Problemet med Mutant är ju att regelsystemet och världsbeskrivningarna beskriver två helt olika saker. Framför allt är det skadesystemet som är helt uppåt väggarna. Stämningstexterna beskriver hur Zigge Zmolk kan döda kolkmalen genom att klamra sig fast på dess rygg och köra in en harpun -- reglerna gör att det är fullständigt omöjligt att göra om bedriften. Ett äventyr inleds med ett mord utfört med en pistol laddad med småmynt -- hur gick det till, när ett sådant vapen inte är kraftigt nog att döda en person med ett skott, ens om man får perfekt träff?Världen i Mutant är delvis definierad av spelets regler, det är ju det som är min poäng!
Feng Shui, Matiné och Dungeons & Dragons 4, av de kriterierna som jag nämnde i förra inlägget. "Släng in lite saker så att spelarna får känna sig delaktiga och håll de sysselsatta även när det inte är deras tur."CapnZapp said:Första frågan blir ju att fråga dig om du alls tycker det är kul att strida i rollspel, och isåfall i vilka rollspel då.
I Feng Shui, som är ett utpräglat actionspel där du spelar rollerna som exempelvis Bruce Willis och Jet Li brukar ha, finns det två färdigheter - en för närstrid och en för avstånd. Det spelar inte roll om du vill slå på någon med ett jättesvärd eller med en kossa - det ger typ samma sak rent resultatmässigt.Varför det är dyrt att köpa stridsfärdigheter?
Tja, vad kan jag säga? Är inte det självklart?
Varje spel fokuserar på vissa områden, och behandlar andra mer överslätande.
Då är det väl mer logiskt att det är ett spel som handlar om handelsmän, inte strid?För mig är det då inte det minsta konstigt att spelet erbjuder många facetter av strid, med många färdigheter och varianter. Medan samma spel klumpar ihop allt som har med handel att göra i en enda färdighet, som kanske dessutom är billig att skaffa högt värde i.
Vad skulle hända om det var billigt istället? Jag menar, rollpersonen är ju ändå spelarens sätt att få påverka vad som händer och det brukar också antas att rollpersonerna är huvudpersonerna så varför ska inte de få stå i strålkastaren så mycket som möjligt?Har du hög skicklighet inom centrala områden belönas du ju med mycket tid i strålkastaren, och med många möjligheter skaffa ära och uppmärksamhet. Detta bör då vara dyrt.
Det där tror jag inte ett dugg på. Det är sannerligen ett sätt, och ett sätt som är väldigt inne just nu, men att påstå att spelarna måste kunna inverka för att det skall vara roligare än i Mutant är skitsnack. Alla somlirat Progress Quest vet att det kan vara otroligt spännande utan att man har något inflytande över processen.Han said:För att få striden roligare för spelare måste de kunna få inverka på något sätt i striden.
Det måste det inte. Däremot måste det vara varierat på något sätt, om det inte bara är ett enda slag för konfliktresolution. In a Wicked Age löser det genom att ge mycket input i fiktionen varje runda, till exempel. Ändå är det inte alls speligt.Genesis said:jag är litet trött på forumssanningen att ett stridssystem måste vara speligt för att vara roligt.
Det låter väldigt intressant. För det Genesis säger stämmer bara om fiktionen kan styra upp tennismatchen. Det är lätt att glömma när man synar ett system, att det ska användas tillsammans med fantasi. Däremot är det inte alls fel att hjälpa fantasin lite, och det är spel i allmänhet dåliga på.Dimfrost said:In a Wicked Age löser det genom att ge mycket input i fiktionen varje runda, till exempel.
Misstänkte att detta skulle komma bara för att jag nämnde D&D4. Jag nämnde också Matiné och Feng Shui som motpol. Faktum är att jag medvetet skrev mer om Matiné än D&D4 för att poängtera att det fanns minst två sätt för att få striden roligare (och inte bara för att jag vill promotea mitt eget system). Fast du kanske tycker att de två andra icke-D&D-spelen är speliga (som jag antar menas med strategiska, som jag skrev).Genesis said:men jag är litet trött på forumssanningen att ett stridssystem måste vara speligt för att vara roligt.
Forumsdefinitionen för "spelig" är väl "spelaren kan påverka resultatet genom beslut i regelsystemet", typ? Du skrev:Han said:Misstänkte att detta skulle komma bara för att jag nämnde D&D4. Jag nämnde också Matiné och Feng Shui som motpol. Faktum är att jag medvetet skrev mer om Matiné än D&D4 för att poängtera att det fanns minst två sätt för att få striden roligare (och inte bara för att jag vill promotea mitt eget system). Fast du kanske tycker att de två andra icke-D&D-spelen är speliga (som jag antar menas med strategiska, som jag skrev).
... och det är det jag inte håller med om. Det finns fler intressanta saker att göra i ett stridssystem än att slå tärningar och göra val. Man behöver inte kunna påverka situationen för att ha roligt.Han said:Som spelare brukar strid normalt i rollspel handla om att slå tärningar. Få spel har val inbyggda som gör att spelaren kan påverka situationen. Det gör att spelaren reduceras till att endast få slå tärningar.
Lura nu inte i folk att konfliktresolution betyder att man bara slår ett slag. Att ha flera slag kan för övrigt ha en poäng i att det förlänger spänningen, och att slänga in beskrivningar mellan varje slag gör att man kan spela upp striden i en detaljnivå som sällan åstadkoms med enslagssystem./Han som tycker att man kan ha konfliktresolutionssystem om man ändå inte får välja, för spela roll om man gör flera eller ett slag
Nej. Det måste vara taktiskt utmanande också. Annars är ju enormt många saker speliga.Genesis said:Forumsdefinitionen för "spelig" är väl "spelaren kan påverka resultatet genom beslut i regelsystemet", typ?