Nekromanti Tillbakaknuffning + Undvika kontra Parad

Big Marco

Läskig
Re: Spoergesmaal

Står du på öppningsavstånd så får inga anfalls- eller försvarsmanövrer utföras.

Så svaret är: Nej, försvararen får inte göra motanfall om denne blir tillbakaknuffad och anfallaren väljer att inte följa efter..

Big Marco

Läskig

Motanfallet är uppdaterat i Eon II, jämfört med Eon I. Därav förvirringen.

Det är rätt stora skillnader - den största är att i Eon I så var motanfallet snabbt (-Ob1T6 i skadeverkan) medan i Eon II så halveras skadeverkan.

I Eon III kommer det att ske en hel del tweaks av stridssystemet, baserat på alla de år som det har fått verka.

Jokimmolator

Veteran

Jag ska genast läsa på om motanfall, hur de fungerar egentligen...

Men vad sa du om Eon III sa du? När kommer den? *väntar ivrigt*

Sereg_UBBT

Swashbuckler

Men vad sa du om Eon III sa du? När kommer den? *väntar ivrigt*

Den kommer när Eon2 är slut antar jag och Neogames måste trycka upp nya. Då kan man ju lika gärna rätta till de eventuella fel som finns i spelet - istället för att göra ett nytryck av Eon2. Så gör väl alla spelföretag?

Jokimmolator

Veteran
Slutsatser

Jag har noga läst och begrundat inläggen i denna tråd, och dragit en del slutsatser... Till exempel att jag från början varit ganska låst vid den DoDiska stridsbilden, dvs "jag hugger - han parerar - han hugger - jag parerar" osv... Detta var detta som låg till grund för att jag ifrågasatte färdigheten Undvika, ur det DoDiska perspektivet så är ju paraderna hälften av alla strider, och då kan man väl inte omyndigförklara dem helt plötsligt...? /images/icons/frown.gif

Nä, skämt och generaliseringar åsido, nu har jag skådat ljuset och insett att det inte alls är så att paraderna är helt nödvändiga, att Undvika kan vara precis lika intressant och inte alls "överdrivet", Eons stridssystem är ju mycket flexibelt och bra! Många möjligheter, många bra och realistiska regler osv. Jag kommer nog att börja använda regeln Tillbakaknuffning, troligen med den där husregeln om att det är baserat på vikt och inte STY och TÅL, även om dvärgarna utan tekniken Stå kvar får det kämpigt... De är liks rätt bra ändå, med tanke på hur mycket rustning de kan bära för deras obefintliga vikt, men det är en annan diskussion!

Jokimmolator

Veteran

Mycket trevlig idé förstås - men är det då bara en korrigerad variant eller blir det nya boksidor och kapitel att släpa på? Det vore inte helt fel!

Kimon

Swordsman
Re: Slutsatser

Nä, skämt och generaliseringar åsido, nu har jag skådat ljuset och insett att det inte alls är så att paraderna är helt nödvändiga, att Undvika kan vara precis lika intressant och inte alls "överdrivet", Eons stridssystem är ju mycket flexibelt och bra! Många möjligheter, många bra och realistiska regler osv.

Det är bra jocke... Krille hälsade och sa att han skulle skicka det överrenskomna beloppet med post imorgon./images/icons/grin.gif

Staffan

Myrmidon

Beror på hur du menar med "rätta till fel". Jag tror nog de flesta tillverkare rättar till småfel och sånt som smugit sig in ("errata"), men de gör nog inte helt nya upplagor (a la Eon II) bara för att den gamla tagit slut.

DAKRilla

Hero
Re: Slutsatser

Det syftas nog mer på antalet kilogram, inte vikten per längdenhet.