Re: Uppmaning: tipsa till nästa Neotechupplaga
"
Regeln måste ha försvunnit i redigeringen. Jag letade dock upp den som den stod skriven i originaldokumentet av stridssystem till N2, och klipper in det nedan."
Det sätter ju saken i ett annat ljus. Mitt huvudargument (flexibiliteten) dödades just effektivt.
"
Meningen är också att personer som är mer stridserfarna skall ha en edge i striden. Bosse Tjänsteman bör inte kunna kollra bort Bengt Elitsoldat pga ett dåligt tärningskast. Det är också en tanke bakom att TO kan variera mellan ca 10 upp till 100. Även en skadad elitsoldat är bättre än en otränad vettskrämd civilist."
Jo, egentligen, men hans edge blir för stor i ditt exempel. Även om man kör med variabel turordning så är chansen att slå över 90 (eller till och med 30) med Ob3T6 så minimal att man inte ens tänker tanken att försöka. Bosse Tjänsteman har då ingen chans i hela världen att ens fundera på att göra motstånd, vilket delvis är vad jag menade med "inte alls i linje med alla andra regler" då man faktiskt
kan avlida av något så fjuttigt som ett normalt knytnävslag i bröstkorgen.
"
Krångligt förstår jag inte riktigt. Det är ett värde som jämförs med andra värden och som skapar en initiativordning. På vilket sätt är det krångligt? Att värdet som sådant har en annan skala än färdigheter?"
Ja. Ända tills man lär sig vill säga, men om man använder en variant av VINIT behöver man inte lära sig ännu en till skicklighetsskala.
"
Svårt att lära sig. Jag refererar till "krångligt"?"
Egentligen kunde jag ha formulerat "
krångligt, svårt att lära sig och inte i linje med alla andra regler" som "
krångligt att lära sig på grund av att det inte är i linje med alla andra regler", men jo, hela min poäng gick fram.
"
Jag menar inte på något sätt att dissa dig eller dina kommentarer, men filosofin bakom gör att TO fungerar som det gör."
Jag oroar mig mer för att jag dissade TO-systemet för mycket
Jag hade aldrig gjort inlägget om jag var medveten om regeln med varierande TO då det var pudelns kärna i det hela. Så jag kan leva med det... om jag måste
Är en Neotech 3 ens planerad förresten?