Tillgänglighet

Quadrante

Grisbonde
Tänkte det kunde vara på sin plats att starta en tråd om att anpassa sitt spel så att så många som möjligt kan ta del av det.

Rollspel verkar redan passa dem som behöver eller finner trygghet i gemensam struktur. Om någon har andra exempel kan det passa att slänga in dem här.

I övrigt, tips och trix för inkludering. Socialt. Kulturellt. Motoriskt. Kognitivt. Afasi. Afantasi. Blindhet. Och så vidare…Nej alla spel behöver kanske inte anpassas till alla, det är helt upp till konstruktören. Men, vad skulle man kunna göra för att inkludera? Säkert några och flera av er som har tips, länkar eller exempel.

Celledor

Hero
I övrigt, tips och trix för inkludering. Socialt. Kulturellt. Motoriskt. Kognitivt. Afasi. Afantasi. Blindhet. Och så vidare…Nej alla spel behöver kanske inte anpassas till alla, det är helt upp till konstruktören. Men, vad skulle man kunna göra för att inkludera? Säkert några och flera av er som har tips, länkar eller exempel.
Digital version som stödjer standardiserad skärmuppläsning kanske.

I kombination med röststyrd app som håller reda på uträkningar, tärningar osv.

ceruleanfive

Bläckfisk
En central grej att ha i åtanke kring tillgänglighet är ju “one size fits nobody”. Ska man ha tillgänglighet gäller det att specificera vilken målgrupp det ska vara tillgängligt för – för högre tillgänglighet för en grupp innebär oftast lägre tillgänglighet (eller iaf lägre intresse) för en annan grupp.

Ett tydligt exempel är ju att spel blir tillgängligare för blinda om de helt saknar visuell informationsdesign, men för alla med normal syn skapar visuell informationsdesign en slags ökad tillgänglighet. Ett spel som är skrivet på väldigt lätt svenska blir tillgängligare för barn, dyslektiker, och folk med annat modersmål, men det signalerar “det här spelet är inte för dig” till andra – och de tre grupperna jag just räknade upp har också olika förutsättningar för att känna sig tilltalade och inkluderade.

Christoffer

It's all pig.
Hur så? Som layoutare vill jag att saker ska hamna på samma ställe för alla. :D (som webb-utvecklare ... bryr jag mig inte)
Pga tillgänglighet. Vilket väl tråden handlade om? Den flexibilitet för att ändra storlek, avstavning, radavstånd, typsnitt osv. För att inte tala om hur en skärmläsare ex hanterar en sådan text. Osv. EPUB är totalt överlägset på att låta läsaren läsa på sina egna villkor och med hjälp av sina egna föredragna lösningar.

Zire

Swashbuckler
Jag tänkte nog säga emot @ceruleanfive här. En fördel med när man tillgänglighetsanpassar webbar är att det det också blir bättre för alla andra. Bara för att man inte har nedsatt synförmåga betyder det inte att man inte uppskattar bra kontraster, lättläst typsnitt, tydlig design etc. På samma sätt borde förbättrade av tillgängligheten för ett rollspel kunna vara till glädje för många fler än bara de som har det direkta behovet, och bli en bättre produkt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tänkte nog säga emot @ceruleanfive här.
Precis! Det finns antagligen massor av småsaker man kan göra som inte direkt "försämrar" för någon, men gör det lättare för vissa. Sen kan man självfallet dra saker till sin spets och göra spel helt fokuserade på en viss grupp, men det behöver inte vara ett nollsummespel.

ceruleanfive

Bläckfisk
Jag tänkte nog säga emot @ceruleanfive här. En fördel med när man tillgänglighetsanpassar webbar är att det det också blir bättre för alla andra. Bara för att man inte har nedsatt synförmåga betyder det inte att man inte uppskattar bra kontraster, lättläst typsnitt, tydlig design etc. På samma sätt borde förbättrade av tillgängligheten för ett rollspel kunna vara till glädje för många fler än bara de som har det direkta behovet, och bli en bättre produkt.
Nej, visst, det finns grejer som är hyfsat generella. Jag hade mest kallat det för allmän informationsdesign, snarare än tillgänglighetsanpassning – även om man ofta får lite av det senare på köpet när man tänker på det förra.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
En fin service skulle ju kunna vara att få spelet som en inläst version också. För många elever som jag undervisat som av olika orsaker tycker det är svårt att läsa har de lättare att hänga med om de får lyssna och läsa samtidigt. Inte så stora textmängder på varje sida kanske.

JohanL

Champion
En fin service skulle ju kunna vara att få spelet som en inläst version också. För många elever som jag undervisat som av olika orsaker tycker det är svårt att läsa har de lättare att hänga med om de får lyssna och läsa samtidigt. Inte så stora textmängder på varje sida kanske.
Vi måste väl vara hur nära som helst - antagligen rätt mycket där på engelska men inte på svenska? - med AI-stödd uppläsning av godtycklig text som inte bara läser upp orden utan kan tolka kontexten och se till att få en acceptabel uppläsning på det viset? Hörde från en ljudbokstillverkare som kom fram till att det inte riktigt var professionell nivå på det ännu, men att det nu bara hängde på detaljerna.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har precis suttit med tillgänglighetsanpassning för den kommande Rotsystem-kampanjboken…

Adobe Acrobat och de flesta andra PDF-authoring tools (jag sneglar just nu mot PDF Studio, som har verktyg jag saknar i Acrobat) har någon form av "accessibility check". När man designar sitt dokument i InDesign kan man nämligen göra en hel del för att hjälpa skärmläsning och annat:
  • Innehållsförteckning. Skapa en med InDesigns verktyg och låt den följa med som bokmärken.
  • Använd Articles-panelen för att säga i vilken ordning texter och bilder ska komma, vilka som hör ihop etc. Gör också att saker hamnar i rätt ordning när man genererar EPUB sen.
  • Lägg in alt-text på alla bilder – finns under högerklick->Object Export Options. Jag har blivit förtjust i att lägga en beskrivning av bilden i dess metadata (funkar för PSD-bilder), men man kan skriva manuellt i InDesign också.
  • Skapa struktur med taggar – när man designar sina stycke-stilmallar kan (och bör) man gå ner till "Export Tagging". Dels kan man där bestämma hur stilen ska exporteras till EPUB (Jag vill t.ex. inte att någon CSS exporteras alls, jag vill bara ha ren struktur). Dels kan man bestämma PDF-tagg. PDF-taggen används sedan av bland annat skärmläsare för att ytterligare avgöra dokumentets struktur. Det finns inte så många att välja mellan – det är mest P (stycke) och olika H (rubriker). Det finns också "Artifact", som om jag förstår saken rätt markerar stycket som oviktigt. Det kan man lägga in för oviktiga illustrationer etc också, finns också under Object Export Options.
Om man sedan dessutom jobbar ordentligt med lager (jag brukar ha ett för "bakgrunds-dekorationer", ett för själva innehållet och ett för "dekorativa bilder") så att man kan stänga av t.ex. distraherande färgade plattor etc, så tycker jag ändå att PDF:er kan funka rätt bra.

Och som bonus – gör man allt ovan så kommer boken dessutom att vara ganska lätt att exportera korrekt och snyggt till en ePub, utan speciellt mycket extra krångel. Articles-panelen ihop med object export options och export tagging har gjort den processe ruskigt enkel för mig. Allt jag behöver göra sen är att snickra ihop den allra enklaste CSS-mallen för att fixa några småsaker.