Nekromanti Tillbaka från rasten

Bunny

Crazy like a fool
Men se, plötsligt är han tillbaka. Bearnie startar en tråd som om inget har hänt, som om ingen tid har passerat alls sedan hans sista oförglömliga inlägg här på forumet (jag fick aldrig tag i Krigarens Väg, men fick låna boken av en kompis).

Naturligtvis skojar jag bara, jag var ganska så inaktiv då jag startade min forumsnärvaro på rollspel.nu på just det här forumet. Sedan har Eon-spelandet legat nere ett bra tag. Nu har jag dock vissa planer på att damma av detta rollspel igen och ska därför sluta snacka skit nu och gå rakt på sak:

Jag har en fråga rörande Mundana. Det är nämligen så att det är en speciell stämning jag vill åt, och eftersom Mundana är så pass mångfasseterat så undrar jag vart jag bäst kan finna denna stämning.

Stämningen är rennäsans. Stora dåligt planerade städer med kyrkor, katedraler och palats byggda i den överdådiga arkitektoniska rennäsansstilen som råder. Intriger blandat med mystik och magi, samt en religion som strävar efter maktfullkomlighet. Stökiga Tirakiska legosoldater är brickor i ett spel där olika maktpotentater strävar efter att öka sitt inflytande. Livfullt hovspel och en setting som förs på en ganska hög nivå, socialt och skicklighetsmässigt.

Har Mundana något sådant att erbjuda mig? Consaber? Jargien? De däringa öborna som gillar handel? (Cirefalier, så var det ja...)

Kom gärna med förslag till en lämplig modul att köpa också, men begränsa det hellst till en (1), det blir enklast så.

En tax på förhand.

Edit: en bild från Oxford också:

Bunny

Crazy like a fool
Jepp. ANT

Korta och snabba svar är också bra men... det var inte bara moduler jag ville få svar på. Jag har hållit mig ouppdaterad om Mundana väldigt länge nu, så någon idé på vart jag bäst kan fånga en rennäsansstämning tas girigt emot.

Geografica Mundana har jag inte hemma, men indirekt tillgång till genom en polare. Gamla Mundana har jag däremot.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Jepp. ANT

Ögruppen Lalasta har, så vitt jag minns, en kultur där familjen Borgia skulle känna sig hemma. Lönnmord och liknande hör till vardagen. Även Jargien är (åtminsotne hos mig) präglat av denna fina rygghuggaranda. Vad gäller de rent arkitektoniska aspekterna tror jag att Jargien, Thalamur och Cirefaliska Samväldet är de bästa ställena att leta.

Foggmock

Myrmidon
Om dina spelare inte är hardcore Eonanister så tycker jag att du ska blunda och peka på Mundanakartan. Där ligger din fina renässansstad. Usch, jag hatar egentligen renässansen och vad den gjorde med Kalmar Slott. Jag tror inte att stämningen du söker finns nånstans, så det är lika bra att skapa den själv.

Foggmock - pekar och klickar

Bunny

Crazy like a fool
"Jag tror inte att stämningen du söker finns nånstans, så det är lika bra att skapa den själv."

Jo, delvis finns den det. Resten har jag bestämt själv. Det Cirefaliska Samväldet får det bli; ta deras huvudstad och byt ut stilen mot överdådig rennäsans. Till detta hör en dekadent överklass (Cirefalierna) och en hel del intrigerande. Mer om detta ska läsas på när jag kommer hem från jobbet idag, t ex vad den där förbenade huvudstaden egentligen heter - jag kommer bara ihåg att den var stor...

rax

Swordsman
Fristaten Pereine?

Nyligen självständig pysslingstat på Thalamurs östkust?

Inklämd mellan den ateistiska, imperialistiska magikratin Thalamur å ena sidan och den framåtsträvande, Daaktrogna, halvdemokratiska monarkin Consaber åt andra hållet? Thalamur med dess noggrannt organiserade, teknokratiska och statscentrerade kultur kontra Consaber med dess halvfeodala välde, världens starkaste flotta och långt framskjutna kunskaper inom navigation (som möjliggjort kolonier i övärlden).

