Action
Väl hemkomna från Sagan om ringen premiären kom vi (spelgruppen) fram till att det strider som utspelar sig då vi spelar (DoD 4) är otrololigt enformiga:
Spelaren: "Jag slår"
SL: "Han parerar... Misslyckas"
Spelaren: "Jag lyckas, 9, 4 i vänster ben"
SL: "Han lyckas med PSY-slaget, han slår dig"
Spelaren: "Jag försöker parera... Lyckas"
SL: "Han misslyckas"
SL: "Nytt initiativslag!"
Alla andra som sitter och beskådar duellen mellan fiendens härförare och den ädla riddaren: "Suck"
Vi kom fram till att vi skall försöka få mera action i striderna. Sagt och gjort, nästa spelmöte, jag var SL:
Spelarna färdas upp i bergen för att få tag på gripblod som de behöver för att fixa det magiska osynlighetsmedlet. De har blivit varnade för att orcherna är ovanligt krikiska, men de bryr sig inte. Det tar inte länge före de stöter på den första orchpatrullen (en spelare var halvorch), som är ute och söker mat. De talar lite med orcherna, och sedan fortsätter de resan. Varefter kvällen närmar sig blir de mer och mer oroliga för de stora orchmängder som rör sig i området, och all verkar vara inriktade på att ta spelarna som festmiddag.
Då de blir ordentligt mörkt stannar dock spelarna oväntat, och lägger sig. Det tar inte lång tid före orcherna atackerar deras läger. Då orcherna kommer fram märker de dock att de har blivit lurade, lägret är tomt, och plötlisgt börjar det flyga pilar från träden! Kaos uppstår bland orcherna, snart har de uppräckt två bågskyttar i träden, eftersom ingen av orcherna har något avståndsvapen börjar de klättra upp i träden där de sett bågskyttarna. De första som försöker klättra upp blir nerslagna, och efter dem kommer bågskyttarna nerhoppande! I kaoset passar de andra spelarna på att smyga ner från sina träd, och efter att ytterligare några förvirrade orcher blivit nermejade flyr de (orcherna). Med lite list lyckades 4 personer överleva en atack från ca 30 orcher nästan oskadda, men spännande var det...
Nästa spelömte efter SoR premiären fick vi återigen en spännande strid. Då spelade jag en lönmördare, om förlitade sig på sin sammansatta alvbåge. Vid denna situtation var alla spelare hjältar, men så var motståndet också mycket mera utmanande. De blev utsatta för ett bakhåll i en borg, hjärat slog en liten förskräckt volt då SL plötligt slog händerna i bordet och skrek att dörrarna öppnades...Från ena sidan kom fem bågskyttar ut, från den andra ytterligare fem bågskyttar och en man i kåpa. Spänningen steg ytterligare då mannen i kåpan sade "Lägg an", en stunds tystnad, "SKJUT!" Vissa gömde sig bakom sina sköldar, andra slängde sig på marken. I fallet skickade jag ivägen en pil rakt genom magikerns (den i kåpa) huvud, jag hade knappt landat förrän en bågskytt också fått en pil i huvudet. 2 stridsrundor senare flydde bågskyttarnaoch jag fällde ytterligare 2 st. Det hela tog kanske 10 min IRL, men spännande var det...
Summan av kardemumman är det, att man inte skall begränsa sig till reglerna, sålänge man är någotsånär realistisk, man måste inte vara sprätthök (i DoD 4, med krigarens handbok) för att hoppa ner från ett träd med svärdet före. Så kanske SL funderar att striderna blir ojämna av att alla spelare kan syssla med diverse stunttrick, men vem har sagt att SLP:s inte kan syssla med samma saker kan...