Bifur;n334826 said:
Nåja, kanske inte kliché då.
.
Men åtminstone hyfsat utbredd som argument. Vi kan ju se tendeser även i den här tråden.
För egen del utgår jag ifrån att allt skrivet material har ett syfte, sen om jag personligen har nytta av det eller inte är en annan sak.
För mig bör setting svara på frågor och erbjuda möjligheterna i spel. Inte bara vara fakta staplad på hög. Men visst finns det trista settingar. Sigmars Heirs och Kandra är två rätt intetsägande settingmoduler. Det mesta hade man jag kunnat komma på själv eller kunnat sno från wikipedia. Settingmaterial måste ha lite verkshöjd.
Och betraktar man setting som spelfrämjande text så fyller den exakt samma funktion som ett äventyr, en karta över en övergiven borg eller en beskrivning av den onda kulten som RP slåss mot. Setting ska drypa av konflikter, möjligheter och fantasieggande inslag. Det är syftet.
Så det beror på hur gruppen skapar sina berättelser. Jag som föredrar sandlådor har stor nytta av settingmaterial men rätt liten nytta av rälsade äventyr och ingen nytta alls av äventyrsplatser som saknar förankring i spelvärlden.