Regeras av en folkvald administrat, en sanarikvinna som även var magikrat under det tidigare thalaskiska styret? Friskt experimenterande med religioner, särskilt Daaktron, efter 1500 år där alla former av religionsutövning var strikt förbjudet? En anda av experimentlusta och framtidstro, samtidigt som man oroar sig för thalaskernas planer och har en tillfällig allians med Consaber?

Massor med intriger där Rakhori, den thalaskiska hemliga polisen, gör sitt bästa för att destabilisera den nya staten. Stökiga tirakiska legoknektar, som administraten hyrt in för att förstärka Pereines försvar, ställer till problem med lokalbefolkningen och andra legosoldater. Samma administrat som tillhör en av världens största grupper med sanarialver (ca 27 000 st om jag inte missminner mig) utanför Sunariskogen? Man kan ju undra vad alla dessa sanarialver hade i Thalamur och nu i Pereine att göra egentligen?

Är det något sådant du söker?

/Rax

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Cirefalier

Cirefalier är nog det folket som ligger närmast det du söker. De är inte direkt prick på, men jag tror du kan göra tillräckligt många vinklingar som SL för att få till en schysst renässans-stämning. Boken cirefalier är alldeles nyligen inkommen på Neogames lager. Vilket borde betyda att den ramlar ut i affärerna vilken dag som helst (om den inte redan har gjort det).

/Naug, tippsar

Bunny

Crazy like a fool
Re: Cirefalier

Intressant. Som jag svarat nedan så blir det just Cirefalierna jag väljer.

"Boken cirefalier är alldeles nyligen inkommen på Neogames lager. Vilket borde betyda att den ramlar ut i affärerna vilken dag som helst (om den inte redan har gjort det)."

Mycket intressant. Någon som vet mer? Finns den tillgänglig på, säg, SF-bokhandeln innan imorgon kväll är risken stor att jag inhandlar ett exemplar.

Edit: kul att du svarade också. Det var ju du som fick mig att inse vilken resurs Eon är.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Cirefalier

Deras hemsida säger att de inte har den i lager. Men det är ju kanske värt att svänga förbi och fråga ändå?

/Naug, som tycker att det är lite kul att någon orkade sig igenom det där urkellånga inlägget :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Västlanden

Stämningen är rennäsans. Stora dåligt planerade städer med kyrkor, katedraler och palats byggda i den överdådiga arkitektoniska rennäsansstilen som råder. Intriger blandat med mystik och magi, samt en religion som strävar efter maktfullkomlighet. Stökiga Tirakiska legosoldater är brickor i ett spel där olika maktpotentater strävar efter att öka sitt inflytande. Livfullt hovspel och en setting som förs på en ganska hög nivå, socialt och skicklighetsmässigt.
Well...om du bortser från europeisk renässans-biten och orkar vänta ett år kommer du få ditt lystmäte av allt det där flera gånger om i 'Västlanden'. Det och mycket mera.

Tillsvidare hänvisar jag till cirefalierna, som jag uppfattat som väldigt mycket åt renässanshållet.

- Ymir, lovar godis

Marcus J

Hero
Jargiska kejsardömet??? ( Minispoiler längst ner)

Är det ingen förutom jag som tycker att hela förfrågan skricker jargiska kejsardömet?

Jargiens huvudstad Daval är Mundanas största stad med 400000 invånare. Hela riket styrs av ett korrupt byråkratiskt system som knakar i fogarna och när det faller i sönder så är Daak-kyrkan redo att kasta sig in i maktkampe och försöka få så mycket makt som möjligt. Aboraten (påven) har tillnamnet "den Oskyldige" som syftar på att han har lyckas skylla ifrån sig så mycket på sina medarbetare.
Kejsaren har varit kejsare i över 150 år (Har jag för mig :gremconfused:) och det finns en religon som går ut på att äta tills du kräcks (Detta är en offerritual) och att när helst någon frågar hänge sig ut kroppslig njutning. Namnet på religonen är Gluthianerna (med resarvation för stavningen).
Eftersom jargiska kejsardömet inte släppts än så har jag inte all info men jag tror att det är det närmaste renässansen man kommer i Mundana

Ymir

Liten kantbaron
Re: Release? [NT]

Vi har satt datumet för manusdeadline till februari 2005. Jag tror mig bli klar långt innan dess, emellertid.

