Nekromanti till phelan och alla andra (fula ord = OFF)

ripperdoc

Myrmidon
Nybörjare

Att nybörjare här på forumet inte söker eller läser FAQ beror krasst sett på att designen eller upplägget på det här forumet inte får folk att förstå vart de skall kolla. Det är något som redaktionen jobbar kontinuerligt med, men det tycks oundvikligt att väldigt många kommer in till forumen utan att ha läst vare sig regler, FAQ och liknande.

Trots det måste vi bemöta dem på ett bra sätt. Innan de fått en chans att få reda på vart de skall läsa viss information så måste vi "veteraner" förklara det för dem. Och vi måste kunna vara normalt trevliga mot dem, även om det är sjuttiofjärde gången någon frågar något. Allt det här förutsätter jag att du håller med om.

Du säger att du ska fortsätta med "SÖK-klyschan". Gör inte det. Om "SÖK-klyschan" innebär ett [NT]-svar som bara har just ordet "SÖK" i rubriken gör det ingen särskild nytta, och om inte annat kunde ett sådant meddelande både vara mer informativt och trevliagre formulerat, inte sant? Om det är en plåga (vilket det förstås kan vara) att skriva samma sak till nybörjare efter nybörjare så kan man faktiskt använde cut'n'paste, eller låta någon annan svara.

Sajk-a-lot har rätt i att forumet inte gynnas av korta, avhuggna svar om att läsa regler, FAQ, söka någonstans och liknande. Och trots att många nybörjare ställer dumma frågor (ja, det är sånt nybörjare sysslar med hela dagarna tycks det :gremwink:) så får vi ha vett nog att inte besvara dem i samma manér. Alltså bör man inte beklaga sig för folks oförmåga att läsa innantill eller tänka när en nybörjarfråga ställs. Punkt.

/RipperDoc - administratör

Phelan

Hero
Re: Nybörjare

Uppgiven suck. Jag har sett den ständigt snälla och artiga, hela tiden överseende stilen. Det är den som har bedrivits hela tiden som Eonforumet förfallit mer och mer. Det är först på sistone som äldre forumiter mer konsekvent börjat hänvisa till sökfunktionen när samma fråga dyker upp igen. Men låt gå för att jag gick över gränsen men jag skulle nog faktiskt gärna se att det konsekvent gjordes försök att bara be folk söka innan de postar och ser om det faktiskt händer något. Just nu är det inte särskilt stimulerande att ha varit aktiv på forumet en tid (och då är jag ändå inte så gammal på forumet) och om forumet inte kan vara en plats som ger något för alla, nya som garvade besökare, så är även det ett misslyckande. Som jag sa ovan, det måste bli en balans på forumet igen, det får aldrig väga över åt antingen det ena eller andra hållet.

Mvh / Phelan, folkfront för sura gubbar

Pendragon

Swashbuckler
ett tag var jag "rädd" att ställa frågor eftersom man fick svaret SÖK..... Det kommer antagligen fler nybörjare som undrar saker om Eon...ska man då skrämma bort dem??
Sök då innan du ställer frågan. Läs igenom resultaten, och fråga sen om det fortfarande är något som är oklart. På så sätt kan du knäppa eventuella "SÖK!"-skrikare på näsan genom att hänvisa till de sökresultat du hittat och förklarar varför tidigare diskussioner om ämnet inte gav svar på just det du behövde veta.

Vill ni slippa folk som hojtar "SÖK!", prova då med att faktiskt söka först. Det lär hjälpa. Om inte, så lovar jag att att vara den förste som fördömer eventuella "SÖK!"-skrikare som idioter. Jag hade velat tillägga "mycket, högt och länge" till det där, men att kalla någon idiot en gång är redan att ta i i överkant, minst sagt. Lyckligtvis anser jag det föga troligt att behovet att häva ur mig något sådant inte kommer att infinna sig.

/Joel - nattfilosoferar

sajk-a-lot

Veteran
eftersom du vill ha en mer avancerat samtal här på forumet så är det enda du kan göra att se till att främja samtalet. att vara delaktig och ge relevanta svar. att hänvisa till sökmotorer eller dylikt kommer garanterat inte att sporra till en mer djuplodande diskussion eftersom ingen vill prata på ett ställe där man bara blir hänvisad till sökfunktioner hela tiden. den enda skyldigheten du har är mot dej själv - att höja ribban på eonboarden. ett samtal med två kunskaps eller erfarenhetsmässigt ojämlika individer kan inte förväntas ge bägga samma utbyte. därför ligger det i bådas intresse att föra samtalet eftersom det är enda chansen att jämna ut nivåskillnaderna i samtalet. ingen sökmotor kan göra det jobbet åt dej.

ripperdoc

Myrmidon

Det är först på sistone som äldre forumiter mer konsekvent börjat hänvisa till sökfunktionen när samma fråga dyker upp igen.

Nu har jag förstås inget underlag för det, men ställs inte de allra flesta frågor om och om igen för att det kommer nybörjare? Dessa har inte varit på forumen förut, så de har ingen behållning av hur konsekvent eller inte man tidigare försökt utbilda forumanvändarna i att använda sökningen. Det är det som är hela problemet. Hade det varit samma personer som skrev samma inlägg om och om igen hade vi haft anledning att klaga på de personerna, för först då kan vi faktiskt beklaga oss över att de inte lär sig och att de ignorerar regler och sunt förnuft. Men nybörjarna har inget val, och jag vill fortfarande hävda att det inte är en nybliven forumanvändares explicita ansvar att veta exakt vart denne får tag på informationen innan han/hon fått en chans att guidas in på forumen.

Tyvärr tror jag att många nybörjare blir mål för "sura gubbar" som egentligen är sura på gamla nybörjare, och nybörjare innan det. Och de som stannar länge på forumen kommer oundvikligen att få se våg efter våg med nybörjare, men man kan inte döma nästa nybörjare efter de tidigare.

Så jag vill återigen påpeka: eftersom nybörjarna inte läser alla gamla poster på forumet (av förklarliga skäl) så kommer vi att behöva tala om för varje nybörjare att man kan söka fram informationen och andra förnuftiga regler. Poängen är att vi ska vara trevliga varje gång. Du skriver att "Det är först på sistone som äldre forumiter mer konsekvent börjat hänvisa till sökfunktionen när samma fråga dyker upp igen.". Om min teori stämmer att det är nybörjare som står föralla upprepade inlägg så spelar det ingen roll hur många gånger "SÖK" ylats tidigare, de som inte var på forumen då har ju förstås ingen chans att lära sig det. Alltså kommer man IMHO inte att se en förbättring av forumen bara för att man mer konsekvent ber folk söka. Att be någon söka kommer att minimera risken att just den forumiten gör samma misstag igen, men vi behöver förklara exakt samma sak för nästa nybörjare.

Observera alltså att jag vill att folk förklarar sökning och annat för nybörjare, bara att vi gör det på ett välkomnande sätt.

/RipperDoc

Phelan

Hero
Ju mer vi diskuterar desto mer inser jag hur långt ifrån varandra vi står. Varför skulle det INTE bli bättre av att man använder sökfunktionen innan man ställer en fråga? Har man gjort det så kanske 1) man hittar svaret och slipper belasta forumet med ännu en tråd i onödan ("Men era SÖK-svar belastar också forumet!" - "Nej, har man trådvisning och inte listvisning är det bara trådar som belastar överblicken") eller 2) man ställer frågan på ett sådant sätt att den väcker större intresse bland fler forumiter. Då är chansen mycket större att den som ställde frågan faktiskt får några givande svar. Bra svar måste väl vara målet med att ställa en fråga? Om man som frågeställare genom sitt agerande kan påverka detta bör man utnyttja den möjligheten, inte strunta i den.

Sökfunktionen är helt enkelt ett sätt att utnyttja den enorma resurs som tidigare diskussioner i olika ämnen utgör. Att inte använda den känns som att vägra slå upp något i Nationalencyklopedin bara för att man råkar ha tillgång till författarna. I så fall är man bara lat.

Mvh / Phelan

Kimon

Swordsman

Observera alltså att jag vill att folk förklarar sökning och annat för nybörjare, bara att vi gör det på ett välkomnande sätt.

Och kanske göra det via PM istället för att skapa ytterligare en tråd som trycker ner intressanta trådar? Vidare så känns det säkerligen mindre jobbigt, och väcker troligen mindre harm, om man får ett privat mess om att det man gjorde inte var helt ok.

Bara en tanke.

ripperdoc

Myrmidon

Ja, helt korrekt. Nackdelen med PM är ju att man missar chansen att lära flera nybörjare samtidigt.

/RD

sajk-a-lot

Veteran
självklart ska sökfunktionen användas men man måste komma ihåg att det är skillnad på att fråga en NE författare VAD det står i NE eller att fråga honom om VARFÖR dom har valt att skriva på ett sätt och inte ett annat osv.

det ja vill ha fram är att samtalet har ett värde i sej som ja menar är mycket intressantare är vad en sökmotor kan ge. en sökmotor kan säga att "den och den regeln är sådan eller sådan" medan vi här på forumet kan babbla i all evinnerlighet om "varför" eller "vad händer om man gör såhär istället" och för att komma dit måste vi ha med det tråkiga som man kanske kunde hittat på sökmotorn bara för att visa folk att här har vi ett roligt och intressant ställe där folk lyssnar på varann och är hövliga och dit man gärna kommer för att prata om allt som har med eon att göra. man måste lägga en grund för att bygga ett hus.

