Nekromanti Till min stora glädje ...

Widde

Warrior
... så höll min lokala rollspelsbutik på att märka om priserna på sina varor i lördags. Jajamensan, momssänkningen påverkar rollspel/images/icons/grin.gif

Så fick jag shoppat mer än vad sm var tänkt, men man lever ju bara en gång.

-Widde <---- Shopping mode: ON

Rev

Warrior
Räkna inte med det.

Var inne på Tradition i Göteborg för ett par dagar sedan och såg inte skymten av någon prissänkning. Och det rör sig knappast om att de inte orkar märka om varorna, för när jag betalade i kassan var det fullpris som gällde. Såg inga skyltar som aviserade kommande prissänkning, heller... /images/icons/mad.gif Men den som lever får se.-R

Antonius Block

Veteran
Re: Räkna inte med det.

Enligt Tradition i Malmö håller de fortfarande på att utreda huruvida rollspelsprodukter påverkas eller ej. Beslut väntas tas nästa vecka, och nu verkar det ju som att det kommer bli billigare.

--
Block

Eksem

Champion

det är ju grymt dålig stil, hobbyspel.com har ju redan sänkt, t.ex.

Edgar

Warrior

När jag var där i dag (öhh... tydligen igår enligt klockan) så sa en av de anstälda att rollspel klassas som böcker. Det är tydligen inte ommärkt vare sig på böckerna eller i datasystemet så det får man påminna om när man handlar helt enkelt. /images/icons/sad.gif

//Kalle - som ledde lite WoT d20 idag /images/icons/cool.gif...

Blippe

Warrior

Jag skulle vilja ha det systemet lite mer, tack. Tänk bara att gå in på närmsta konsum ta en mjölk, och sedan beskriva för kassörskan vilka avdrag som skall gälla på just den mjölken.

Rev

Warrior

Som "bok" räknas allt tryckt i bokform, d.v.s. även rollspel. Om Trad "bestämmer" att rollspel inte påverkas av momssänkningen rör det sig helt enkelt om dålig stil från deras sida, eftersom flera andra rollspelsbutiker (bl.a SF-bokhandeln) redan sänkt sina priser...

-R

tdh

Swordsman
Selektiv bokmoms

Riktigt. Däremot kan det bli problem om boken packas med tärningar eller rentav ligger i en låda med annat gojs. Troligen/förhoppningsvis det de rotar i. Risken är att många butiker/förlag sänker lite men inte motsvarande en 6%-ig moms. Vi får se...

Gillar sänkt bokmoms. Splatter för 169 spänn. /images/icons/grin.gif

Eksem

Champion
Re: Selektiv bokmoms

Tradition kommer sänka sina priser nästa vecka. Dock kommer de inte sänka så att det motsvarar 6% moms, utan de följer den här formeln:

x * 0,80 * 1,06

Drakar och demoner kommer alltså kosta:

299 * 0,80 * 1,06 = 253,5

De avrundar uppåt till närmsta tia minus 1. Nya priset på nya DoD kommer alltså landa på 259. Alltså 40 kronor rabatt mot tidigare, inte fy skam!

För jämförelse: En äkta sänkning hade följt den här formeln:

x * 0,75 * 1,06

Då hade Drakar och Demoner kostat:

299 * 0,75 * 1,06 = 237,7

Alltså: 259 - 237,7 = 21,3

Alltså, Tradition drar in typ 20 spänn extra per DoD-bok (om inte riotminds får ta del av de pengarna) , kunden får en rabatt på 40, staten blir blåst på 60 =)

Legioth

Swordsman
Re: Selektiv bokmoms

"staten blir blåst på 60 =) "

Som den tar in på något annat sätt istället, resultatet är altså att det svenska folket betlar en del av vårt rollspel.
Resultatet blir att Tradition använder sina 20 extra till att ta in något häftigt rollspel från utlandet, och de som köper DoD får 40 kr extra, som de köper cola för istället, och på colan är momsen högre än 6%.

Altså vinner Tradition på det, som får flera rollspel att sälja.
Även staten vinner, eftersom de bekostade momssänkningen med något annat med dessutom får de in mera pengar tackvare colamomsen...

