Nekromanti Tillbehör till CoC

Keeper

Veteran
Hej!
Kommer införskaffa lite tillbehör till CoC och undrar vad som rekommenderas (är intresserad av både nya och gamla tillbehör till samtliga tidsepoker). Har idagsläget inga tillbehör så alla tips är välkomna!
/Keeper

MrG

Swashbuckler
Mest rekomenderade tillbehör brukar vara mask of nyalatotep och Delta Green. Har inte fått läge att spela något av dem själv, men det är i planerna...

Dansson

Veteran
Hallå hallå.

Jag är också ganska nybliven Keeper så jag kan inte rekommendera så många spelade moduler, och vi spelar bara modern era. Men jag kör i alla fall. :gremsmile:

Last Rites har vi kört några scenarion ifrån. Relativt korta och inte alltför svåra. Bra som introduktion.
Likaså Secrets som vi ska ta tag i härnäst. Också en samling korta scenarion som man kan plocka ifrån. Bra att ha så man blir varm i kläderna.

Sen tycker jag Nocturnum-serien verkar hur ball som helst. Den innehåller tre böcker, utgivna av Fantasy Flight Games. Har dock bara läst den. Jag sparar den ett tag till, tills vi blir lite mer inspelade så man kan göra det mesta utav den.
En del tycker nog den är lite svulstig, då man pressar in väldigt mycket av Mythos i en kampanj. Men jag tycker som sagt den verkar riktigt mäktig. Smaken som baken dock.

Play on... :gremcool:

Torbjörn

Swordsman
Dunwich - Return to the Forgotten Village, är en underbart skön, stämningsfull och MYCKET detaljerad kampanjmodul (i stort sett alla regionens degenererade invånare beskrivs). Lämplig att spela som en kampanj som utspelar sig efter händelserna i novellen med samma namn.

Masks of Nyarlathotep, om man vill ha en klassisk CoC-kampanj av mycket bra klass. Äventyr över hela jorden.

Torbjörn

Keeper

Veteran
Tackar för tipsen, samtliga böcker verkar intressanta så det blir nog en dyr månad! Använder Nocturnum-serien sig av basic- eller d20-systemet?
/Keeper

Dansson

Veteran
Den finns till båda systemen. Till BRP finns den som tre lösa böcker, Long Shades, Hollow Winds och Deep Secrets, samt en samlingsvolym, Nocturnum Master Collection. Och till D20 finns den bara som en stor utgåva. Vad jag vet. Den till D20 saknar dock ett scenario som är med i BRP-utgåvorna. Avslöjar inte vilket i fall eventuella spelare snokar. :gremtongue:

- Dan

Joker

Veteran
Delta Green är ypperligt om man vill gå lite mot X-files känslan... Annars gillar jag de maffiga kampanjerna, såsom Spawn of Azathoth, Orient Express och Beyond the Mountains of Madness. Den sistnämnda är verkligen ett exemplar av kampanj som tror på termen "utförligt"... Rekommenderas!!!

//Joker

PAX

Jordisk Äventyrare
Såg nu att Chaosium släpper en helt ny kampanj på 280 sidor. Tatters of the King heter den. Utspelas 1928 och verkar kunna bli en av de "stora". Kanske värt att lägga pengarna på.

Kolla även in tidningen Worlds of Cthulhu. Visserligen dyr men du slipper 60% reklam.

Lycan

Hero
The Complete Dreamlands är bra och fin och flummig, inte riktig vad man förväntar sig av CoC, men passar bra ihop med Lovecrafts mer opiumdimmiga sagor. Har dessutom kommit i hårdpärmutgåva nyligen.

Taint of Madness (1995) är min personliga favorit. Den behandlar galenskap, kort och gott, med trevliga artiklar om historisk behandling av sinnesjuka och annat hemskt. Vet inte om den tryckts om efter 95.

Cthulhu by Gaslight (1988) gillas också. Lite väl tungt fokus på London, lite väl mycket scenarion, men ändå många pluspoäng för mysig stämning.

Strange Aeons (1995) brukar väl inte betraktas som ett av de bättre CoC-supplementen, men kan vara ganska bra inspiration till spel i andra eror. Speciellt 1600-talskapitlet är trevligt.

The 1920's Investigator's Companion, mycket gediget verk. Massor av matnyttig information, tips, och listor på saker man behöver ha koll på för 20-talet. Mycket praktisk, om man spelar på 20-talet d v s. Min är tryckt 1997 men finns även i tidigare utgåvor.

The Keeper's Companion (massa tryckningar) är lite ojämn, men har vissa väldigt användbara stycken. Känns väl egentligen mest som en förlängning av grundboken. En såndär bok man köper for the sake of completeness, men nästan aldrig använder. Inspiration, mest.

The Creature Companion (1998) känns som lillebror i familjen. Bara monster och knäppheter och varelser ur Salvador Dalis värsta LSD-snedtrippar. Begränsat användningsområde, men ganska skoj.

Mitt favoritsupplement till CoC är dock inte alls till CoC, och heter Secret Societes och trycktes 1995 till Chaosiums konspirationsrollspel Nephilim. I Nephilim spelar man visserligen...överjordiska väsen (nephilim), men det mesta av informationen i Secret Societies presenteras på ett generellt sätt och går att användas till vad som helst. Det har ju hänt mer än en gång att hemliga sällskap förekommit i CoC-scenaria, liksom :gremsmile:

- L