Phelan

Hero
Med sökningar så kan du dessutom se alla de härliga samtal som redan har varit, alltså det du vurmar för. Det är inte bara rena regelfakta du kan finna på det viset. Sen tar jag å det bestämdaste avstånd från ditt påstående att vi måste ha med "det tråkiga" som går att hitta genom sökmotorn för att få bra diskussioner. Jag tycker snarast att grunden för en bra diskussion måste ligga i att den som startar en tråd ser till att göra den intressant från början. Där är sökfunktionen ypperlig som en grund och hjälpmedel för en god start och sedan uttrycker man sitt problem ordentligt och inte i ett par få ord som kan tolkas få femtio olika sätt.

Phelan, på väg att somna

sajk-a-lot

Veteran
jo men kom ihåg att det ja försöker visa skillnaden på här är att DELTA i ett samtal och stå utanför ett samtal. om ja kommer nånstans dit ja märker att folk inte lyssnar på vad jag säger kommer ja nog inte vara särskilt peppad på att börja snacka alls... att säga "SÖK!" i ett sånt sammanhang kan vara förödande...

grunden för en bra diskussion ligger i att BÄGGE parter gör sitt bästa för att föra dialogen på en så bra och givande nivå som möjligt. man får inte bra samtal på silverfat serru. det är man (minst) två om.

dream

Hero
En enkel lösning - senast modifierad högst upp

Detta har föreslagits förr, men någon teknisk moj gör att det antingen suger för mycket bandbredd eller inte går. Jag minns inte vilket av dessa svar jag fick när jag undrade sist.

Men det kanske går nu? Det var längesedan jag frågade.

Phelan

Hero
På så vis - jag hade hela tiden fått intrycket att du försökte hävda samtalets värde i sig, oavsett. Vad gäller att vara peppad att börja eller fortsätta snacka så är det här forumet ett bevis för att varken hårda eller vänligt formulerade uppmaningar att söka, se på vad folk skrivit tidigare eller att inte starta en ny tråd i samma ämne när det redan diskuteras två trådar är särskilt hämmande för någons kreativitet och skrivlusta. Men för att det överhuvudtaget ska bli någon dialog så måste ju den som startar en tråd se till att den väcker något slags intresse hos andra. Om man har uppfattningen att man kan börja hur som helst och ändå få en bra diskussion, DÅ är man verkligen ute efter att få saker serverade på silverfat.

Jag tror att den största skillnaden mellan oss är att du är väldigt mån om bara nybörjares situation. För min del ska givetvis dessa välkomnas och uppmuntras att fortsätta vara på forumet, men jag upplever att det förväntas att vi andra ska slå knut på oss själva enbart för att glädja nybörjarna. Alla måste få plats och kunna trivas.

Mvh / Phelan

Grendel

Warrior
Fick en nästan lika enkel lösning - senast modifierad högst upp

Jag frågade de högsta hönsen om det, men jag fick ett nekande OCH! konstigt nog tillfredstände svar. Jag ändrade bara så att forumet visar den senaste veckans inlägg. Då blev jag av med det mesta sunkiga och får se godbitarna. :gremgrin:

sajk-a-lot

Veteran
ja menar alltså att vi (eller dom eller vad som nu är rätt det får vi ta i en annan tråd lol) som kallar oss veteraner har möjligheten att anpassa samtalet till dem vi talar med eftersom vi har vart med ett tag. den som inte kan så mycket om vare sej eon eller att använda messageboards kommer säkerligen säga konstiga saker eller fråga nonsensfrågor, och vi som anser oss veta bättre kan se att dom inte menar att sabba för oss eller någon annan heller för den delen och därför, istället för att bli irriterade på dom, glädjas över att det är fler som spelar eon och som vill vara med och diskutera än bara samma gammla rävar (pun intended) så vi kan få nya uppslag och ideér i vår lilla community här.

jag anser mej alltså inte endast eller främst måna om nybörjare men poängen är som du kanske ser att utan nybörjare så tror ja att samtalet kommer dö ut. vi behöver dom och dom behöver oss. Samtalet har ett värde i sej och det tror ja du är införstådd med när du säger att du vill slippa skitsnacket och ha ett bättre forum, då vill du ju ha en bra diskussion. det är målet med min "strategi" också så vi är mog inte så olika du och jag =)

Phelan

Hero
Målet må vara densamma, skillnaden är nog snarast att jag inte tycker man ska behöva lägga allt krut bara på att göra saker och ting lättpaketerat för newbies oavsett allt annat. Men vi lär nog inte komma så mycket längre i den här diskussionen, jag tror du har förstått min poäng och vice versa.

Mvh / Phelan

Fahnen

Swordsman
Re: Svartlista...

Jag vet, vi gör en "svartlista" men elak veteraner och skickar till alla nybörjare...

Midar garvar åt det funkus gjorde i skaoln idag... :gremgrin: Mohahahahahahah

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Öhhh [ANT]

Är det inte det dom redan har gjort?