- Ymir, kan dock inte svara rakt av på frågan

Ceram

Hero
aja

Vi har satt datumet för manusdeadline till februari 2005. Jag tror mig bli klar långt innan dess, emellertid.
Deadlinen säger väl inte så jättemycket om när boken kommer ut egentligen. Men men jag får väl köpa cirefalier när skolan börjar ta slut och komma igång med spelledandet igen...

/Ceram, har faktiskt sett fram emot cirefalier nästan lika mycker som västlanden...

Bunny

Crazy like a fool
En lita fråga...

Jag var på SF-bokhandeln igår, de sa att de får in den under loppet av nästa månad. Samtidigt så går det att beställa samma bok från Neogames hemsida. Vad går snabbast och, sekundärt, vad blir mest ekonomiskt?

"som tycker att det är lite kul att någon orkade sig igenom det där urkellånga inlägget"

Vaddå urkellångt? Jag har själv för vana att skriva urkellånga inlägg lite då och då... hackar du ner på mina inlägg? Nej nu! :gremwink:

Kenzui

Warrior
Ja du. Mitt svar är jargiska. Du som SL kan ju göra det mer renäsansigt typ att dom snott "lite" från cirefalierna. jo så Tycker kim!

Bunny

Crazy like a fool
Västlanden=Bästlandet?

"Well...om du bortser från europeisk renässans-biten och orkar vänta ett år"

Ett år? Kan du inte fixa så jag har tillgång till ett ex tills ikväll? :gremgrin:

"Tillsvidare hänvisar jag till cirefalierna, som jag uppfattat som väldigt mycket åt renässanshållet"

Yes. Du, många andra och jag själv gör det. Jag har inte bestämt mig om jag ska ta deras något antika byggnadsstil och ersätta den med storvulen rennäsans, det är egentligen det enda huvudbryet.

Jag har tänkt mig att lägga upp det hela lite efter fisktankmodellen, vilket kräver att mina spelare tar mycket egna initiativ - det kommer säkert gå bra, I have thaught them well...

Förresten: vore intressant att se hur jag kan involvera Cirza-templet i mina elaka intriger. Några förslag hur dessa kan lägga näsan i blöt för vanliga stackars handelsmän, intrigörer, lönnmördare och i allmänhet osympatiska personer som törstar efter makt?

Bunny

Crazy like a fool
Re: Jargiska kejsardömet??? ( Minispoiler längst ner)

"Är det ingen förutom jag som tycker att hela förfrågan skricker jargiska kejsardömet?"

Skricker och skricker. Jag tycker Jargien luktar alldeles för mycket det Romerska imperiets sista dekadenta århundraden. Visst är det tufft med maktmissbruk och knäpp byråkrati, men jag kopplar inte rennäsansen till en allmän nergång och förfall, snarare tvärt om. Egentligen så kan man med framgång spela intrigspel i alla av Mundanas hov, men när det kommer till rennäsansen så ska intrigerna blandas med en allmän uppgång inom de empiriska vetenskaperna, expansion på flera områden (handel, produktion, kolonisation) och en ny typ av cyniska och realpolitiska härskare (tänk Borgia, Machiavelli, Henrik IV och våran egen Gustav Vasa).

rax

Swordsman
Re: Cirza-templet

Förresten: vore intressant att se hur jag kan involvera Cirza-templet i mina elaka intriger. Några förslag hur dessa kan lägga näsan i blöt för vanliga stackars handelsmän, intrigörer, lönnmördare och i allmänhet osympatiska personer som törstar efter makt?
Tja, om jag inte missminner mig är väl ett av Cirza-templets bud att lite inkomstbringande egennytta aldrig är fel, så länge det inte hotar det cirefaliska folket som helhet? Då yppar sig ju två scenarier ganska omgående:

1) När spelarna blir alltför egennyttiga och storhetsvansinniga så träder Cirza-templets representanter in och hutar åt dem. Offentlig censur från Cirza-templet är nog inte nyttigt för deras affärer.

2) Spelarna upptäcker att det mycket väl går att kringgå dessa bud och får Cirza-templets godkännande/uttalade stöd i utbyte mot en del av vinsten, framtida tjänster, osv. Jag menar, Cirza-templet måste trots allt föregå med gott exempel, eller hur? Hur skulle det se ut om templet inte känner igen en god affär när de ser en? Klart de ska ha sin beskärda del! :gremcool:

/Rax, propsar dock fortfarande på fristaten Pereine