Som konsument förlorar man dock bara.
Dels måste man ju köpa det nya utländska rollspelet som är dyrt, med eller utan momssänkning.
Dessutom dricker man sin cola, som bara leder till fetma, dåliga tänder och högre kolesterolvärde.

Quan'talis

Swashbuckler
Hrmpf! Orättvist!

Jag vil också ha sänkt bokmoms! Men här i Finland fick vi ju Euro i stället, så jag ska inte klaga. Player's Handbook till D&D kostar t. ex. 25 spänn./images/icons/smile.gif/images/icons/laugh.gif/images/icons/sick.gif

Johan K

Gammal & dryg
YES !!

Va´bra att rollspelsböckerna inräknas !! Sån gillas !

Legioth

Swordsman
Alltmöjligt [OT]

Wow, en till. Nu känner jag förutom mig själv till fyra forumanvändare som är från den förlovade saunans land. Måste bara passa på att fråga varifrån du är... Så: Varifrån är du?

Nu för att komma till saken, och anknyta till mitt tidigare inlägg där jag konstaterar att man ändå bara köper cola för pengarna man vinner på momsen...

Problemet med euron är ju det att nu märker man hur mycket billigare allt är i övriga europa. T.ex. läste jag en undersökning som visade att en Coca Cola burk är 3 ggr dyrare här än i Spanien, vad nu det har att göra med bokmomsen sen, det är en annan sak...

Krille

Super Moderator
Trad gör helt rätt

"Tradition kommer sänka sina priser nästa vecka. Dock kommer de inte sänka så att det motsvarar 6% moms, utan de följer den här formeln:

x * 0,80 * 1,06

[snippeti] För jämförelse: En äkta sänkning hade följt den här formeln:

x * 0,75 * 1,06"

Tradition gör helt rätt.

Moms är en pålaga på 25% på varje varas säljvärde. Följande gäller:

(utpris exkl moms) x 1,25 = utpris ink moms

Ska man gå åt andra hållet, dvs från utpris ink moms till utpris exkl moms, så får man dela med 1,25:

(utpris ink moms) / 1,25 = utpris exkl moms.

Så hur mycket är 1/1,25? Tradition gör helt rätt när de multiplicerar det gamla priset ink moms med 0,80, ty 1/1,25 = 0,8.

1/(1+1/4) = 1/(5/4) = 4/5 = 0,80

Dvs priset efter gammal moms gånger 0,80 blir priset före moms. Sedan tar vi priset före moms och pluttificerar med 1,06, så får vi priset efter ny moms.

Kort sagt, Tradition följer reglerna (även de matematiska) och myglar inte ett jota.

tdh

Swordsman
Re: Trad gör helt rätt

Krille har helt och hållet rätt. Däremot skall man inte ge sig f-n på att förlagen tänker sätta rekommenderade utpris som motsvarar 6% moms. Det återstår dock att se. Lyckligtvis är det butikerna som bestämmer priserna så med lite tur kommer vi kunna köpa spelen med motsvarande 6% moms och ingenting annat.

Edgar

Warrior

Vad jag vet så räknas inte mjölk som böcker - men rpgböcker gör det. Om Butiken har glömt att tra ner momsen (från 25% till 6%) så skall man faktiskt meddela det.

//Kalle

Staffan

Myrmidon
Re: Trad gör helt rätt

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Kort sagt, Tradition följer reglerna (även de matematiska) och myglar inte ett jota.

<hr></blockquote>

Förutom att de passar på att smyghöja priserna till "närmsta övre nia" (om momssänkningen skulle leda till ett pris på 231 kr så tar de ut 239 kr) då.

Feuflux

omjonasson.se
måste bara [OT]

Problemet med euron är ju det att nu märker man hur mycket billigare allt är i övriga europa. T.ex. läste jag en undersökning som visade att en Coca Cola burk är 3 ggr dyrare här än i Spanien, vad nu det har att göra med bokmomsen sen, det är en annan sak...

Måste bara säga att det inte är så intressant hur mycket billigare colan är i Spanien. Det intressanta är hur mycket colan kostar per medelinkomstenhet per invånare eller nåt i den stilen./images/icons/smile.gif

Antonius Block

Veteran

Till Traditions försvar ska sägas att jag fick rabatt när jag påpekade det hela.

--
Block