Nekromanti Tillbehör

Eksem

Champion
Min man, min grek. Det är endast av praktiska orsaker, vi har nämligen så ont om tid allihopa, så när vi spelar kan vi inte lägga ner tid på att laga mat och ha oss!

Ptjaa, innan, eller mitt under spelmötet görs oftast ett besök till kiosken som ligger på gångavstånd. Lider vi av ett längre spelmöte blir det en kaffepaus eller tepaus (två dricker kaffe... tre te).
Tyvärr har vi aldrig tillräckligt långa spelmöten för att laga mat, så det blir osm det blir med den saken.

/Black Dwarf, som vet hur det är när man bara kan spela på vardagskvällar.

Illern

koppariller
Re: Åhhh, en Zoegas-broder

Kaffe ska det vara, helst "Mollbergs blandning" av Zoegas.

Instämmer, det är ett mycket bra alternativ. Jag blev väldigt ledsen när kaffebutiken i sta'n slutade sälja Mollbergsblandning i hela bönor. Espresso kan man gärna dricka med en klick grädde överst.

Kommer ni för övrigt ihåg inledningen till E.T.?
Där sitter dem och spelar AD&D tills lillgrabben måste ut och hämta...PIZZA!

Och på äkta grabbmanér konstrueras en monster med massvis av bröst, har jag för mig, i boken i alla fall...

Troberg

Sinister eater
Det finns ju annat kaffe, men...

... det duger inte att dricka. Iofs så har jag under min vistelse i Jordanien börjat gilla arabiskt kaffe: små koppar, starkt, varmt, rejält sockrat och med lite kardemumma i, malt och blandat medan man väntar i affären. Värt att prova!

Intressant OT-detalj om te i det området. De frågar hur mycket socker man vill ha. Mycket är cirka 15 mm socker som inte löst sig på botten av glaset (serveras i glas där), medium är 10 mm, lite är 5 mm... Använd det som stämningsgrej när era spelare är i Kairo och leter chtulhuider så blir det lite mer on topic. Kombinera gärna med en platta med Om Kalthoum (de med arabiskt ursprung på forumet vet garanterat vem det är).

Illern

koppariller
Re: mer om kaffe (ot)

små koppar, starkt, varmt, rejält sockrat

Ungefär som grekiskt kaffe alltså, en favorit på sådana restuaranter, eller för all del hemma men då skall man nästa koka det i kastrull också...

lite kardemumma i

Inte helt fel på cafe latteskummet heller, om man gillar att ha mjölk i sitt kaffe...
Malt har jag ju inte prövat, det erkännes...

Johan K

Gammal & dryg
Visst..

om jag säger så här. Kaffe är bra när man kör 24-timmars rollis.
Annars så föredrar jag cola..

Troberg

Sinister eater

Malt har jag ju inte prövat, det erkännes...
Jag menade som i att mala kaffebönorna, så klart... Annars blir det ju whiskey-kaffe (vilket iofs inte är helt fel)...

Ungefär som grekiskt kaffe alltså, en favorit på sådana restuaranter
Japp. Araberna säger att det ska vara svart som natten, hett som helvetet och sött som synden.

för all del hemma men då skall man nästa koka det i kastrull också...
Eller i en autentisk jordansk kott-kaffekokare (som jag släpade med på flyget)!

Illern

koppariller

Eller i en autentisk jordansk kott-kaffekokare (som jag släpade med på flyget)!

Nu blev jag nyfiken, låter den sig beskrivas på ett enkelt sätt eller hur skiljer den sig från att koka kaffet i en kastrull? Liknar det en espressokokare man ställer över een värmekälla?

Oldtimer

Slava Ukraini!
E.T.

Och på äkta grabbmanér konstrueras en monster med massvis av bröst, har jag för mig, i boken i alla fall...

Boken? Manus skrevs väl av Melissa Mathison direkt för filmen. Fanns det en bok också?

Inte minns jag något om ett monster med massor av bröst...

I alla fall minns jag väl hur killen kommer in i köket fullastad med pizzakartonger. Och hur någon av spelarna frågar "How many Death Spells have we got left?". Precis som om deras magiker hade så många (av den sjätte gradens formeln!) att det var svårt att hålla räkningen på dem... :gremsmile:

Det visade sig, när jag frågade folk på TSR om scenen, att Spielberg själv var ett hängivet AD&D-fan.

/Mikael

Illern

koppariller
Re: E.T.

Fanns det en bok också?

Jodå, visst fanns det det men det var säkert en sådan där skriven efter filmen. Det blir ju böcker av allt möjligt nu för tiden... :gremtongue:

Spielberg själv var ett hängivet AD&D-fan.

Man hittar rollspelare där man minst anar det... :gremshocked:

Quan'talis

Swashbuckler
Re: E.T.

Man hittar rollspelare där man minst anar det...

Kom igen, Spielberg har ju både glasögon och skägg. Hur skulle han kunna vara något annat än en rollspelare?

-JPS-

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det ska finnas i vanliga affärer... [nt]

[color:\\"black\\"] [/color]

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Vanilla Coke [ot]

Gott?! Vanilla Coke är jäsiken så ÄKLIGT. I så fall så föredrar jag Cherry Coke... men alla kan ju inte tycka om samma saker.

Förövrigt så finns det grymt mycket konstiga varianter här i staterna. Vissa goda och andra helt odrickbara.

Troberg

Sinister eater

Nu blev jag nyfiken, låter den sig beskrivas på ett enkelt sätt eller hur skiljer den sig från att koka kaffet i en kastrull? Liknar det en espressokokare man ställer över een värmekälla?
Den ser ut som en stor kaffekanna, cirka 80 cm hög, med ett genomgående rör genom centrum. Detta rör har i botten ett gallar och fylls med kottar, pinnar eller kol, vilket man fjuttar fyr på. Runt röret, i själva kannan har man sedan kaffe. Allt detta i blank bleckplåt.

I jordanien har man sådana på picknick eller på vissa ställen där man säljer kaffe.

Om du inte blev klokare av min beskrivning och fortfarande är intresserad så kan jag ta ett foto.

Lova att inte marknadsföra den drycken....

Hmmm.... även fast jag inte har smakat på Choco-cola så kan jag nog redan nu säga att jag skulle hata den... Jag gillar Coca-Cola och jag gillar mjölk med Oboy, men jag skullle inte klara av att dricka dom tillsammans *ryser* :gremtongue: