Stormflare
Veteran
- Joined
- 8 May 2009
- Messages
- 87
Hej, forumiter!
Jag sitter och klurar på stridsreglerna i Eon3, och det slår mig att jag inte fattar vitsen med tillbakaknuffning. Det är såklart extremt fluffigt, ett våldsamt anfall driver motståndaren bakåt, men i övrigt händer i stort sett ingenting.
Har jag missuppfattat någonting? Tillbakaknuffning sker om det oreducerade skadevärdet > motståndarens Chockvärde. De stridande räknas som fria, men anfallaren kan välja att följa upp och fortsätta striden. Om anfallaren inte gör det så blir det nya VinIT-slag för båda i nästa runda (striden startar på nytt).
Som jag ser det kan man lika gärna skippa tillbakaknuffning men ha kvar regeln om skada > Chockvärde*2 = motståndaren slås till marken och blir liggande.
Edit: det kanske är en fördel för anfallaren att inte ge motståndaren chansen att vinna tillbaka initiativet, och istället slå om VinIT när striden öppnas igen. Men det känns ändå som att regeln är mycket mer komplicerad än vad effekten motiverar.
Jag sitter och klurar på stridsreglerna i Eon3, och det slår mig att jag inte fattar vitsen med tillbakaknuffning. Det är såklart extremt fluffigt, ett våldsamt anfall driver motståndaren bakåt, men i övrigt händer i stort sett ingenting.
Har jag missuppfattat någonting? Tillbakaknuffning sker om det oreducerade skadevärdet > motståndarens Chockvärde. De stridande räknas som fria, men anfallaren kan välja att följa upp och fortsätta striden. Om anfallaren inte gör det så blir det nya VinIT-slag för båda i nästa runda (striden startar på nytt).
Som jag ser det kan man lika gärna skippa tillbakaknuffning men ha kvar regeln om skada > Chockvärde*2 = motståndaren slås till marken och blir liggande.
Edit: det kanske är en fördel för anfallaren att inte ge motståndaren chansen att vinna tillbaka initiativet, och istället slå om VinIT när striden öppnas igen. Men det känns ändå som att regeln är mycket mer komplicerad än vad effekten motiverar.