God45
#PrayersForBahakan
Så jag har spenderat en vecka driven i exil från forumet och har under den tiden funnit andra sätt släcka rollspelstörsten på. Så förutom att bli kallad för namn på rpgnet och skriva en massa ord till Bortom dödens slöja har jag läst D&D böcker. Yes, det är härmed 100% ok att håna mig för vad jag läser. Men i alla fall, eftersom jag är klar med alla Pathfinder tales och Dark sun böcker jag känner för att läsa sökte jag efter något nytt och snubblade över Icewind dale trilogin. Jag har enda sedan jag började rollspela hört klagosångerna över Drizzt och Drizzt kopior och visst, unik snöflinga från ond ras som blivit god och som är emo över det låter ganska kasst. Men jag har nu läst genom de två första böckerna i serien och medan de är helt medioker fantasy utan några vassa kanter så köper jag inte det här. Till att börja med så får Drizzt inte jätte mycket spotlight och är mer en sidekick till bokens Arnold Conan kopia Wulfgar (Wulfgar är däremot nog den värsta fantasy karaktären jag sett på ett tag), han är inte emo förutom på ett ställe där folk är genuint rasistiska mot honom och det varar i lite mer än 3 sidor och han är något av en våldsam dåre som löser saker med våld som den värsta murderhobo:n. Något trissar upp priset på en karta? Drizzt svarar med att på riktigt försöka mörda och allvarligt misshandla folk. Jättar dödar dvärgar? Drizzt ser till att tortera jättarna innan de dör och så vidare. Han är inte bättre på att slåss än resten av gruppen och är den som tar mest stryk i de två första böckerna (till skillnad från den där Wulfgar som klarar att bli träffad av blixten utan problem. Jag hatar Wulfgar och alla karaktärer som honom.) Jag vet inte om hans rykte för att vara en Mary Sue förtjänas i de senare böckerna, det är fullt möjligt. Men från det jag läst är han en ganska vettig karaktär. Hans onda nemisis är en kille som är duktig på att smyga och knivhugga folk liksom, inte precis tramsigt överdrivet. Så min slutsats är att Drizzt har ett dumt namn men i övrigt är en ganska vettig karaktär. Vad tycker ni?