Nekromanti Till Neogames och alla andra

Torgulf

Veteran
Re: Uppmaning: tipsa till nästa Neotechupplaga

"Regeln måste ha försvunnit i redigeringen. Jag letade dock upp den som den stod skriven i originaldokumentet av stridssystem till N2, och klipper in det nedan."

Det sätter ju saken i ett annat ljus. Mitt huvudargument (flexibiliteten) dödades just effektivt.

"Meningen är också att personer som är mer stridserfarna skall ha en edge i striden. Bosse Tjänsteman bör inte kunna kollra bort Bengt Elitsoldat pga ett dåligt tärningskast. Det är också en tanke bakom att TO kan variera mellan ca 10 upp till 100. Även en skadad elitsoldat är bättre än en otränad vettskrämd civilist."

Jo, egentligen, men hans edge blir för stor i ditt exempel. Även om man kör med variabel turordning så är chansen att slå över 90 (eller till och med 30) med Ob3T6 så minimal att man inte ens tänker tanken att försöka. Bosse Tjänsteman har då ingen chans i hela världen att ens fundera på att göra motstånd, vilket delvis är vad jag menade med "inte alls i linje med alla andra regler" då man faktiskt kan avlida av något så fjuttigt som ett normalt knytnävslag i bröstkorgen.

"Krångligt förstår jag inte riktigt. Det är ett värde som jämförs med andra värden och som skapar en initiativordning. På vilket sätt är det krångligt? Att värdet som sådant har en annan skala än färdigheter?"

Ja. Ända tills man lär sig vill säga, men om man använder en variant av VINIT behöver man inte lära sig ännu en till skicklighetsskala.

"Svårt att lära sig. Jag refererar till "krångligt"?"

Egentligen kunde jag ha formulerat "krångligt, svårt att lära sig och inte i linje med alla andra regler" som "krångligt att lära sig på grund av att det inte är i linje med alla andra regler", men jo, hela min poäng gick fram.

"Jag menar inte på något sätt att dissa dig eller dina kommentarer, men filosofin bakom gör att TO fungerar som det gör."

Jag oroar mig mer för att jag dissade TO-systemet för mycket :gremblush: Jag hade aldrig gjort inlägget om jag var medveten om regeln med varierande TO då det var pudelns kärna i det hela. Så jag kan leva med det... om jag måste :gremwink:
Är en Neotech 3 ens planerad förresten?

G

Guest

Guest
Re: Uppmaning: tipsa till nästa Neotechupplaga

Jo att värdena inte säger en mycket då de ligger på en annan nivå en resten av spelet, jag skulle hellre ha det:

(((syn+rör)/2+cool)/2+stridsvana)/3+ob1t6 (motsvarar ungefär ob3t6)

Detta system skulle vara jämförbart med andra färdigheter då man skulle ha ett litet tal som lätt skulle kunna köra färdighetsslg mot om man ville, sedan kommer ju då cybernetik/droger ge mindre per steg, kanske +1 men det skulle endå vara värt att ha.

ps. Det finns faktiskt en fördel med TO om man tar 400 - TO kan man säga att det är ens reaktionshastighet i hundradels sekunder, men jag anser inte den som så viktig. ds.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Stuff

Saker att ändra på till nästa version av Neotech? Oh, spännande! Låt mig sammanställa mina klagomål.

Vi kan ju börja med karaktärsgenereringen. Jag vill se bättre tabeller med mer trovärdiga resultat. Både nackdelar och fördelar kan skippas helt eller göras mer balanserade. Skulle till exempel skallig och blödarsjuk var ens jämförbara nackdelar? Dessutom borde flera nackdelar kunna åtgärdas tämligen enkelt så långt in i framtiden som Neotech utspelar sig. Nä, usch och fy. Dessutom borde visa jättebetydelsefulla saker som drogmissbruk inte bara drabba rollpersoner slumpmässigt utan var ett aktivt val.
Likaså händelsetabellerna som tillhör de olika yrkena är märkliga. Som regel straffas man om man är lojal mot samma yrke under för många perioder. Oddsen att hamna i finkan nästan oavsett yrke är väldigt stor.

Vidare måste Neotech bestämma sig för om det ska vara ett jättehäftigt gladvåldsspel med stora puffror eller smutsig cyberpunk. Det går inte att vingla runt som man försöker göra i nuläget med moduler som antingen är realistiska eller marknadsför våldslösningar.

Bilderna är förvisso urusla, men det kan ja väl överleva. Dock hade jag gärna slupit de urtöntiga citaten.

Cybernetiken borde får en uppfräschning. Vem vill ärligt talat betala en massa pengar för att se ut som Adolf Hitler med tre armar och svans? Den borde vara mer användbar och logisk istället för bara töntig.

Bättre moduler. Kanske inte en regelfråga iofs. Men kvalitén och utgivningstakten på modulerna får gärna höjas ett par snäpp om det vore möjligt.