »sprudlande av oväntade infall« menar jag att något faktiskt nytt och fräscht producerats, och även om det delvis är en rätt subjektiv grej är det ändå inte så att vilket miffo som helst kan slänga några trötta klyschor i en balja och skaka om, så har han ny och oväntad fantastik.
Vilken dumjävel som helst kan däremot knacka lite statistik och skriva några onödiga tabeller.

och blir (från en fjant) ungefär lika kasst
Det här är förstås en smakfråga, men det tycker inte jag. Synnibarr upplever även jag som en ren katastrof, en hallucination av en megaloman spastiker, men jag tar ändå hellre det över EON, för Synnibarr är åtminstone lite galet. Det finns små, små korn av lajbans även där.

Visst, specifierar du "fantastiskt" så behövs det någon påhittig
Fantastiskt användes av mig som »varande ett verk av fantastik«, inte som en förstärkning eller som ett kvalitetsmått. I den bemärkelsen menar jag alltså att »fantastiskt detaljerat« är en självmotsägelse, så, nej, det hade jag inte alls kunnat säga.

/Feliath — ding blong pliärp

Saxifrage

Hero
När rollspelen först kom saknade de helt världsbeskrivningar och trovärdighet. De innehöll bara kul platser att äventyra på. Var inte det roligare?

Tja, när dataspelen först kom bestod de av två streck och en "boll" som for fram och tillbaka över skärmen. Var det roligare?

Jag håller i princip med dig. Men jag tror också att det finns en möjlighet att hobbyn faktiskt har utvecklats med tiden. Kan det inte vara så att dagens gamers faktiskt väntar sig en högre grad av finess i sina spel? Precis som Quake-spelarna inte är så impade av Pong.